گردشبان (gardeshban.ir) : محمد جواد ابطحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره ماجرای حذف رتبهبندی فرهنگیان و جایگزینی طرح افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری اظهار کرد: افزایش حقوق کارکنان اداری با توجه به شرایط گرانی و کاهش قدرت خرید مطالبه به حقی بوده است و کاری مثبت از سوی دولت انجام شد هرچند که در بخش خصوصی اعمال این افزایش حقوق یک چالش جدی محسوب میشود اما در مورد معلمان هم این موضوع به عنوان یک دغدغه جدی مطرح است.
او ادامه داد: آموزش و پرورش صف مقدم تعلیم و تربیت محسوب میشود و معلمان پیشگام در این مسیر هستند بنابراین باید رتبه بندی فرهنگیان برای آنها اجرا میشد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به این که رتبه بندی فرهنگیان با ایراداتی همراه بود، گفت: زمانی که رتبه بندی تصویب شد به جای آن که لایحه آن را به مجلس بیاورند تا آن را به عنوان یک قانون تصویب کنیم در هیئت دولت تصویب شد و قرار بر این بود که معلمان با حداقل ۲ سال سابقه تحت پوشش این طرح قرار بگیرند و از امتیازات آن بهرهمند شوند.
تغییر رویکرد کارکنان اداری مامور برای دریافتی بیشتر
او اضافه کرد: در این شرایط بخشی از کارمندان اداری به ویژه آن دسته از افرادی که از طریق بخشنامه ۲۳۰ یعنی نیروی آموزشی که به عنوان مامور در کادر اداری فعالیت میکردند، نسبت به بازگشت به پست آموزشی اقدام کردند.
ابطحی بیان کرد: بنابراین اگر آنها به پست آموزشی برمیگشتند رتبه بندی شامل آنها میشد که برخی از این افراد مشمول قصد داشتند به پست آموزشی برگردند تا مشمول رتبه بندی شوند و از مهر ٩٩ همه به کلاسهای درس بروند، اما با تغییر سیاست آموزش و پرورش تصمیم آنها تغییر کرد.
او افزود: با توجه به این ساز و کار قرار بر این بود تا کمبود کارکنان اداری از طریق ردیفهای استخدامی که برای جذب نیروی جدید در نظر گرفته میشود تأمین شود، اما یک ماه از این طرح نگذشته بود که بخشنامه افزایش ۵۰ درصدی امتیازات و حقوق مطرح شد و این موضوع باعث افزایش ۱/۵ تا ۳ میلیون تومانی حقوق هم میشد در حالی در مقایسه با رتبه بندی فرهنگیان که در نهایت ۸۰۰ هزار تومان به حقوق معلمها اضافه میکرد تفاوت فاحشی داشت در نتیجه کارکنان اداری تصمیم گرفتند بدون آن که به کلاس درس بروند، ماموریت خود را در شغل اداری ادامه دهند.
بی توجهی دولت به خواسته معلمان، تبعات دارد
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: با توجه به این شرایط معلمان اعتراض به حقی دارند که دولت در این مورد باید فکری بکند و رتبه بندی را که پیش از این برای معلمان در نظر گرفته شده بود بار دیگر اجرایی کند؛ هرچند رتبهبندی ایراداتی داشت، اما بدون آنکه این ایرادات برطرف شود به کلی این طرح را حذف کردند و اگر دولت به اعتراض معلمان توجهی نداشته باشد بدون شک تبعات غیر قابل پیش بینی برای آنها دارند.
او تاکید کرد: از طرف دیگر این کار باعث بیانگیزگی معلمان میشود که باید تدبیری برای آن داشته باشند همچنین سخنان آقای اللهیار معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش هم برای معلمان قانع کننده نبود.
دولت باید با مردم صادق باشد
ابطحی گفت: از طرفی دیگر سوال اینجاست دولت چگونه برای این افزایش تامین اعتبار میکند در حالی که همواره از کمبود اعتبارات صحبت میگوید و اگر حالا این اعتبارات تأمین شده است باید این سوال را پرسید که چرا زودتر از این، چنین کاری انجام نشده است؛ دولت باید با مردم صادقانه برخورد کند و رتبهبندی معلمان را باید با افزایش حقوق کارکنان اداری یکسان سازی کند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین بخشنامه ۲۳۰ را معضلی اساسی در آموزش و پرورش دانست و اظهار کرد: ساماندهی نیروی انسانی یکی از معضلات اصلی است که با آن همواره مواجه هستیم و باید این موضوع را بررسی کرد که چرا نیروی آموزشی باید وارد پست اداری شود و بنا بر منفعت تغییر از پست اداری به آموزشی و بالعکس داشته باشیم.