گردشبان (gardeshban.ir) : با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما هر چند قرار بود براساس دستورالعملی نرخها در ایام و ساعتهای مختلف شناور باشد اما مسئولان و ایرلاینها زیر وعدهها و قول و قرارها زدند و بلیت هواپیما با کف قیمت در بازار بسیار محدود بود.
در برخی از دورهها هم با تشکیل بازار سیاه شاهد فروش بلیت هواپیما بیشتر از سقف قیمتی بودیم. از آنجایی که بلیتهای چارتری در هیچ یک از این مقررات و چارچوبها نمیگنجید، هیچ سقفی هم برای تعیین قیمت آن وجود نداشت به همین دلیل وزارت راه و شهرسازی تنها چند مسیر پروازی را برای فروش بلیت چارتری مجاز اعلام کرد هر چند که این نسخه هم نتواست به گرانفروشیهای بازار بلیت کمک قابل توجهی داشته باشد.
ایرلاینها و واسطههای فروش بلیت هم به بهانه افزایش نرخ دلار و ارزی بودن هزینههای پرواز بیشترین افزایش قیمتها را اعمال کردند ودر این مدت توان خرید مردم برای سفرهای هوایی به حداقل رسید تا اینکه امروز شاهد آن هستیم که با کساد شدن بازار ایرلاینها و دفاتر فروش بلیت به دلیل شیوع ویروس کرونا نرخها حتی به کمتر از کف نرخهای تعیین شده هم رسیده است.
در جدول زیر قیمت روز بلیت هواپیما و مقایسه آن با سقف و کف قیمتهای مصوب آمده است (قیمتها به تومان هستند):
مسیر پروازی | کف قیمت | سقف قیمت | قیمت روز |
تهران- مشهد | 90.000 | 1000.000 | 170.000 |
تهران-کیش | 120.000 | 1.100.000 | 100.000 |
تهران- قشم | 185.000 | 927.000 | 182.000 |
تهران-تبریز | 75.000 | 800.000 | 189.000 |
تهران-کرمانشاه | 74.000 | 540.000 | 148.000 |
تهران- ارومیه | 85.000 | 850.000 | 170.000 |
تهران-آبادان | 190.000 | 920.000 | 189.000 |
تهران- رشت | 98.000 | 722.000 | 220.000 |
تهران- بوشهر | 160.000 | 1.000.000 | 200.000 |
تهران- ساری | 120.000 | 450.000 | 135.000 |
تهران-اردبیل | 120.000 | 450.000 | 148.000 |
تهران-ایلام | 94.000 | 425.000 | 234.000 |
تهران-کرمان | 220.000 | 628.000 | 250.000 |