شلوغترین فرودگاه جهان از نظر جابجایی مسافر را با توجه به لغو سفرهای هوایی در سال ۲۰۲۰ به خاطر ترس از گسترش ویروس کرونا نمیتوان نامگذاری کرد، اما همانطور که گفته شد این لقب تا سال 2019 به فرودگاه هارتسفیلد-جکسون آتلانتا داده شده است.
البته سازمان بینالمللی حملونقل هوایی (IATA) پیشبینی میکند که سال جاری از نظر تقاضا برای سفرهای هوایی رونق خواهد گرفت. بر اساس تخمین این سازمان، ۴.۷۲ میلیارد مسافر با هواپیماها به سفر خواهند رفت و این رقم در مقایسه با ۴.۴۵ میلیارد مسافر سال ۲۰۱۹ در حدود ۴ درصد افزایش مییابد.
بر اساس آمار شورای فرودگاههای بینالمللی، ۱۰ فرودگاه شلوغ دنیا در سالهای گذشته، امسال نیز در همین جایگاه باقی خواهند ماند. پر رفتوآمدترین فرودگاههای جهان به ترتیب زیر هستند:
در ادامه بیشتر به ویژگیهای هر فرودگاه و تعداد مسافران جابجاشده در آنها اشاره خواهیم کرد.
هارتسفیلد جکسون که در سپتامبر ۱۹۸۰ افتتاح شد، از سال ۱۹۹۸ تاکنون هرساله بهعنوان شلوغترین فرودگاه جهان انتخاب شده است. این فرودگاه از نظر نشستوبرخاست هواپیماها، دومین در جهان است.
موقعیت مکانی آتلانتا و فاصلهی پروازی دوساعتهی آن با تقریباً ۸۰ درصد از شهرهای آمریکا، به شهرت این فرودگاه کمک شایانی کرده است. درواقع اکثر ترافیک فرودگاه آتلانتا در خدمت پروازهای داخلی است. به همین خاطر نام فرودگاه هارتسفیلد حتی در بین ۲۰ فرودگاه برتر دنیا از نظر ترافیک مسافران بینالمللی نیز قرار ندارد.
فرودگاه بین المللی پکن با سرویسدهی به ۱۴ میلیون مسافر بیشتر نسبت به فرودگاه بینالمللی توکیو، توانسته بهراحتی لقب شلوغترین فرودگاه آسیا را برای خود کند. این فرودگاه سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون مسافر جابجا میکند.
ازآنجاییکه پکن برای برگزاری مسابقات المپیک تابستانی ۲۰۰۸ آماده میشد، چینیها ترمینال عظیم شمارهی ۳ را به این فرودگاه اضافه کردند که از پکن به بیش از ۱۲۰ مقصد بینالمللی پرواز داشت. فرودگاه پکن همچنان نیز یکی از قدرتمندترین فرودگاههای دنیا از نظر نرخ رشد ظرفیت محسوب میشود و سال گذشته ۵.۴ درصد دیگر به ظرفیت آن اضافه شده است.
فرودگاه بین المللی دبی بهعنوان اصلیترین فرودگاه امارات متحده عربی، شلوغترین فرودگاه دنیا از نظر مسافران بینالمللی نیز محسوب میشود. فرودگاه دبی در سال ۲۰۱۸ تقریباً از ۸۹ میلیون مسافر از خارج از کشور میزبانی کرد. وقتیکه ترمینال شماره ۳ در سال ۲۰۰۸ تکمیل شد، اینجا بزرگترین سازهی جهان بود و این افتخار تا سال ۲۰۱۳ در اختیار فرودگاه دبی قرار داشت.
مرکز خرید اجناس معاف از عوارض گمرکی که در بیرون فرودگاه دبی قرار دارد، موفقترین خردهفروش فرودگاهی در جهان است و توانسته در سال ۲۰۱۳ بهتنهایی مبلغ افسانهای ۱.۸ میلیارد دلار درآمد کسب کند.
فرودگاه بینالمللی لسآنجلس شلوغترین فرودگاه مبدأ و مقصد در جهان است، به این معنی که بیشتر مسافران از این فرودگاه، بهجای یک فرودگاه بینراهی، برای شروع یا پایان سفرهای خود استفاده میکنند.
فرودگاه لسآنجلس دارای یک سوئیت اختصاصی است و اعضای آن باید سالانه ۴۵۰۰ دلار حق عضویت بهعلاوهی حداقل ۲۷۰۰ دلار برای هر پرواز پرداخت کنند. اعضای این کلوپ اختصاصی از یک ترمینال VIP که بیشتر شبیه به یک پرواز اختصاصی است، استفاده میکنند. تقریباً نیمی از این اعضا از مدیران عامل شرکتها بوده و نیمی دیگر سلبریتیها هستند.
فرودگاه هاندا که به فرودگاه بینالمللی توکیو نیز معروف است، دومین فرودگاه شلوغ آسیا محسوب میشود و سالانه ۸۷ میلیون مسافر را جابجا میکند.
پسازاینکه ژاپن در رقابت برای برگزاری مسابقات المپیک ۲۰۲۰ برنده شد، دولت ژاپن ظرفیت این فرودگاه را افزایش داده است. فرودگاه توکیو با اختلاف تنها ۴۰۰,۰۰۰ مسافر، جایگاه چهارم را به فرودگاه لسآنجلس واگذار کرد.
فرودگاه بینالمللی اوهر (O’Hare) در شیکاگو از زمان افتتاح آن در سال ۱۹۵۵، همواره یکی از شلوغترین قطبهای هوایی حمل مسافر در جهان بوده است.
اوهر از نظر نشستوبرخاست هواپیماها در مقایسه با تعداد مسافران، شلوغترین فرودگاه جهان با بیشترین حرکت هواپیماها است. این فرودگاه به تقریباً ۴۰ ایرلاین مختلف سرویسدهی میکند و پروازهایی مستقیم به بیش از ۶۰ مقصد بینالمللی در جهان دارد.
فرودگاه هیترو لندن برای سالها شلوغترین فرودگاه جهان از نظر جابجایی مسافران بینالمللی بود. این فرودگاه که به ۱۸۵ نقطه در ۸۴ کشور دنیا پرواز دارد، پذیرای نرخ بالایی از مسافران خارجی است.
هیترو ۶ ترمینال دارد، اما تنها ۵ ترمینال آن به روی عموم باز هستند. ترمینال ششم بسیار کوچک است و تنها خانوادهی سلطنتی، سران کشورها و برخی افراد مشهور از آن استفاده میکنند.
فرودگاه بین المللی هنگ کنگ بزرگترین مرکز باری در جهان است و در سال ۲۰۱۸ با بارگیری و تخلیهی بیش از ۵ تن بار، در مقام اول فرودگاههای باری دنیا جای گرفت.
هنگ کنگ بهعنوان یک قطب گردشگری مهم و جهانی، در سال ۲۰۱۹ میزبان اعتراضات دموکراسیخواهانه بود. تظاهرات حتی در چندین نوبت به داخل فرودگاه هم کشیده شد و پروازها را با تأخیرهای شدید همراه کرد. درنتیجه فرودگاه بینالمللی هنگکنگ نسبت به رشد ۲.۶ درصدی در سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸، سال قبل را با افت در شمار مسافران پشت سر گذاشت.
پودونگ شانگهای یکی از دو فرودگاه اصلی در شهر شانگهای است. پودونگ تمرکز اصلی خود را صرف پروازهای بینالمللی کرده، درحالیکه هونگکیائو (Hongqiao) بیشتر به پروازهای داخلی و منطقهای اختصاص دارد.
پودونگ یک قطب پروازی با رشد سریع است و ظرفیت آن سالانه ۵.۷ درصد بیشتر میشود. پودونگ در سال ۲۰۱۸ با بارگیری و تخلیهی تقریباً ۳ میلیون تن بار، بهعنوان دومین فرودگاه بینالمللی باربری جهان انتخاب شد.
فرودگاه شارل دوگل که نام خود را از ژنرال و رئیسجمهور سابق فرانسه گرفته، در سال ۱۹۷۴ تکمیل شد و حالا چندین سال است که بهعنوان دومین فرودگاه شلوغ اروپا شناخته میشود.
ترمینال شماره ۱ این فرودگاه به خاطر طراحی منحصربهفرد دایرهای شکل و احاطه شده با ۷ ساختمان دیگر، معروف است. شارل دوگل مرکز اصلی پروازهای شرکت ملی هواپیمایی فرانسه است و شرکت دلتا ایرلاینز نیز از شارل دو گل بهعنوان هاب اروپایی خود استفاده میکند.