گردشبان (gardeshban.ir) : افغانستان پیش از آغاز دههها جنگ در آن، هزاران گردشگر را به سوی خود میکشاند و دلیلش را هم میتوان در این پارک و مسجد، آشکارا دید.
این پارک کوچک در میان هیاهوی یک شهر مدرن سر برآورده است. هر طرف آن را که بنگرید، خیابانهای پر از اتومبیل، مغازه و بازارهای کنار خیابانی و انبوه مردم را میبینید.
ولی هنگامیکه وارد پارک میشوید، سروصدای شهر ناگهان خاموش میشود. خندهی کودکان و صدای قمریها را میشنوید. دهها کودک را با پدر و مادرهایشان خواهید دید و مات تماشای هزاران قمری سفیدی خواهید شد که در مسیرهای پر از رز پارک راه میروند، به زمین نوک میزنند و پرواز میکنند.
قمریهای سفید طوری رفتار میکنند که انگار خانهشان اینجاست و البته همینطور هم هست. خادمان مسجد این پرندگان را از زمان ساخته شدن مسجد در قرن 12 میلادی پرورش میدادهاند و اکنون قمری یکی از نمادهای اصلی مسجد کبود است.
طبق افسانههایی که نقل میشود، قمریها به دلیل تقدس مسجد است که کاملاً سفید هستند؛ اگر یک قمری رنگی نیز میان آنها بیاید و آنجا بماند به سفیدی برف خواهد شد.
یک طرف محوطه مسجد خانه کبوترهاست. این خانه یک جعبه بتنی بزرگ است که پنجرههای کوچکی دارد و بیشتر فضای آن در زیر زمین قرار گرفته است. کبوترها هرساله اینجا آشیانه میسازند و تولید مثل میکنند و به آنها غذا داده میشود.
روی سقف مسطح خانه کبوترها، پیرمردی با یک قوطی حلبی دانه پخش میکند و لابهلای ابری از بالهای سفید ظاهر و پنهان میگردد. ولی در میان همه ویژگیهای این محوطه، مسجد کبود است که دیدهها را به خود خیره میکند.
این مسجد واقعاً به رنگ آبی کبود است و کنارههای آن به هزاران کاشی رنگارنگ و ظریف آراسته شده که زیر نور خورشید مانند سرابی میدرخشند. تمام مسیرهای پارک به مسجد میرسند و همه کسانی که به پارک میآیند حتماً از آن دیدن میکنند.
در ورودی مجموعه مسجد و پارک، ابتدا کفشهایتان را تحویل میدهید و به یک فضای باستانی وارد میشوید. خانوادهها را میبینید که بین نمازها در حیاط سنگفرشی مسجد قدم میزنند و برخی نیز از موزه کوچک آن بازدید میکنند.
همچنین زائران فراوانی از سرتاسر افغانستان و دیگر کشورها اینجا میآیند تا از زیارتگاه حضرت علی بازدید کنند.
این زیارتگاه بزرگترین بخش مجموعه را تشکیل میدهد و گفته میشود تنها مؤمنان میتوانند به آن وارد شوند. به اعتقاد محلیها، مقبره حضرت علی، پسرعمو و داماد پیامبر اسلام در این زیارتگاه است. مردم افغانستان باور دارند که پیکر او اوایل تاریخ اسلام از محل اصلی خاکسپاری او در نجف به اینجا منتقل شده است.