گردشبان (gardeshban.ir) : «فرودگاه بینالمللی پودنگ شانگهای» یا «فرودگاه پودونگ» (Shanghai Pudong International Airport)، یکی از 2 فرودگاه اصلی بینالمللی در شهر شانگهای است و قطب خطوط هوایی «ایر چاینا» (Air China)، «شانگهای ایرلاینز» (Shanghai Airlines) و «هواپیمایی شرقی چین» (China Eastern Airlines) به شمار میرود. این فرودگاه بیشتر به پروازهای بینالمللی اختصاص دارد؛ در حالی که «فرودگاه بینالمللی شانگهای هونگچیائو» (Shanghai Hongqiao International Airport) بیشتر به پروازهای داخلی اختصاص داده شده است. فرودگاه پودنگ، روند رو به رشد خوبی را طی کرده و توانسته بعد از فرودگاه بین المللی پکن ، عنوان دومین فرودگاه پر رفت و آمد در چین را از لحاظ جابهجایی مسافر به دست بیاورد.
تاریخچه
فرودگاه بینالمللی شانگهای هونگچیائو تا مدتها اصلیترین فرودگاه شانگهای به حساب میآمد. اما بعدها به این نتیجه رسیدند که گسترش آن ممکن نیست و شهر، به یک فرودگاه دیگر نیز احتیاج دارد. بنابراین اولین مرحلهی ساخت فرودگاه پودنگ را در سال 1997 آغاز کردند و 2 سال بعد، از آن بهرهبرداری شد. مرحلهی دوم ساخت این فرودگاه در سال 2005 کلید خورد و تجهیزات و بخشهای مختلف آن را گسترش دادند تا برای بازیهای المپیک تابستانی ۲۰۰۸ در پکن آماده باشد. این فرودگاه، یک بار دیگر هم در سال 2015 گسترش یافت و بعد از این مرحله توانستند ظرفیت فرودگاه را دو برابر کنند.
امکانات و ترمینال ها
فرودگاه بینالمللی پودنگ شانگهای، 4 باند دارد که هواپیماهای بزرگی همچون ایرباس A380 و بوئینگ 8-747 میتوانند به راحتی در آن فرود بیایند. همچنین این فرودگاه از 2 ترمینال مسافربری اصلی تشکیل میشود. ترمینال 1 آن را در سال 1999 راهاندازی کردند تا ترافیک هوایی فرودگاه هونگچیائو را کمی سبک کند. نمای بیرونی این ترمینال به مرغ دریایی شبیه است و 28 گیت، 204 باجهی چک-این و 13 سیستم حمل و نقل چمدان را دربرمیگیرد. ترمینال 2 این فرودگاه به همراه سومین باند آن در سال 2008 تأسیس شد. این ترمینال کمی از ترمینال 1 بزرگتر است و هرچند که آن را مانند این ترمینال ساختهاند، اما اگر دقیقتر نگاه کنید، بیشتر به موج دریا شباهت دارد. خطوط هوایی ایر چاینا و دیگر اعضای «استار الاینس» (Star Alliance) در این بخش متمرکز هستند. گیتهای C این ترمینال مخصوص پروازهای داخلی و گیتهای D آن مخصوص پروازهای بینالمللی میباشد. همچنین یک «ستلایت کنکورس» (Satellite Concourses) دیگر نیز از سال 2015 در حال آماده شدن است که انتظار میرود در سال 2019 به پایان برسد و ظرفیت جابهجایی مسافر این فرودگاه را به 80 میلیون در سال افزایش دهد.
دسترسی به مرکز شهر
«ایستگاه متروی پودنگ شانگهای»، این فرودگاه را به فرودگاه هونگچیائو متصل میکند. همچنین مسافران میتوانند از قطارهای مغناطیسی «مَگلِو» (Maglev train) نیز کمک بگیرند که هر 15 دقیقه به حرکت درمیآیند. علاوه بر آن، این فرودگاه به خط 2 متروی شانگهای نیز متصل است و هزینهی پایینتری نسبت به قطار مگلو دارد. مسافران میتوانند با توجه به مقصد مورد نظرشان، از این مترو خط عوض کنند و ادامهی مسیر را بپیمایند. اتوبوسهای فرودگاه هم آمادهی خدمت رسانی به مردم هستند و به سمت نقاط مختلفی در شهر از جمله «میدان خلق» (People's Square) حرکت میکنند.