گردشبان (gardeshban.ir) : روز 23 بهمنماه امسال و با حضور مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، منطقه یک آزادراه تهران-شمال برای 2 ساعت (از ساعت 12 تا 14) زیر بار عبور ترافیک رفت تا در قالب بهرهبرداری آزمایشی مشکلات احتمالی آن احصا شود.
همچنین روز بعد، 24 بهمنماه، هم این مسیر برای حدود 2 ساعت باز شد تا بهرهبرداری آزمایشی ادامه یابد.
پس از بهرهبرداری آزمایشی مقرر شد این مسیر آزادراهی با تعیین وقت قبلی از سوی دفتر رئیسجمهور، تا 10 اسفندماه افتتاح رسمی شود.
یکی از مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی در اینباره به فارس گفت: طبق آخرین اطلاعات واصله به ما، مقرر است این مسیر آزادراهی روز 6 اسفندماه افتتاح رسمی شود.
وی درباره سرنوشت تعیین سقف و کف رقم عوارضی منطقه یک آزادراه تهران-شمال اظهار داشت: هنوز در اینباره رقمی به ما اعلام نکردهاند.
برای ساخت منطقه یک آزادراه تهران-شمال به طول 32 کیلومتر که موجب کاهش 1.5 ساعته تهران-چالوس میشود، حدود 3500 میلیارد تومان هزینه شده است اما ارزش روز پروژه بیش از 10 هزار میلیارد تومان برآورد میشود.
قیمت عوارضی این منطقه شناور است و در ایام پیک سقف نرخ و در ایام غیر پیک کف نرخ اعمال میشود.
با افتتاح منطقه یک آزادراه تهران-شمال، خودروها از بزرگراه همت در تهران (پس از تقاطع همت و آزادگان) وارد منطقه یک آزادراه شده و پس از عبور از این مسیر 32 کیلومتری، در سه راهی شهرستانک وارد جاده موجود کرج-چالوس میشوند و سپس در ادامه جاده موجود، مسیر تا مرزنآباد ادامه مییابد و پس از آن خودروها میتوانند وارد منطقه چهار آزادراه تهران-شمال شوند.