گردشبان (gardeshban.ir) :
در تحقیق انجام شده توسط سعید شبانی و آسن ولینوف از دانش آموختگان حقوق اقتصاد از دانشگاه شانگهای چین که به عنوان دو پژوهشگر بر روی تاثیر کرونا بر صنعت گردشگری چین و راهکارهای دولت این کشور برای نجات این صنعت از آسیبهای جدی این بیماری انجام دادند، دادههای اجتماعی و اقتصادی چند سال اخیر در این پر جمعیتترین کشور جهان بیانگر آن است که چین چهارمین کشور پربازدید جهان (پس از فرانسه، اسپانیا و ایالات متحده آمریکا) بوده است.
طبق دادههای سال ۲۰۱۹، حدود ۱۴۰ میلیون سفر تفریحی به چین انجام شده است. چین همچنین بزرگترین مسیر گردشگران بین المللی خارج از کشور است و سال گذشته حدود ۱۳۴ میلیون سفر از این دست توسط مسافران چینی انجام شده است. بازار داخلی نیز به همان اندازه چشمگیر است و سال گذشته حدود ۵.۵ میلیارد سفر تفریحی در داخل چین توسط مقامات گردشگری گزارش شده است.
اما تازه ترین دادهها نشان میدهد که گسترش بیماری مهلک کرونا در سراسر جهان و به تبع آن در چین موجب شده است که برخی شرکتهای گردشگری در این کشور دچار ورشکستگی شوند، افتتاحیهها به تعویق افتد، رویدادها و اقدامات تبلیغاتی و فروش محصولات، سوغاتیها به صورت آنلاین انجام گیرد تا خسارات وارده از کرونا بر این بخش صنعت کشور کاهش یابد.
گردشگری داخلی در چین در ابتدا ماههای اول همهگیری به بن بست رسید و با گذشت چند ماه به تدریج بازگشایی شد؛ ابتدا با بازگشایی هتلها و اجازه سفرهای جادهای به داخل هر استان، سپس امکان عبور از مرزهای استانی برای مسافران فردی و خانوادگی و در نهایت اجازه سازماندهی سفرهای بین استان ها و فروش بلیط هواپیما و بستههای هتل داده شد.
براساس تحقیقاتی که این دو پژوهشگر حوزه گردشگری از کشورهای ایران و روسیه در این خصوص انجام داده اند، مسئولان شهر «یانتای» چین در یک سال غیرعادی راه خلاقانه ای برای جذب و ارتقا گردشگر ارائه داده اند که مورد توجه بسیاری از کارشناسان اقتصادی و اجتماعی و حتی فرهنگی قرار گرفته است.
این خلاقیتها به گونه ای به مورد اجرا گذاشته شدند که هتلها و اماکن گردشگری این شهر به عنوان پایلوت گردشگری در این کشور از رشد مثبتی در حوزه گردشگری برخوردار شدند و در میان گزارش های غیرمنتظره، صنعت غذا و نوشیدنیهای چین رشد ۱۶ درصدی را حتی در دوره کرونا تجربه کردهاند.
یانتای شهر ساحلی در استان شاندونگ چین، جشنواره سالانه زندگی ساحلی خود را با پخش زنده ۲۴ ساعته از جاذبههای اصلی شهر و بهترین مناظری که می توان از طریق چشم در یک محیط واقعی دید را به پایان رساند. این رویداد آنلاین علاوه بر رویداد حضوری است که مقامات این شهر برگزار کردهاند و این نشان دهنده نوآوری گردشگری در سال ۲۰۲۰ است که مقامات این شهر در نظر گرفته اند.
از بسیاری جهات، اپیدمی ویروس کرونا در چین تحت کنترل است و گاهی به صورت پراکنده در برخی اماکن ویروس کرونا ظاهر میشود، اما زندگی روزمره برای بسیاری از مردم این کشور عمدتا به حالت عادی برگشته است. این امر در مورد تجارت، بازرگانی و جهانگردی کاملا صدق نمیکند، به ویژه برای هر کاری که با عنصر بینالمللی آمیخته است و جواب اینکه آیا بهبود کامل امکانپذیر است تا همه چیز به حالت عادی برگردد، هنوز مشخص نیست.
مسافرت در چین منوط به اقدامات مختلف ایمنی است. هنگام استفاده از پروازها و حملونقل عمومی استفاده از ماسک لازم است - در حالی که اعلام حضور در هتل فقط در صورت ارائه کد QR سلامت سبز امکانپذیر است که تضمینی برای وضعیت سلامت صاحب آن است.
شهروندان چینی و خارجی که از خارج کشور به چین بازمی گردند باید آزمایش اجباری و قرنطینه انجام دهند، در حالی که اتباع خارجی دارای روادید دانشجویی، گردشگری و کسانی که در شرکتهایی کار میکنند که از نظر مقامات چینی ضروری نیست، هنوز قادر به بازگشت به این کشور نیستند. اقدامات در استانها و شهرهای مختلف چین متفاوت است، اما همه آنها در حالت آماده باش باقی مانده و آماده هستند تا در صورت لزوم این اقدامات را تشدید کنند.
مکانها و مقصدهای مختلف شروع به ایجاد محصولات و پروژههای نوآورانهای کردند که میتوانستند گردشگران جدیدی را به خود جلب کند - برای بسیاری از آنها اندازه بازار داخلی به این معنی بود که قبلا مجبور نبودند انواع خاصی از مسافران را هدف قرار دهند.
تمرکز این فصل غیرمعمول تابستان باعث جلب مسافران خانوادگی برای بازدید کوتاه، بازدیدکنندگان آخر هفته شد به گونهای که بتوانند برای تکتک گردشگران جذاب شوند. با توجه به نگرانی مسافران در مورد سلامتی خود در هنگام سفر، مقاصدی که مایل به جذب آنها هستند نیز بر این موضوع تمرکز می کنند و با آگاهی دادن به آنها در مورد فاصله اجتماعی و سایر اقدامات ایمنی و دادن اطلاعات بسیار دقیق در مورد جذابیت و رویدادها این بازدید کنندگان میتوانند به منظور جلوگیری از خطرات و سفرهای ناخواسته یا غیرضروری آماده باشند.
انجمن روزنامهنگاران گردشگری چین از جشنواره سالانه زندگی ساحلی در یانتای به عنوان یک پروژه آزمایشی برای جذب انواع گردشگران جدید به این شهر استفاده کرد. یانتای شهری در ساحل دریای بوهای در استان شاندونگ با جمعیت حدود ۷ میلیون نفر، یک خط ساحلی ۹۰۹ کیلومتری، ۶۳ جزیره و «زیباترین بزرگراه ساحلی چین» را دارد که جاذبههای اصلی آن را به هم متصل میکند.
این جشنواره سه ماه به طول میانجامد و مانند هر جشنواره دیگر از این دست شامل ارائه سرگرمی، رویدادهای فرهنگی و ورزشی به مردم محلی و بازدید کنندگان است. برنامه اولیه برای جشنواره ۲۰۲۰ این بود که جشن تاسیس «اتحادیه» جهانی از شهرهای ساحلی، (اما فراتر از آن) شبکه شهرهای خواهر یانتای - که شامل سن دیگو در آمریکا، ولادی وستوک در روسیه، پوکت در تایلند و ۱۵ شهر دیگر ساحلی در چهار قاره است را شامل شود.
هدف چنین رویدادی تقویت تبادل دانش، بهترین شیوه های - مسافران - ترویج گردشگری پایدار و سازگار با محیط زیست، تبادلات فرهنگی و محتوایی و تبلیغ متقابل جشنواره ها و رویدادها بین اعضا آن است که متاسفانه، همهگیری جهانی نیاز به تعدیلاتی داشت - جشنواره باید دوباره طراحی و کوتاه میشد و از آنجا که سفرهای بینالمللی امکانپذیر نیست، شرکت اعضا خارجی مجازی بود - برخی از شهرهای خواهرخوانده یانتای همسو با این ایده که زندگی در دریا و شهر ساحلی فارغ از این که در کجای دنیا باشد کیفیت خاصی دارد که در این رویداد برجسته نشان داده شدند.
تمرکزاین رویداد بر روی بازار داخلی و نمایش تاریخ، فرهنگ، مکانهای دیدنی شهر و سراسر چین با تمرکز بر استان زادگاه یانتای بود. استان شاندونگ حدود ۱۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد و حدود ۸۰ درصد بینندگان این پخش زنده از استان شاندونگ بودند.
این پخش زنده ۲۴ ساعته قصد داشت فراتر از یک تور شهر مجازی باشد - برنامهریزی آن عناصر واقعی را نشان میداد - میهمانان شهر مکانهایی را که خودشان انتخاب کردهاند کاوش می کردند و تشویق می شدند که در بخشهای خود یک نقش فعال مانند تولیدکننده داشته باشند.
انجمن روزنامهنگاران گردشگری چین از ورزشهای قایق سواری محبوب، مسافرتهای جادهای و تاثیرگذار در اردوگاه، افراد خوش غذا، دانشجویان، دوستداران تاریخ، زوجهای جوان، خانوادههای بچهدار و یک مهمان خارجی برای چشیدن نوشیدنیهای محلی دعوت کرد. چندین هواپیمای بدون سرنشین برای ارائه خدمات به میهمانان مهیا شده بود.
این پروژه به یک تیم بزرگ و آمادهسازی طولانی نیاز داشت - بیش از ۵۰ نفر در سمت تولید، چندین هماهنگ کننده و مشاور و بیش از یک ماه برنامهریزی برای انجام این پروژه انجام شد و چندین نیروی پشتیبانی در این پروژه حاضر بودند تا در صورت بروز مشکل بتوانند آن را حلوفصل کنند.
این پخش زنده از ۸ عصر روز ۱۴ اوت تا ۸ بعد از ظهر روز بعد با یک مراسم افتتاحیه و یک کنسرت، گشت و گذار در مرکزتاریخی شهر، شام با مسئولان محلی، غذاهای محلی و دریایی، گردش در نوارهای ساحلی و یک گشت شبانه در شهر و بزرگراه ۱۰۰ مایلی ساحلی آن انجام شد.
بخشهای کوتاه و «سلام» مجازی از شهرهای خواهرخوانده در این ایستگاه های مختلف با یک استودیوی زنده ۲۴ ساعته ایجاد شده بود که بین ایستگاههای مختلف ارتباط برقرار میکردند تا میهمانان خارج از استودیو را معرفی کنند. کارشناسان در استودیو بی درنگ به سئوالات بازدید کنندگان پاسخ میدادند. سه جریان در این پروژه دخیل بودند - یکی بخش گردشگری محلی را راهاندازی کرد و دو شرکت بزرگ و اصلی Tencent و iQiyi پخش فیلم و پوشش این رویداد را به عهده داشتند. این پخش زنده بیش از ۶.۵ میلیون بیننده منحصر به فرد را به خود جذب کرد.
مشهورترین بخشهای مراسم، افتتاحیه و گشت شبانه در مرکز شهر، بازدید از یکی از جزایر برجسته شهر، بازدید از موزه فرهنگ و تست غذاهای محلی،سخنان پایانی و جشن مهمانی بود.
با توجه به طراحی، اما همچنین تا حدودی غیرمنتظره بخش بازدید از موزه فرهنگ نوشیدنیها و تست غذا از بیشترین بازدیدها بود - بیش از پنج میلیون بیننده همزمان برای تماشای یک مهمان خارجی و یک روزنامهنگار چینی در حال کاوش چهارمین موزه جهان در زمینه تاریخ نوشیدنیها بودند.
در مورد نتایج مربوط به جهانگردی، گرچه جمعآوری اطلاعات جامع دشوار است اما سازمان دهندگان این رویداد با هتلهای مختلف، مکانهای برجسته و جاذبههای مختلف ارتباط نزدیکی برقرار کردند و اکثر آنها افزایش تعداد بازدیدکنندگان ماه به ماه را گزارش دادند که افزایش ۳۰ درصد یا بیشتر از زمان برگزاری رویداد بوده است.
استفاده از هشتگ یانتای در شبکههای اجتماعی از زمان برگزاری این رویداد افزایش یافته است و این محبوبیت همچنان در حال افزایش است.
این پروژه مدلی را برای توسعه استراتژیک گردشگری تحت محدودیتها و در فضای عدم اطمینان فراهم می کند و تائید میکند که مسافران در سال ۲۰۲۰ برای یادگیری در مورد مقاصد جدید آزاد هستند اما این مقاصد باید از رویکردهای خود نوآور باشند و هدف آنها باید تسهیل برنامه ریزی انجام شده باشد. علاوه بر این، این مقاصد باید مسافران را به طور کامل در مورد اقدامات ایمنی و فاصلهگذاری اجتماعی که توسط دولت به اجرا در آمده آگاه کنند.
شرکتها همچنین نباید فراموش کنند که حتی در این مواقع روی آوردن به بازارهای داخلی و تمرکز بر سفرهای کوتاه مدت، نباید تفکر فراتر از آن را متوقف کند و باید عناصر جهانی را در استراتژیهای خود ادغام کنند.
ایرنا نوشت، ملاحظات کلیدی برای گردشگری در چین و فراتر از آن، در سال جاری و فراتر از آن، باید نوآوری منطقی، همکاری بین فعالان صنعت، ترکیب منابع در حالت آفلاین، استراتژیهای نوآورانه خدمتکار و توسعه بستههای مسافرتی نوآورانه و محصولات جذاب برای گردشگران در بازدید کوتاه مدت و میان مدت باید از جمله برنامههای آنها باشد.