گردشبان (gardeshban.ir) : این اقدامات برای احیای اعتماد به نفس در بین مصرفکنندگان طراحی شده است تا پس از رفع محدودیت بتوانند با خیال راحت مسافرت کنند.
پروتکلهای جدید سفرهای ایمن با توجه به رویکرد جدید بهداشت جهانی در دوره پس از شیوع و مهار نسبی ویروس کرونا راهنماییهایی را به ارائهدهندگان سفر، اپراتورها و مسافران ارائه میدهند. تنظیمکنندگان و ارائهدهندگان این پروتکلها براساس درستترین و دقیقترین مدارک پزشکی موجود و پیروی از دستورالعملهای سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری توجه ویژهای به سلامت و ایمنی مسافران و فعالان عرصه گردشگری دارند.
گلوریا گوارا رئیس و مدیرعامل شورای جهانی سفر و گردشگری گفت:ما از گذشته و به خصوص پس از فاجعه ۱۱ سپتامبر آموختهایم که ناهماهنگی دولتها و بخش خصوصی باعث اختلال در سفر طولانیمدت، صرف هزینههای بیشتر و زمان بهبودی طولانیتر میشود.
او افزود:هماهنگی و هم ترازی در بخش سفر و جهانگردی برای اطمینان از ایجاد اقدامات قدرتمند جهانی برای کمک به احیای اعتماد به نفس به طور مشترک توسط دولتها و بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.
رئیس و مدیرعامل شورای جهانی سفر و گردشگری بیان کرد:ما خوشحالیم که برای اولین بار، بخش خصوصی جهانی با پروتکلهای جدید سفرهای ایمن همسو شده است. این امر باعث ایجاد ثبات در سراسر بخش سفر و گردشگری خواهد شد. اکنون ما از دولتها میخواهیم که موارد پروتکل را رعایت کنند تا این موارد در سطح جهانی اجرایی شود و اعتماد به نفس مورد نیاز را برای راهاندازی مجدد بخش سفر و جهانگردی احیاء کنند.
شواهد نشان میدهند که شورای جهانی سفر و گردشگری برای تنظیم پروتکل «سفرهای ایمن» تأثیر ۹۰ نوع بحران مختلف روی بخش سفر و گردشگری را بررسی کرده است و در پروتکل تنظیم شده اهمیت همکاریهای عمومی و خصوصی را برجسته میکند تا اطمینان حاصل کند که سیاستهای هوشمند و جوامع مؤثر برای ایجاد یک اقتصاد مقاومتر در بخش سفر و گردشگری وجود دارد.
شورای جهانی سفر و گردشگری پس از مشورت با اعضای خود و انجمنهای صنفی مانند شورای بینالمللی فرودگاهها، انجمن بینالمللی سفرهای کروز و انجمن بینالمللی حمل و نقل هوایی، پروتکل سفرهای ایمن را تدوین میکنند.
ابتکار عمل شورای جهانی سفر و گردشگری از طرف مدیرعاملان برتر و رهبران تجارت سراسر بخش سفر و گردشگری پشتیبانی شده است.
شورای جهانی سفر و گردشگری راهنماییهای جدید را به پنج بخش تقسیم کرده است. در این پروتکل در خصوص دستورالعمل هتلها آمده است:
به تیمهای نظافت تأکید کنید که روی تمیز کردن نقاط لمسی مانند کارتهای کلیدی اتاقها تمرکز ویژه داشته باشند.
با توجه به علائم و دستورالعملها از رعایت فاصله اجتماعی مهمانان به ویژه در مکانهایی مانند آسانسور اطمینان داشته باشند.
پرسنل هتل با رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از دستکش و ماسک و شستو شوی مکرر دستها عفونت را کنترل کنند.
تمام موارد غیرضروری باید در هتلها حذف شوند. فناوریها برای فعال کردن اتوماسیون مانند معرفی پرداختهای بدون تماس در صورت امکان ادغام شوند.
خدمات اتاق را با استفاده از روشهای تحویل بدون تماس پیشنهاد دهید.
با توجه به پروتکلهای جدید ایمنی بهداشت و سلامت (اعم از دیجیتالی و جسمی در اتاقها) ارتباط صریح، مداوم و تقویتی با مشتریان داشته باشید.
فروشگاههای مواد غذایی و آشامیدنی و فضاهای در نظر گرفته شده برای جلسات و رویدادها با اقدامات خاص برای اطمینان از فاصله اجتماعی، ضدعفونی و ایمنی مواد غذایی به صورت ایمن بازگشایی شوند.
در خردهفروشیها نیز با توجه به پروتکلهای شورای جهانی سفر و گردشگری، کارکنان باید ضمن رعایت فاصله اجتماعی به صورت کامل با استفاده از اسکن حرارتی و پوشیدن ماسک آشنا باشند و برای استفاده از آنها آموزش دیده باشند.
فاصله اجتماعی در فروشگاهها باید با استفاده از نشانگرهای ویژه بصری رعایت شود.
لمس مشترک نقاط مختلف فروشگاه را با معرفی نقشههای دیجیتالی، مدیریت صف دیجیتال، منوهای الکترونیکی، خرید شخصی مجازی و دربانهای رونینگ به حداقل برسانید.
در صورت امکان استفاده از روشهای پرداختهای بدون تماس را تبلیغ کنید.
ضدعفونیکنندههای دستی را در ورودی و خروجی مغازهها، فواصل داخل ساختمان و حمامها قرار دهید.
منوها در کافهها، رستورانها و سایر فروشگاههای مواد غذایی به صورت دیجیتال در دسترس قرار بگیرند.
در راستای الزامات دوردست اجتماعی توجه ویژهای به مدیریت صندلی و صف داشته باشید.
محدودیتهای ظرفیت پارکینگهای خردهفروشی برای جلوگیری از ازدحام بیش از اندازه مشخص و اعلام شوند.