گردشبان (gardeshban.ir) : پل کابلی شهدای لالی ، طولانیترین پل معلق کابلی ایران است که بر روی رودخانه کارون در شوشتر واقع شده است. شوشتر با مساحتی بالغ بر دو هزار کیلومتر مربع، یکی از شهر های پرجمعیت در شمال استان خوزستان محسوب می شود. شوشتر بدلیل همجواری با دامنههاي زاگرس موقعیت جغرافیایی ویژهاي در استان خوزستان دارد و دو رودخانه کارون و دز از ان گذر میکند.
رود کارون از پرآب ترین رودخانههاي ایران است که در گذر از شمال شوشتر به دوشاخه جدا می شود ودر جنوب شهر دوباره به یک دیگر میپیوندد و یک شاخه میشود.
همین امر سبب شده است تا این رود شهر شوشتر رابه سه منطقه بافت قدیم، بلِیتی و مناطق جدید شمال غربی تقسیم کند. کارون از طولانیترین رودهای ایران است که بخشی از ان بدلیل عمق زیاد قابلیت کشتیرانی دارد.
شهرستان لالی در شمال شرقی استان خوزستان قراردارد این شهر در شهرستان لالی قرار گرفته مردم لالی از شاخهٔ هفتلنگ قوم بختیاری هستند. بخش لالی از دیرباز زیستگاه بشر بوده ودر سده هاي اخیر، بعنوان منطقه گرمسیری و قشلاقی بختیاری هاي کوچ رو، بویژه شاخه هاي ۷ لنگ بختیاری، اعتبار و ارزش بیشتر یافته است.
اینکه لالی بخشی از نخستین حوزه شناخته شده نفت در ایران به شمار می آید و از این رو، در دهه ۳۰ یکی از حوزه هاي فعال استخراج نفت بوده است.
هنگامیکه در اطراف منطقه مستعد «لالی» حوزه هاي نفتی کشف شد، صنعتی شدن، شکوه و رونق ان را فزونی بخشید و لالی به اوج بالندگی رسید و نام و آوازه اش جهانگیر شد.
رود کارون از لحاظ تامین آب آشامیدنی، کشاورزی، تولید برق و تفریحات آبی اهمیت بسیاری دارد. سدهای گوناگونی نیز بر روی این رود ساخته شده است. پل کابلی و معلق شهدای لالی از جمله جاذبههاي گردشگری درکنار این رودخانه است.
پل معلق لالی امروزه یکی از زیباترین و جذابترین مناطق تفریحی و دیدنی شهرستان لالی خوزستان محسوب میشود.
این پل بزرگترین پل معلق کشور است. این پل از جمله پروژههاي جانبی طرح سد و نیروگاه گتوند علیا بوده است.
طول پل شهدای لالی ۴۶۰ متر، ارتفاع پایهها ۷۵ متر و پهنای خودرورو حدودا ۵ متر و عرض ان برای عبور لولههاي نفت و گاز ۲ متر است.
احداث این پل مسیر جایگزینی از مسجدسلیمان به سمت لالی در ۱۵ کیلومتری بالادست محور سد گتوند علیا است چراکه در مراحل تکمیل ساخت این سد حدود ۲۰ کیلومتر از این مسیر به زیر آب میرود.
پل کابلی شهدای لالی
این پل کابلی دارای عرشه فلزی با پایهها و پایلونهاي بتنی و کابلهاي ترکهاي است که با روش نصب تلفیق کشتیرانی در ارتفاع ۱۵۵ متری کف رودخانه کارون ساخته شده است.