گردشبان (gardeshban.ir) : احمدعلی موهبتی در خصوص تعطیلی فرودگاه کنارک اظهار داشت: روز پنجشنبه بیستم شهریور پروازهای فرودگاه کنارک شرکت عقاب عسلویه وابسته به نیروى هوایى لغو و این فرودگاه تعطیل شده که این امر موجب سرگردانی مسافران در تهران و چابهار شده است.
موهبتی ادامه داد: گفته مىشود متولیان نیروی هوایی شرط بازگشایی و فعالیت مجدد فرودگاه کنارک را توقف و تعطیلی عملیات احداث فرودگاه چابهار اعلام کردهاند.
وی با بیان اینکه نیروی هوایی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است و در پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران جنگ و هم اکنون در حوزه امنیت نقش موثری دارد؛ تصریح کرد: ۲۷ سال از عمر منطقه آزاد چابهار میگذرد و نیروی هوایی همواره از احداث فرودگاه در این منطقه ممانعت کرده است و این امر عدم توسعه استان و سواحل مکران را که همواره مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا بر توسعه آن تاکید دارند، سبب شده است.
استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: در دولتهای قبلی بحث ساخت فرودگاه مطرح و پیگیری شد، اما اجازه ساخت فرودگاه به علت اینکه در محدوده پدافندی «دلتا ۲۱» است، به وزارت راه و شهرسازی داده نشده است.
موهبتی افزود: در حال حاضر با ساخت سایت پتروشیمی و مجموعه فولاد چابهار و بخشی از روستاها که در محدوده این منطقه قرار دارند و همچنین شهرک صنعتی چابهار، «دلتا ۲۱» خاصیت خود را از دست داده و جابجا شد و بر همین اساس با پیگیریهایی که صورت گرفته، رییسجمهور در اردیبهشت ماه سال ٩٣ طی مکاتبه ای به مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بخشی از زمین فرودگاه پایگاه دهم شکاری را برای ساخت ترمینال و مجموعه فعالیت فرودگاه شرکت فرودگاههای کشور در اختیار دولت قرار دهند، متاسفانه این همکاری توسط نیروی هوایی و مجموعهی آن صورت نگرفت.
وی گفت: دولت تصمیم گرفت که فرودگاه جدیدی را بسازد لذا طرح آن تهیه و در اردیبهشت ۹۵ مجوز ساخت فرودگاه بین المللی چابهار توسط کمیته فضایی کشور و سازمان هواپیمایی کشور صادر شد که به دلایلی این فرودگاه در آن مقطع ساخته نشد اما در سال گذشته مجدداً مجوز فرودگاه تمدید شد و عملیات احداث آن در سال جاری آغاز شده است.
نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان با بیان اینکه فرودگاه جدید در محدوده منطقه آزاد چابهار قرار دارد؛ افزود: مجموعه منطقه آزاد به دلیل اینکه با گذشت ۲۷ سال از عمر آن فاقد مرز هوایی، زمینی و دریایی بوده است، نتوانسته به اهداف خود برسد و لذا در سال گذشته مجوز توسعه آن با پیگیری دولت و موافقت مجلس شورای اسلامی اخذ شد.
موهبتی ادامه داد: بر اساس این طرح محدوده منطقه آزاد به ۸۲ هزار کیلومتر مربع افزایش یافته و فرودگاه بین المللی چابهار در محدوده منطقه آزاد طراحی شده است.
وی تصریح کرد: متاسفانه گفته مى شود پنجشنبه گذشته پروازهای فرودگاه کنارک در اعتراض به ساخت فرودگاه بین المللی چابهار توسط نیروی هوایی تعطیل شد و این موضوع نیز بارها و بارها اتفاق افتاده است .
استاندار سیستان و بلوچستان بیان داشت: علیرغم مصوبه شورای تأمین استان بر عدم تعطیلی فرودگاه تعطیل شده است و همچنان سنگاندازی و بهانهتراشی در این راستا ادامه دارد .
موهبتی افزود: دولت خود را موظف میداند بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری که سواحل مکران را گنج پنهان می دانند؛ دستور معظم له را برای توسعه سواحل مکران عملی کند و مهمترین و ضروریترین امر در این راستا وجود فرودگاه است که چابهار را به مراکز قدرت و ثروت نزدیک کند.
وی اظهار داشت: گره اساسی توسعه سواحل مکران، نبود مرز هوایی و دوری چابهار از مرکز مدیریتی کشور و مراکز اقتصادی دنیا است که حاضر نیستند برای مراکز نظامى پرواز بگذارند.
استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: فرودگاه پایگاه دهم شکاری پایگاه نظامی است و سرمایهگذار خارجی و داخلی حاضر نیست که با این شرایط سرمایهگذاری کند چراکه این فرودگاه در اختیار دولت نیست و در اختیار یک پایگاه نظامی است که درکی از سرمایهگذاری و توسعه ندارد.
موهبتی گفت: امیدواریم فرودگاه بین المللی چابهار ظرف ۳ ماه آینده راهاندازی شود و در راستای این امر هم اکنون روزانه بیش از ۲۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و ۵ پیمانکار در این پروژه مشغول به فعالیت هستند که ظرف سه ماه آینده بتوانیم فرودگاه بین المللی چابهار را راه اندازی کنیم و گره اساسی توسعه سواحل مکران که نبود فرودگاه است، مرتفع گردد.
وی گفت: در حال حاضر برقراری پروازهای چابهار به مقصد ایرانشهر برنامهریزیشده و از آنجا نیز مسافرین با اتوبوس های تشریفاتى به چابهار منتقل خواهند شد .
استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: از مردم انتظار داریم که با تحمل این مشکل در این امر ما را همراهی کنند تا ظرف سه ماه آینده فرودگاه چابهار به بهرهبرداری برسد.