gardeshban.ir

مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی/

چرا لغو روادید گروهی روسیه و ایران مهم است؟

مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی معاونت گردشگری به تشریح موارد اساسی در لغو روادید سفرهای گروهی شهروندان ایران و دولت فدراسیون روسیه پرداخت.
کد خبر: ۳۱۳۸۲
تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
محمد قاسمی (مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی معاونت گردشگری) در خصوص برگزاری اولین نشست کمیته فنی مشترک گردشگری میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بیان کرد: در هشتم فروردین‌ماه ۹۶ موافقت‌نامه‌ای میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه در زمینه لغو روادید سفرهای گروهی شهروندان دو کشور امضا شد اما این موافقت‌نامه به این دلیل که فاقد برنامه اجرایی بود، نتوانست جاری و ساری شود.

او به پیگری‌های جدی یک سال گذشته معاونت گردشگری برای نهایی‌سازی مفاد و ضمائم این برنامه اجرایی و رد و بدل‌های پیدرپی متون اصلاح شده سند بین طرف ایرانی و طرف روس و همچنین برگزاری کمیته فنی مشترک همکاری‌های گردشگری ایران-روسیه اشاره کرد و افزود: نهایتا کمیته فنی مشترک برای رسیدگی به چالش‌ها، موانع و موارد اجرایی تشکیل و اولین نشست آن به میزبانی طرف روس در هفته گذشته به صورت مجازی برگزار شد.

قاسمی تصریح کرد: در این نشست، برنامه اجرایی موافقت‌نامه لغو روادید گروهی سفر شهروندان دو کشور نهایی شد و در سفر دکتر مونسان به روسیه که اواخر مهرماه انجام  ‌می‌شود به امضای طرفین خواهد رسید که  پس از امضا قابل اجرا خواهد بود.

او تسهیل روادید را از چند جنبه مهم ارزیابی کرد و افزود: این لغو با تمامی لغوها متفاوت است زیرا تنها مشمول افرادی می‌شود که در قالب تور اقدام به سفر می‌کنند و از نظر مالی نسبت به گردشگرانی که به صورت انفرادی سفر می‌کنند آورده مالی بیشتری را نصیب کشور می‌کنند.

قاسمی در خصوص این نگرانی که ممکن است لغو روادید تنها به نفع طرف روس باشد و بیشتر از ایران به روسیه جذب گردشگر انجام شود، توضیح داد: گردشگری ماهیتا امری دوسویه است؛ تا اعزامی نباشد جذبی هم نخواهد بود. در این داد و ستد ‌نمیتوان  خودبیانه و یکطرفه عمل کرد. این لغو شرایط یکسان و برابری را برای طرفین فراهم میآورد، حال این تلاش بخش خصوصی دو کشور و همچنین رویکرد آژانسهای معرفی شده مبنی بر جذب یا اعزام است که تعیین میکند تراز این تبادل به نفع کدام طرف خواهد بود. قطعا اگر آژانسهایی که معرفی میشوند تمرکز را صرفاً بر اعزام گردشگر به کشور مقابل بگذارند نتیجه کاملا به نفع ما نخواهد بود. البته شهروندان ایرانی در خارج از کشور فینفسه به عنوان یک عامل انسانی در تصویرسازی، معرفی و بازاریابی تعاملی مقصد گردشگری ایران می‌توانند نقش بسزایی را ایفا کنند.

او تصریح کرد:‌روسیه کشور همسایه است و از روابط تجاری، اقتصادی، سیاسی بالایی با ایران برخوردار است. همچنین از آنجا که کشورهای مشترک‌المنافع و روس زبان که در همسایگی ما هستند، در حوزه فرهنگی ما میگنجند و در زمره بازارهای هدف ایران قرار دارند در سیاست‌های کلان گردشگری خود عمدتا از این کشور تبعیت می‌کنند این احتمال که در این راستا نیز روسیه را الگو قرار دهند، زیاد است.

 رئیس هیئت ایرانی لغو روادید را ذاتا دارای ماهیت اعتمادسازی هم در نزد مردم کشور طرف مقابل و هم در اذهان اتباع سایر کشورها دانست و از کم شدن موانع سفر، صرفه‌جویی در هزینه و وقت در کنار این اعتمادسازی به‌عنوان نتایج این امر نام برد.

قاسمی در خصوص تایید و معرفی آژانس‌های مسافرتی داخلی به طرف روس به چند نکته اشاره و بیان کرد: سه سال پیش لیستی از اسامی آژانس‌های مسافرتی داخلی ارسال شد که باید به روز شود. اگر چه در این به‌روزرسانی قطعا معیارهایی نظیر سابقه حضور فعالانه در بازار روسیه، توان وتمایل به تورآوری از این کشور و قابلیت تعامل و مذاکره با آژانس‌های روس از پیش‌شرط‌های اساسی به شمار می‌رود اما در نهایت پارامترها و ساختارهای تعیین فهرست اصلی بر اساس نظرات و با همکاری تنگاتنگ بخش خصوصی انجام خواهد شد.

مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی معاونت گردشگری در پایان با تاکید بر مشارکت و تعامل بخش خصوصی و دولت افزود: در تلاشیم در سفر وزیر محترم به روسیه به‌منظور امضای سند، هیئتی از بخش خصوصی او را همراهی کند و نشست B۲B  میان بخش خصوصی دو کشور با هدف آشنایی چهره به چهره، بازاریابی مستقیم، انجام مذاکرات رو در رو و عقد قراردادهای کاری برگزارشود.
پنجره
ارسال نظر
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار