گردشبان (gardeshban.ir) : سعید رسولی درباره تأثیر شیوع کرونا بر حمل و نقل ریلی اظهار داشت: شیوع این ویروس در آستانه سفرهای نوروزی در کشور اتفاق افتاد؛ این در حالی است که ظرفیت همه شرکتها در ایام پیک سفرهای نوروزی کاملاً پر میشود و درآمد پایانی سال کمک میکند به شرکتهایی که در طول سال به سبب کمبود مسافر با ضرر گاهی اوقات حتی سیر میکنند.
وی افزود: در همان زمان شرکتها مکلف شدند همه بلیتهای فروخته شده ایام نوروز را مسترد کنند آن هم در انتهای سال که شرکتهای حمل و نقلی به لحاظ اقتصادی در یک فشار خاصی قرار دارند، استرداد پول بلیتهای فروخته شده، فشار مضاعفی به این مجموعهها وارد کرد.
رسولی بیان داشت: با این حال شرکتهای حمل و نقل ریلی موفق شدند تمامی بلیتهای فروخته شده را به طور کامل به مسافران برگردانند؛ حتی مبلغ ۱۰ درصدی هم که طبق معمول بابت هزینه خسارت استرداد بلیت از مسافران کم میشد را در روزهای پایانی سال گذشته به مسافران برگرداندند.
به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن، در مجموع نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان شب عید پول استرداد وجوه بلیت شد که شرکتهای ریلی به مسافران بازپس دادند.
رسولی با تأکید بر اینکه شرکتهای حمل و نقلی بلافاصله میبایست عملیات ضد عفونی را با کیفیت انجام میدادند، گفت: شرکتهای ریلی با احساس مسئولیت و تعهد از بهترین مواد و لوازم ضد عفونی کننده برای ضدعفونی واگنها، ایستگاهها و غیره استفاده کردند؛ البته این اتفاق، پس از آنکه ستاد ملی مبارزه با کرونا، مجوز آغاز سفرهای ریلی را صادر کرد، رخ داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: شرکت راه آهن هم همانند دیگر دستگاهها تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کروناست؛ بنابراین در این ستاد، دستور عدم سیر قطارها هیچ وقت به طور صریح صادر نشد بلکه شرکتهای بیشتر تابع تقاضا بودند.
رسولی ادامه داد: مردم به دلیل رعایت مسائل بهداشتی سفر نمیکردند بنابراین تعداد سفرها کم شده بود لذا تعداد قطارهای در حال حرکت ما در این ایام، به کمترین تعداد در تاریخ راه آهن رسید؛ اما شرکتها کار ضد عفونی را انجام میدادند که این هم یک هزینه دیگری بر شرکتهای حمل و نقل ریلی تحمیل کرد؛ فارغ از آنکه مسافر وارد قطار میشد یا نه، ضد عفونی
ها
به طور کامل انجام میشد.
وی افزود: پس از پشت سر گذاشتن پیک اول شیوع کرونا، سفرهای ریلی در کشور کم و بیش شروع شد منتها نسبت به مدت مشابه در سال قبل بسیار کم بود.
رسولی با بیان اینکه در حال حاضر ضریب اشغال قطارها ۴۲ درصد است، اظهار داشت: برای مثال در روز تاسوعا ۸۳ قطار مسافری در کل شبکه در حال سیر داشتیم این در حالی است که طبق معمول روزانه بیش از ۱۲۰ قطار همیشه در حال سیر در شبکه بوده است.
وی اذعان داشت: این ۸۳ قطار هم با ضریب اشتغال پایین و تعداد کم مسافر در شبکه در حال تردد بودند.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره علت کم شدن مسافران بخش حمل و نقل ریلی تأکید کرد: کمبود مسافران قطار دو دلیل دارد؛ اول عدم تقاضای سفر و دوم رعایت پروتکلهای بهداشتی؛ شرکتهای حمل و نقل ریلی همواره مقید به رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصله اجتماعی بودند.