گردشبان (gardeshban.ir) : ویژگیها، خدمات و امکانات هتلها برای بسیاری از مسافران اهمیت زیادی دارد؛ مخصوصا اگر بخواهید مدت زیادی در هتل بمانید. معمولاً وقتیکه در هتلها هستید سعی میکنید به جزئیاتی که باعث متفاوتشدن پیشخوان پذیرش هتل، آسانسورها و لابی هتلها میشود، توجه کنید. اگرچه بیشتر هتلها سعی میکنند در حد توانشان بهترین خدمات ممکن را به مسافران خود ارائه دهند؛ اما ممکن است برخی از موارد که در ظاهر کماهمیت به نظر میرسند، باعث ناراضیشدن شما از هتل شوند یا بالعکس شما را به آن علاقهمند کنند.
در این مقاله قصد داریم برخی از این موارد جزئی را بررسی کنیم که تا حدود زیادی در انتخاب هتل تاثیرگذار هستند
خدمات بخش ویژهی پذیرش در برخی از هتلها اصلا قابلقبول نیست
در بسیاری از هتلها، مخصوصا هتلهای زنجیرهای، بخش پذیرش ویژه و مختص برخی از مهمانان که با عناوین مختلف (مثل پذیرش VIP) مشخص شدهاند، از قسمت معمولی پذیرش جدا شده یا حداقل میتوانید نشانهای دال بر ارائه این خدمات از سویی هتل را در پیشخوان پذیرش ببینید؛ اما معمولاً یا کارمندی در این بخش حضور ندارد یا خدمات آن اصلاً در حد انتظار نیست و ممکن است مدت قابلتوجهی برای گرفتن کلید اتاق خود یا تحویلدادن چمدانهایتان در این بخش منتظر بمانید. حتی در برخی از هتلها کارکنان بخش پذیرش ابتدا به مهمانان بخش معمولی پاسخ میدهند و آنها را پذیرش میکند و سپس به سراغ مهمانان بخش ویژه میرود. با توجه به این شرایط از شاید از خودتان بپرسید چرا اصلاً چنین بخشی وجود دارد یا چرا خدمات این بخش بهموقع و سریع نیست.
عملکرد آسانسورها
عملکرد و خدمات آسانسورهای هتلها برای برخی از افراد مهم است. اگر آسانسورها سرعت مناسبی نداشته باشند یا تعداد آنها کم باشد، سریع از انتخابتان پشیمان میشوید. این موضوع زمانی بیشتر آزاردهنده میشود که مجبور باشید از پلههای زیادی بالا یا پایین بروید. مناسب نبودن آسانسورها میتواند اقامت در طبقههای بالای هتلها را به تجربهای تلخ تبدیل کند
مخزن مهروموم مواد مایع شوینده تنها در ظاهر مهرومومشده هستند
امروزه در بیشتر هتلها مایعهای شوینده و تمیزکننده در مخزنهای بزرگی وجود دارد که به دیوار نصبشدهاند؛ اگرچه ممکن است بسیاری از افراد مشکلی با این موضوع نداشته باشند؛ اما به چند دلیل بهتر است مخزنها و بطریهای کوچکی برای این مواد در اتاقها قرار داده شود؛ زیرا ممکن است بهمرور زمان پشت این مخازن کثیف شود و کسی این نقاط را تمیز نکند یا اصلاً متوجه کثیفی در چنین مکانهایی نشود و این کثیفی میتواند برای بسیاری از افراد آزاردهنده باشد.
درصورتیکه بطریهای کوچکی برای این مواد در اتاقها قرار داشته باشند، میتوانید مایع موردعلاقهتان را که ممکن است کیفیت بالاتری هم داشته باشد، در آن بریزید. در ضمن در بیشتر هتلها مخزنهای نصبشده به دیوار تنها در ظاهر مهرومومشده هستند و افراد میتوانند هر مایعی را داخل آن بریزند؛ بنابراین با توجه به تمام این موارد بهتر است برای نگهداری از این مواد از بطریهای قابلبازیافت و تجزیهپذیراستفاده شود.
بسیاری از مسئولان این هتلها اینطور وانمود میکند که برای محافظت از محیطزیست از مخزنهای بزرگ استفاده میکنند؛ اما در واقع این کار آنها تنها برای کاهش هزینهها است. در سالهای اخیر بطریهای کوچکی برای نگهداری مواد مایع تولید شدهاند که کاملاً با محیطزیست سازگار هستند و درصورتیکه از چنین بطریهایی در اتاقها استفاده شود، مهمانان میتوانند از مواد مایع بهداشتی موردعلاقهشان استفاده کنند و این موضوع میتواند آنها را بسیار خوشحال کنند.
تعداد پریزهای برق و مکان آنها
امروزه بیشتر گردشگران وسایل الکترونیکی مختلفی همراه خود دارند که باید مرتب شارژ شود. به همین دلیل تعداد پریزهای برق و مکان آنها ممکن است برای بسیاری از افراد مهم باشد. معمولاً بیشتر افراد دوست دارند حداقل یک پریز در نزدیک تخت آنها باشد تا بتوانند از گوشیشان با خیال راحت و بدون نگرانی از تمامشدن شارژ استفاده کنند و همیشه بهراحتی به آن دسترسی داشته باشند. متأسفانه در بیشتر هتلها یا اکثر پریزهای برق پر هستند یا وجود وسایل مختلف در مقابل آنها استفاده از پریزها را سخت کردهاند یا اصلاً در مکانهای نامناسبی نصب نشدهاند.
متأسفانه حتی در بیشتر اتاقهای هتلهای بازسازیشده، پریزی در کنار تخت و حتی میزها دیده نمیشود. همچنین ممکن است اتصال شارژرهای مختلف به پریزهای موجود امکانپذیر نباشد. این مشکل که در ظاهر بیاهمیت به نظر میرسد میتواند مشکلها و دردسرهای زیادی را برای مهمانان به وجود آورد و در دنیای امروز که استفاده از وسایل دیجیتالی جداییناپذیری از زندگی افراد است، مشکل بزرگی محسوب میشود.
کیفیت و کارایی اتوهای موجود در اتاقها
در بیشتر هتلها اتوها و میزهای اتوی موجود در اتاقها چندان استاندارد و باکیفیت نیستند و معایب زیادی دارند؛ مثلاً ممکن است ارتفاع میز اتو برای شما کم یا زیاد باشد یا اتو آب زیادی روی لباسهای شما بپاشد یا حرارت آن بهقدری زیاد باشدکه تکهای از لباس شما را بسوزاند. هر کسی در طول سفر نیاز دارند لباسهایش را اتو کند و اتوهای نامناسب میتواند افراد را از خدمات هتل ناراضی کند.
اینترنت مناسب و پرسرعت
اینترنت پرسرعت یکی از امکانات لازم و ضروری برای هر هتلی محسوب میشود و سرعت کم یا قطع و وصلهای مکرر اینترنت هتل میتوانند محبوبیت یک هتل را به میزان بسیار زیادی کاهش دهد. اگرچه در هتلهای ردهبالا معمولاً چنین مشکلی وجود ندارد؛ اما هنوز هم هتلهایی هستند که سرعت کم اینترنتشان مشتریان را کلافه میکند.
سخن آخر
تمام موارد ذکرشده میتوانند باعث شوند با رضایت کامل هتلی را ترک کنید یا از انتخابتان کاملاً پشیمان شوید، علاوه بر این موارد، عوامل دیگری نظیر موقعیت مکانی، مصالح مورداستفاده در ساختمان، تمیزی و قیمت یک هتل نیز نقش اساسی در افزایش یا کاهش میزان محبوبیت آن دارند. اگرچه ممکن است کمبود ویژگیها و امکانات ذکرشده در این مقاله برای بسیاری از افراد مشکل بزرگی نباشد، اما قطعاً توجه به آنها میتواند هتل معمولی را به هتلی عالی تبدیل کند.