گردشبان (gardeshban.ir) : مخفف جلسات، انگیزشها، کنفرانسها و نمایشگاههاست و بخشی از گردشگری محسوب میشود و شامل فعالیتها و رویدادهای تجاری و افرادی است که علاقه مشترکی برای جمع شدن در یک مکان دارند. مقصد گردشگری MICE میتواند داخل و خارج از کشور باشد، اما معمولا مقصدی متفاوت از مبدا خواهد بود.
معمولا گردشگری MICE به آمادگی جامع و کاملی نیاز دارد زیرا برگزارکنندگان این نوع گردشگری باید از کیفیت خدمات اطمینان حاصل کنند و به تهیه برنامه پشتیبان در صورت اتمام دیرتر یا زودتر رویداد از زمان انتظار و مذاکره با شرکای هتل نیاز دارند. آنان برای اطمینان از اینکه مسافران هنگام سفر به مقصد، تجربه جدید فوقالعادهای را کسب کنند، کارهای بسیاری انجام میدهند.
همین موضوع دلیل آن است که وقتی همهگیری در جهان رخ داد، تقریبا گردشگری MICE بهطور کامل متوقف شد، زیرا همه موارد تجاری و رویدادها تحت محدودیتهای شدید قرار گرفتند. موسسه گلوبال دیتا (GlobalData) پیشبینی کرده که در سال ۲۰۲۰ در سطح جهانی تعداد کل ورود مسافران تجاری به میزان ۳۵.۲ درصد کاهش یافته است.
توقف گردشگری MICE به شهرهای بزرگ جهان که وابستگی بیشتری به گردشگری دارند، آسیبهای زیادی وارد کرده است. برای احیاء گردشگری MICE، ایمنی و همکاری در مقصد نقشی اساسی دارد.
چرا باید گردشگری MICE دوباره آغاز شود؟
مسافران این نوع گردشگری، اغلب بهصورت انبوه در یک مکان جمع میشوند، همچنین بیشتر از مسافران عادی برای سفر هزینه میکنند؛ برگزارکنندگان این نوع گردشگری، محل اقامت را با استاندارهای چهار تا پنج ستاره برای رزرو میهمانان خود انتخاب میکنند. بر این اساس تاثیر زیاد گردشگری MICE بر اقتصاد مقصد غیرقابل انکار است.
آمارها نشان میدهد که گردشگری MICE، به طور متوسط یک شغل از هر ۱۱ شغل جهانی را ایجاد میکند و ۹ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را شامل میشود؛ بنابراین، از سرگیری گردشگری MICE نه تنها به افراد شاغل در این صنعت، بلکه به همه مقاصد کمک میکند تا اقتصاد خسارت دیده خود را ترمیم کنند.
مقاصد باید چهکارهایی برای حمایت از بهبود گردشگری MICE انجام دهند؟
گردشگری MICE تقریبا بهطور کامل متوقف شده است زیرا رویدادی اجتماعی در مناطق و کشورهای مختلف محسوب میشود که کنترل آن در صورت بروز هر موردی در میان حاضران دشوار است به همین دلیل احتمال از سرگیری گردشگری MICE در مقصدی با سلامت عمومی مطمئن بیشتر است. اطمینان از سلامت عمومی به ایجاد حباب کوچک مسافرتی بین مقصدهای جداگانه به جای حباب سفر بین کشورها یا مناطق کمک میکند (حباب سفر میتواند بیناستانی باشد).
دفاتر مدیریت مقصد علاوه بر اطمینان از سلامت و ایمنی در جامعه، باید بر همکاری مشابه بین مشاغل داخلی و خارجی صنعت گردشگری متمرکز شوند. علاوه بر این، سرمایهگذاری در فناوریهای بدون تماس، برای کاهش نگرانی مسافران MICE، امتیاز بزرگی برای کمک به برگزارکنندگان MICE در توجه بیشتر به مقصد خود خواهد بود.
کشورهای آغازگر گردشگری MICE در بحران کرونا
سنگاپور
سنگاپور مقصدی است که وابستگی زیادی به مسافران تجاری و گردشگری MICE دارد. در سال ۲۰۱۹ طبق آمار، تعداد ورود گردشگران داخلی سنگاپور تنها ۱۷۶ هزار نفر بوده، درحالیکه ورود گردشگران بینالمللی به ۱۴.۵ میلیون نفر رسیده است؛ بنابراین، بازگشایی گردشگری MICE برای سنگاپور، بسیار ضروری است. در اواخر ماه نوامبر، سنگاپور اولین نمایشگاه تجاری Travel Revive را در منطقه آسیا از زمان شیوع بیماری برای ترویج گردشگری MICE برگزار کرد.
سنگاپور بهعنوان یکی از کشورهای پیشرفته آسیا، از فناوریهای مدرن و بدون لمس برای تبدیل جلسات و کنفرانسها از آنلاین به واقعی استفاده میکند.
در فرودگاه چانگی سنگاپور به گردشگران این امکان داده میشود تا از ابزار آنلاین سفر به نام «دربان سفر ایمن» استفاده کنند و به مسافران کمک میکند تا با سفارشی کردن فهرستهای سفر قبل از ورود به سنگاپور بازدیدها را مدیریت کنند. هنگام ورود، گردشگران میتوانند از طریق کیوسکهای ثبتنام خودکار، اعلام حضور کنند و از اسکنرهای QR (بارکد خوان) در سایت استفاده کنند تا خطر ارتباط نزدیک فیزیکی را کاهش دهند.
سنگاپور در این مراسم، موارد بهداشتی توصیهشده (استفاده از شیلدهای محافظ در غرفههای نمایشگاهی، جلسات خصوصی و اعلام رعایت فاصله فیزیکی) را بهصورت آزمایشی انجام داد.
علاوه بر این، دولت سنگاپور قصد دارد منطقه Connect @Changi را برای مسافران تجاری ایجاد نماید تا اطمینان حاصل کند که بهترین تجربه سلامتی و ایمنی را برای بازدیدکنندگان و جامعه در مقصد ایجاد میکند.
فیلیپین
اداره گردشگری فیلیپین نیز اقداماتی را برای سهولت برخی از قوانین انجام داده است و اجازه میدهد تعدادی از رویدادهای تجاری در این کشور از سر گرفته شود. این اقدام دولت فیلیپین باهدف تشویق بهبود گردشگری MICE و درنتیجه ارتقاء گردشگری و همچنین سایر صنایع صورت گرفته است.
رویدادهای مجاز شامل سمینارها، آموزشها، کنگرهها، همایشها، سمینارها و برخی نمایشگاههاست. این رویدادها تنها مجاز به فعالیت با ۳۰ درصد از ظرفیت عادی هستند و رویدادهای سیاسی، فرهنگی، ورزشی، تبلیغ محصولات و اجتماعی همچنان ممنوع است.
در این دوره آزمایشی، دولت فیلیپین بهروزرسانی و توسعه سیاستها و دستورالعملها را برای اطمینان از همگام بودن با تقاضاهای مداوم بازار ادامه خواهد داد.