گردشبان (gardeshban.ir) : امیر محمود غفاری معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت راه و شهرسازی در بازدید از پروژه آزادراه تهران - شمال با بیان این که این پروژه نماد مهندسی جدید و پیشرفته محسوب میشود و فصل جدیدی از مهندسی را در صنعت راهسازی کشور گشوده است، گفت: این پروژه علاوه بر این که مسیر را کوتاه میکند، باعث صرفه جویی در مصرف سوخت شده و ایمنی را افزایش میدهد. به لحاظ توریستی نیز در خور توجه است و توریستها میتوانند از یک سازه مهندسی فوق پیشرفته بازدید کنند.
او با اشاره به این که این پروژه را میتوان یک پروژه ابنیهای نامید، توضیح داد: تقریبا نیمی از این پروژه تونل است که بلندترین آنها تالون با طول تقریبی ۵ کیلومتر و یک طبقه کاذب اجرا شده و تاسیسات پیشرفتهای دارد.
غفاری با بیان این که هزینه تاسیسات این پروژه بسیار بالاست، عنوان کرد: هزینه تاسیسات این پروژه به اندازه ساخت برخی بزرگراه هاست. اگر فرض کنید، ساخت هر کیلومتر آزادراه بین ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد، هزینه تاسیسات قطعه یک آزادراه تهران شمال ۱۳۰ میلیارد تومان بوده است.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت راه و شهرسازی در ادامه به عوارض آزادراه نیز اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که منابع مالی دولت محدود بوده و دولتها به شکل طبیعی از مشارکت بخش خصوصی استفاده میکنند. بخش خصوصی نیز به دنبال امنیت و ارتقا سرمایهاش است. این را هم باید در نظر داشت آنچه در بودجه عمومی کشور آورده شده متعلق به همه مردم کشور است بنابراین هرکسی میخواهد از امکانات بخش خصوصی استفاده کند باید هزینه آن را بپردازد.
غفاری ادامه داد: پیشبینی میشود در هر شبانه روز حدود ۱۲ هزار تردد در این آزادراه انجام شود و در خوش بینانهترین حالت ۵ درصد مردم از آن استفاده مستمر داشته باشند و ۲۰ درصد به شکل عبوری از آن استفاده کنند.
وی ادامه داد: بنابراین باید تلاش کنیم ضمن این که حداکثر ملاحظات را داشته باشیم، عوارض واقعی برای آن منظور کنیم.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تاخیر در افتتاح بزرگراه که قرار بود در دهه فجر انجام شود، اظهار کرد: در کارهای مهندسی پیچیده شبیه قطعه یک بزرگراه تهران - شمال برخی اتفاقات پیشبینی نشده وجود دارد. در این خصوص بحث انتقال آب را داشتیم که وزارت نیرو باید انجام میداد و این کار با تاخیر انجام شد. از سوی دیگر وزیر راه و شهرسازی تاکید دارد پروژه زمانی افتتاح شود که از ایمنی کامل برخوردار باشد. به این دلایل افتتاح پروژه به تاخیر افتاد و تلاش داریم طی هفتههای آتی قطعه یک آزادراه تهران شمال را به بهرهبرداری برسانیم.