گردشبان (gardeshban.ir) : نوروز سال 1395 بود که ایران با هدف جذب بیشتر پروازهای عبوری، 7500 کیلومتر راه هوایی جدید ایجاد کرد که شامل 19 مسیر جدید داخلی و خارجی بود و از این رقم، 14 مسیر آن بینالمللی بود.
مدیر عامل وقت شرکت فرودگاهها همان موقع اعلام کرد که برای افزایش راههای هوایی احتیاج به رفع گلوگاههایی دارد که باید با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح و شورای عالی امنیت ملی، نقاط بحرانی از بین برود و راههای جدید به بهرهبرداری برسد.
شرکت فرودگاهها آن زمان با هدف اصلاح ساختار فضای کشور در برنامهای با عنوان «طرح مدیریت آسمان ایرانشهر» تلاش کرد به نقطه تعادل منطقهای تبدیل شود تا با کاهش مصرف سوخت، کاهش مصرف قطعه، کاهش زمان سفر، پروازهای عبوری بیشتری را جذب و درآمد ارزی کشور را از این محل افزایش دهد.
اتفاقات آن سالها نیز انگیزه رسیدن به این هدف را برای ایران بیشتر میکرد؛ جنگ داخلی اوکراین و سرنگونی پرواز شماره 17 هواپیمایی مالزی بر فراز این کشور باعث شد تا خیلی از شرکتهای خارجی برای رسیدن به اروپا به سراغ آسمان ایران بیایند؛ همزمان جنگ داخلی در عراق و تحریم هوایی قطر از سوی چهار کشور باعث آن شده بود تا تمام پروازهای ایرلاینهای قطری برای تردد به آفریقا و اروپا از آسمان ایران عبور کنند.
شرکت فرودگاهها در سال 95 با رسیدن رقم پروازهای عبوری از آسمان ایران به بیش از یک هزار پرواز توانست در چندین ماه پیایی فقط از عبور پروازهای ایرلاین قطری 51 میلیارد تومان به صورت ماهانه با نرخ ارز همان سال درآمد داشته باشد.
به گفته مدیر عامل شرکت فرودگاهها، مبلغ درآمد حاصل از پروازهای عبوری سال گذشته (1397) یک هزار و 700 میلیارد تومان بود که نسبت به سال 1396 حدود 14 درصد کاهش داشته است.
هم اکنون ازدحام ترافیک هوایی روی نوار پایینی حاشیه خلیج فارس نشان میدهد بسیاری از ایرلاین های خارجی از جمله هواپیمایی امارات پروازهای اروپایی خود را از آسمان کویت و عراق انجام میدهد؛ با این حال پرواز هواپیماهای قطر هنوز از آسمان ایران انجام میشود و میتوانیم به صورت زنده شاهد پروازهای این ایرلاین از فراز آسمان ایران باشیم.
بر اساس آخرین اطلاعاتی که «سیاوش امیرمکری» مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران آذرماه امسال از وضعیت پروازهای عبوری اعلام کرد، تعداد این پروازها بعد از وقفهای کوتاه در تابستان امسال مجددا افزایش یافت و اکنون روزانه به 900 پرواز رسیده است اما مشاهده زنده ترافیک هوایی بر فراز آسمان ایران نشان میدهد که این رقم اکنون به کمتر از نصف کاهش یافته است.