فرودگاه جدید استانبول (Istanbul Yeni Havalimani) که پس از تکمیل شدن و شروعِ کارش، بزرگترین فرودگاه جهان خواهد بود، جایگزین فرودگاه آتاترک شد. این فرودگاه پس از فرودگاه صبیحه گوکچن و آتاترک، سومین فرودگاه بینالمللی استانبول است و کد یاتا (IATA) فرودگاه آتاترک را از آن خود کرده است.
برای دسترسی به اطلاعات پرواز فرودگاه جدید استانبول به سایت رسمی این فرودگاه مراجعه و برای دسترسی به نقشه فرودگاه جدید استانبول برروی لینک کلیک کنید.
در این مقاله به متداولترین سئوالات درباره فرودگاه جدید استانبول پاسخ خواهیم داد:
در تقاطع اروپا و آسیا، ترکیه از فرودگاهی رونمایی کرده است که امید دارد روزی بهترین فرودگاه دنیا را به زانو درآورد.
این فرودگاه که در حال حاضر به فرودگاه جدید استانبول، در حاشیهی بزرگترین شهر ترکیه، معروف است، در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۸ افتتاح بی سر و صدای خود در نود و پنجمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه را جشن گرفت و به طور محدود میزبان برخی پروازها بود. با این حال، فرودگاه بزرگ استانبول حالا تقریبا به بهرهبرداری رسیده و از بیشتر پروازهای دنیا میزبانی میکند.
فرودگاه بزرگ استانبول در حاشیهی دریای سیاه، در سال اول افتتاح ظرفیت جابجایی سالانه ۹۰ میلیون مسافر را دارد و با افتتاح فاز دوم آن، این ظرفیت به ۱۵۰ میلیون مسافر میرسد. اما زمانی که فرودگاه بزرگ استانبول در سال ۲۰۳۰ کامل شود، میتواند ۲۰۰ میلیون مسافر را در سال جابجا کند.
در مقام مقایسه، فرودگاه بینالمللی هارتسفیلد-جکسون در آتلانتا که شلوغترین فرودگاه جهان است، در طول سال ظرفیت جابجایی حدودا ۱۰۰ میلیون مسافر را دارد.
این فرودگاه تقریبا 50 دقیقه با مرکز شهر استانبول و میدان تقسیم فاصله دارد و در بخش شمالی منطقه آرناووت کوی (Arnavutköy) واقع شده است.
در حال حاضر خط مترویی برای این مسیر تاسیس نشده است. البته دو خط ریلی هالک و گایرت تپه به مقصد فرودگاه جدید در حال تکمیل شدن است که در آینده نزدیک مسافران میتوانند از این خطوط ریلی برای رفت و آمد استفاده کنند. خط متروی زیرزمینی فرودگاه نیز به مسافران این امکان را میدهد تا در مدت ۲۵ دقیقه خود را از مرکز شهر استانبول به فرودگاه جدید آن برسانند.
مسافران میتوانند از وسایل نقلیه شخصی یا وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی، اتوبوس یا شاتلهای فرودگاهی برای دسترسی به این فرودگاه استفاده کنند.
مسافران مسیر ۵۰ کیلومتری فرودگاه تا شهر را با تاکسی در مدت ۶۰ دقیقه طی میکنند. قیمت تاکسیهای فرودگاهی استانبول در حدود ۲۰۰ لیر، معادل ۳۰ یورو، هستند.
این فرودگاه پس از تکمیل شدن شامل ۴ ترمینال به مساحت ۱.۴ میلیون مترمربع، ۱۶۵ پل حمل مسافر، ۳ ساختمان فنی، ۸ برج مراقبت، ۶ باند فرود، ۱۶ باند تاکسی هواپیما (مسیری که هواپیما پیش از پرواز و برای گرم شدن موتورهای خود در آن حرکت می کند) و ۶.۵ میلیون مترمربع فضا برای ۵۰۰ هواپیما، پارکینگهایی که حدود 250 هزار اتومبیل را در خود جای میدهد و ظرفیت سالانه حدود 200 میلیون مسافر خواهد بود.
از جمله امکانات دیگر این فرودگاه، سالن VIP، هتل، رستوران، پارکینگهای فضای باز و بستهی وسیع، بیمارستان و امکاناتی در خصوص حمل و نقل بار و تسهیل در انتقال مسافر است.
فرودگاه استانبول هم اکنون ۱۱۴ گیت، 4۰,۰۰۰ فضای پارکینگ، ۲۰,۰۰۰ صندلی و ۲۲۸ باجهی کنترل پاسپورت دارد. این فرودگاه با امضای تفاهم نامهای با شرکت هتلهای کپسولی یوتل (Yotel)، قصد دارد بزرگترین هتل فرودگاهی اروپا با ۴۵۱ اتاق را افتتاح کند.
فرودگاه جدید استانبول که ۷۶.۵ میلیون مترمربع مساحت دارد، به اندازهی شهر لستر انگلیس وسعت دارد. پس از فرصت اندکی که به سازنده برای ساخت فاز اول این فرودگاه داده شد (حدودا ۵ سال)، ترکیه حالا باید ۱۲ سال دیگر منتظر بماند تا ۴ فاز دیگر فرودگاه جدید استانبول به بهرهبرداری برسند.
فرودگاه جدید استانبول در زمان افتتاح تنها دو باند پرواز داشت، اما این تعداد تا سال ۲۰۳۰ به ۶ باند خواهد رسید. ۳ ترمینال فرودگاه چیزی در حدود ۱۰۰,۰۰۰ مترمربع مساحت فروشگاهی دارند که به اندازهی تقریبا ۷ زمین فوتبال برای فروش محصولات بدون عوارض است.
این بخش با الهام از تنگهی معروف بسفر ساخته شده و دارای ۷ بخش با تمهای مختلف از جمله فشن گاردن (Fashion Garden)، فمیلی پَلِس (Family Palace) و استایل بیچ (Style Beach) برای فروش محصولات برند و مرتبط با هر تم است.
فرودگاه جدید استانبول دارای یک نوار نقالهی ۴۲ کیلومتری با ظرفیت حمل ۳۰,۰۰۰ چمدان در هر ساعت است. این نوار نقاله در کنار سیستم ذخیره سازی چمدان ها نصب شده و کمک میکند تا وسایل مسافران سریعتر به دست آنها برسد.
این فرودگاه قصد دارد به بیش از ۳۵۰ مقصد دنیا پرواز داشته باشد و برای این کار با تقریبا ۱۰۰ خط هوایی همکاری کند. تقریبا ۱۲۰ کشوری که این فرودگاه به آنها پرواز خواهد داشت، در فاصلهی پروازی سه ساعته ترکیه قرار دارند.
فضای داخلی فرودگاه جدید استانبول ترکیبی از معماری ترکی و اسلامی است و برج مراقبت لالهای شکلِ این فرودگاه توانسته در سال ۲۰۱۶ برندهی جایزهی بینالمللی معماری شود. این فرودگاه همچنین از اپلیکیشنهای موبایلی و هوش مصنوعی برای کنترل مسافران استفاده میکند، مصرف انرژی آن بهینه است و به لطف سامانهی امنیتی پیشرفته با بیش از ۹,۰۰۰ دوربین مدار بسته، به خود میبالد.
استانبول، به عنوان یک شهر سالانه میزبان ۱۰ میلیون گردشگر است، اما موقعیت راهبردی آن بین اروپا و آسیا باعث شده تا فرودگاههای آن چنین ارقامی را تنها در طول چند ماه به خود ببینند.
فرودگاه آتاتورک در سال ۱۹۵۳ افتتاح شد و در سالهای بعد در حاشیه ی دریای مرمره توسعه یافت. این فرودگاه بسته شد و تمامی پروازها به قطب جدید فرودگاهی ترکیه انتقال یافت. فرودگاه آتاتورک در سال ۲۰۱۶ صحنهی یک حمله مسلحانه بود که در پی آن ۴۲ نفر جان خود را از دست دادند.
به گفتهی سازندگان فرودگاه جدید استانبول، این فرودگاه به زودی تبدیل به قطب بینالمللی حمل و نقل هوایی بین اروپا و آسیا خواهد شد. فرودگاه جدید استانبول را میتوان نشانهای از قدرت ترکیه قلمداد کرد.
چنین پروژههایی با این ابعاد به ندرت بدون بدنامی و رسوایی پیش میروند و فرودگاه ۱۰.۵ میلیارد یورویی جدید استانبول نیز به سهم خود جنجالهایی را به پا کرده است.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که این فرودگاه ترکیه را به سطح متفاوتی در عرصهی بین المللی خواهد رساند. اما به چه قیمتی؟
اخیرا فاش شده است که در طول ساخت این فرودگاه در برخی سالها، به طور میانگین ۴ کارگر در طول هر هفته جان خود را از دست دادهاند. نیهات دمیر، رئیس اتحادیهی کارگران ساختمانی، میگوید: «عجله برای اتمام پروژه در موعد مقرر در محیطی که ۳۶,۰۰۰ نفر در آن کار میکنند، بدون شک با حادثه همراه است.»
به علاوه، کارگرانی که دست به اعتصاب زدند، از پرداخت نشدن حقوق، غذای نامناسب و جای خواب همراه با حشراتی چون ساس گلایه میکردند.
علاوه بر شرایط نامناسب کاری، منتقدان فرودگاه جدید استانبول را به خاطر نابود کردن زیستگاههای طبیعی و جنگلهای شمال شهر مورد انتقاد قرار میدهند. گروهی با نام «حافظان جنگلهای شمالی» میگوید که فرودگاه جدید استانبول این جنگلها را غرق در سیمان کرده و منجر به نابودی ۱.۵ میلیون درخت شده است. آنها به تالابها و ماسههای ساحلی آسیب زده و تنوع زیستی را به خطر انداختهاند.
در حال حاضر خطوط هوایی ترکیش ایرلاینز، اطلس گلوبال، اونور ایر، رد وینگز ایرلاینز، سعودیا، بریتیش ایرویز، خطوط هوایی چین، امارات، اتحاد و قطر ایرویز به فرودگاه جدید استانبول پرواز مستقیم دارند.
وقتی که سازههای فرودگاهی در نقاط مختلف دنیا ساخته میشوند، همواره با نقدهای مثبت و منفی فراوانی روبرو میشوند. فرودگاه جدید استانبول نیز از این قاعده مستثنا نیست و از نظر مسافران و منتقدان خوبیها و بدیهایی دارد که چند نمونه از آنها را یادآور میشویم: