گردشبان (gardeshban.ir) : «فرودگاه بینالمللی کوالالامپور» (Kuala Lumpur International Airport)، فرودگاه بینالمللی اصلی مالزی به شمار میرود و در 45 کیلومتری جنوب شهر کوالالامپور قرار گرفته است. همچنین عنوان بزرگترین و شلوغترین فرودگاه این کشور نیز به این فرودگاه تعلق دارد. «مالزی ایرلاینز»، «ایرآسیا»، «ایرآسیا ایکس» (AirAsia X)، «مالیندو ایر» (Malindo Air) و «امایاس کارگو» (MASkargo) از جمله خطوط هوایی فعال فرودگاه کوالالامپور محسوب میشوند. برای آماده کردن این فرودگاه، هزینههای زیادی خرج شده تا هواپیماهای بزرگی همچون ایرباس A380 بتوانند بدون مشکل در باندها فرود بیایند. اما برنامهها به همین موارد محدود نمیشود و مسئولان همچنان برای گسترش دادن این فرودگاه در آینده برنامه دارند.
تاریخچه
از زمین فعلی این فرودگاه، قبلاً به عنوان زمین کشاورزی استفاده میشد و یکی از بزرگترین مناطق اختصاص داده شده به فرودگاه در جهان به حساب میآید. فرودگاه کوالالامپور، یک هفته زودتر از «فرودگاه بینالمللی هنگ کنگ» و در سال 1998 میلادی فعالیتش را به طور رسمی شروع کرد. اولین پرواز خروجی بینالمللی این فرودگاه به مقصد فرودگاه بین المللی پکن انجام شد. قرار بود این فرودگاه را در 3 مرحله بسازند. طی مرحلهی اول، ساخت 2 باند و ترمینال اصلی آن را به پایان رساندند و در مرحلهی دوم، ظرفیت این فرودگاه به 35 میلیون مسافر در سال رسید. پیشبینی میشود که این تعداد در مرحلهی سوم آن به 100 میلیون مسافر در سال افزایش پیدا کند.
ترمینال ها
فرودگاه کوالالامپور، 2 ترمینال دارد. ساختمان ترمینال اصلی آن را معمار مشهور ژاپنی، یعنی «کیشو کوروکاوا» (Kisho Kurokawa) طراحی کرده و سعی داشته تا نور طبیعی به داخل ترمینال وارد شود. وسعت این ساختمان به 390 هزار متر مربع میرسد و میان 2 باند این فرودگاه واقع شده است.
216 باجهی چک-این در این فرودگاه قرار دارد و از سال 2007 به بعد، باجههای سلف چک-این را هم به آن اضافه کردند و KLM اولین ایرلاینی بود که از این کیوسکها استفاده کرد. گیت A و B مخصوص پروازهای داخلی و گیت G و H مخصوص پروازهای بینالمللی میباشد. ترمینال اصلی این فرودگاه، یک ترمینال ماهوارهای به نام «سَتلایت ترمینال اِی» (Satellite terminal A) را نیز شامل میشود که برندهای معروف، چندین سالن استراحت و مغازههای دیوتی فری را دربرمیگیرد و مسافران میتوانند از طریق قطارهای هوایی، خودشان را به این بخش برسانند. علاوه بر آن میتوانید به وای فای رایگان، نمازخانه، جنگل طبیعی، دوش و خدمات ماساژ نیز در این ترمینال دسترسی داشته باشید. این ترمینال ماهوارهای در مجموع 26 بوردینگ گیت دارد که با پیشوند C شروع میشوند.
ترمینال 2 این فرودگاه را در سال 2014 تأسیس کردند تا جایگزین «ترمینال پروازهای ارزان قیمت» شود و تمام پروازهای آن را به ترمینال جدید 2 انتقال دادند. در این مرحله، یک برج مراقبت جدید و باند دیگر نیز به آن اضافه کردند. این ترمینال، 68 گیت خروجی، 80 پل هوایی اتصال به هواپیما و 220 مغازهی خرده فروشی را دربرمیگیرد و ظرفیت جابهجایی 45 میلیون مسافر در سال را دارد. ترمینال ماهوارهای این بخش توسط یک پل هوایی به ساختمان اصلی ترمینال 2 آن متصل است. این فرودگاه، اولین فرودگاه آسیا به شمار میرود که همچین تجهیزاتی را دارا میباشد. گیتهای J و K این ترمینال به پروازهای داخلی و L، P و Q به پروازهای بینالمللی اختصاص دارد.
امکانات و دسترسی به مرکز شهر
فرودگاه کوالالامپور، دارای 3 باند موازی است و زیر نظر داشتن تمامی حرکات مربوط به هواپیماها بر عهدهی 2 برج مراقبت آن میباشد. در حال حاضر برج مراقبت غربی آن با 133.8 متر ارتفاع، بلندترین برج مراقبت در جهان به حساب میآید. باندهای این فرودگاه، ظرفیت فرود آمدن 78 هواپیما در ساعت را دارند و این رقم بعد از توسعهی این بخش تا سال 2019 قرار است به 108 فرود در ساعت برسد. برای رفت و آمد بین ترمینال اصلی فرودگاه و ترمینال ماهوارهای آن، میتوانید همانطور که گفتیم از قطارهای هوایی سه واگنهی بدون راننده استفاده کنید و در کمتر از 2 دقیقه به محل مورد نظر برسید.
2 ایستگاه قطار سریعالسیر نیز برای دسترسی به سایر نقاط شهر در این فرودگاه وجود دارد که با توجه به مقصدتان و ایستگاههایی که قطارها در آن توقف میکنند، باید یکی از آنها را انتخاب کنید. علاوه بر آن، اتوبوسهای عمومی و خصوصی، تاکسی و لیموزین فرودگاه نیز آمادهی خدمترسانی به مسافران هستند. کرایهی تاکسیها را باید همان ابتدا بر اساس مسافت و مقصد مورد نظرتان پرداخت کنید. یادتان باشد که به کرایهی سرویسهای ساعت 12 شب تا 5 صبح، هزینهی اضافی تعلق میگیرد.