گردشبان (gardeshban.ir) : پل گلدن گیت در ورودی خلیج سانفرانسیسکو به عنوان نمادی از خلاقیت و قاطعیت آمریکا شناخته می شود که در دوران رکود بزرگ اقتصادی آمریکا ساخته شد.
پلی که از همان ابتدا مخالفان سرسختی داشت امروزه جزو محبوب ترین نمادهای بین المللی است که شکوه واقعی معماری را به نمایش گذاشته و شاهرگ و نقطه حیاتی در حمل و نقل آمریکا به شمار می رود که سالانه حدود ۴۰ میلیون وسیله نقلیه از آن استفاده می کنند.
علاوه بر این، سالانه میلیون ها گردشگر و مسافری که با خرید بلیط هواپیما به سانفرانسیسکو سفر می کنند حتما سری هم به این پل زده و از آن بازدید می کنند.
معرفی پل گلدن گیت
گلدن گیت یکی از بزرگ ترین و شگفت انگیزترین سازه های دنیا است که در سانفرانسیسکو واقع شده است. دهانه این پل ۱۲۸۰ متر طول دارد که به وسیله دو کابلِ بین زمین و هوا معلق مانده است.
کابل هایی که دهانه به آن ها متصل است خودشان از دو برج ۲۲۷ متری پل آویزان شده اند. در ابتدا مخالف های فراوانی برای ساخت این پل وجود داشت اما نهایتا گلدن گیت ساخته شد و در عصر خود همه را انگشت به دهان نگه داشت.
این پل بزرگ ترین و طولانی ترین سازه عصر خود بود و این رکورد را تا سال ها حفظ کرد. امروزه گلدن گیت شاید رکورد قبلی خود را نداشته باشد اما قطعا هنوز هم جزو زیبایی ها و شگفتی های معماری به شمار می رود.
چرا بازدید از پل گلدن گیت پیشنهاد می شود؟
از شناخته شده ترین سازه های دنیا است.
چشم انداز فوق العاده ای به اطراف دارد.
برای تجربه دوچرخه سواری ای متفاوت مسیری مناسب است.
می توانید با کشتی سواری از قسمت پایینی پل هم دیدن کنید.
تاریخچه و ساخت پل گلدن گیت
گلدن گیت در ابتدا مخالفان فراوانی داشت. این پل قرار بود در دوران رکود اقتصادی آمریکا یکی از پر هزینه ترین پروژه های ساخت و ساز باشد.
نگرانی های اولیه طبیعی و قابل درک بود اما مخالفت ها باعث توقف کار نشده و ساخت پل در ژانویه سال ۱۹۳۳ تحت نظر مهندس ارشد جوزف بی. استراس آغاز شد.
البته کار ساخت پل چندان راحت نبود و جزر و مد ها، مه و طوفان هایی که اتفاق می افتاد همگی موانع و چالشی بزرگ در روند ساخت و ساز بودند. در چهاردهم آگوست ۱۹۳۳ زمانی که هنوز پل مراحل ابتدایی ساخت خود را طی می کرد، مه غلیظی اطراف پل را گرفت و باعث برخورد کشتی باری با پل شد که نتیجه آن خسارتی بزرگ و آسیبی جدی به پل بود.
دیگر چالش بزرگ پیش رو ساخت پایه های ضد زلزله بود چون برای این کار کارگران باید با مشکلات انفجار سنگ در آب مقابله می کردند. در پروسه ساخت و ساز پل، جوزف استراس شبکه ایمنی متحرکی را ابداع کرد تا بتواند از این طریق وقوع حوادث جانی محتمل در پروژه را کاهش دهد که در این کار خود تا حدودی موفق هم بود و این شبکه ایمنی متحرک توانست جان ۱۹ کارگر گلدن گیت را از مرگ حتمی نجات دهد.
اما این شبکه ایمنی نیز نهایت کارایی خود را از دست داد و در هفدهم فوریه ۱۹۳۷ وقتی که یکی از داربست های پل سقوط کرد، شبکه نیز زیر آوار داربست ماند و نتوانست جان کارگرانی را که در آن زمان مشغول کار بودند نجات دهد و از ۱۳ کارگری که روی پل بودند، ۱ نفر به آب پرید و دو نفر حین سقوط در آب افتادند به جز این ۳ نفر که جان سالم به در بردند، مابقی افرادی که روی پل بودند جان خود را از دست دادند.
یک کارگر دیگر نیز در حین ساخت و ساز جان خود را از دست داد و این پل در طول ۴ سال ۱۱ تلفات جانی داشت. با این حال گلدن گیت در ۲۸ ماه می ۱۹۳۷ و پیش از موعد مقرر خود افتتاح شد.
پل گلدن گیت
افتتاح پل گلدن گیت
سال ها قبل در روز دوشنبه بیست و هشتم ماه می سال ۱۹۳۷ یکی از سازه های نمادین سن فرانسیسکو افتتاح شد.
پلی که بسیاری از مسئولان و کارشناسان ساختش را اتلاف هزینه و غیر ممکن می دانستند ساخته شد و مهندس معمارش اینگونه نظریه و کارشناسی مسئولان را در روز افتتاح پل زیر سوال برد: گلدن گیت، پلی که نباید و نمی شد ساخته شود اکنون با تمامی شکوه و جلالش در برابر شما ایستاده و تمامی نظرات و حملاتی که به وارد شده بود را با قدرت تمام رد کرد.
از آن جا که طرح این پل در دوران رکود اقتصادی آمریکا داده شد، ساختش پر هزینه و غیر ضروری به نظر می رسید و وزارت جنگ نیز در مورد محل پل و اینکه وجودش در رودخانه مانعی بزرگ برای رفت و آمد کشتی ها خواهد شد بحث می کردند. عموم مردم اما از طرح داده شده چندان خوششان نیامده و به نظرشان طراحی پل زشت بود.
استراس با کمک گرفتن از مشاوران تغییراتی در طراحی پل ایجاد کرد و رنگ خاص آن را انتخاب کرد و در نهایت پس از چهار سال ساخت و ساز این پل افتتاح شد. مراسم افتتاحیه پل یک هفته طول کشید و در اولین روز افتتاح آن حدود ۲۰۰ هزار نفر پیاده کل پل را طی کردند.
رنگ انتخابی پل گلدن گیت
هرکسی که اولین بار اسم گلدن گیت را بشنود انتظار رنگی زرد و طلایی را از آن دارد اما به دلایلی گلدن گیت رنگی نارنجی بین المللی رنگ دارد. بسیاری از بر این باورند که این رنگ پل در اثر زنگ زدگی ایجاد شده است اما واقعیت این است که مهندس ارشد پل، جوزف بی استراس و همکارانش، این رنگ خاص را پس از تحقیق و آزمایش برای پل انتخاب کردند چون تنها رنگی بود که در مواقع مه گرفتگی و در شب به خوبی دیده می شد.
این رنگ باعث شده تا رنگ نارنجی پل در مه گرفتگی به خوبی قابل رویت باشد و در شب رگه هایی از طلایی به خود گرفته که آن نیز باعث می شود تا کشتی های عبوری بتوانند به خوبی پل گلدن گیت را از دور تشخیص دهند. گلدن گیت نه قرمز است و نه نارنجی بلکه نارنجی بین المللی است!
حقایق جالب پل گلدن گیت در سانفرانسیسکو
گلدن گیت زودتر از موعد مقرر و با هزینه ای کمتر ساخته و افتتاح شد.
گلدن گیت جایگزین کشتی هایی شد که در این مسیر فعالیت داشته و به جا به جایی مسافر و کالا مشغول بودند.
نام گلدن گیت الهام گرفته شده از تنگه گلدن گیت خلیج سانفرانسیسکو و شاخ طلایی ترکیه است.
گلدن گیت در زمان افتتاح خود رکورد طولانی ترین پل دنیا را داشت و این رکورد را تا سال ۱۹۶۴ حفظ کرد.
نیروی دریایی پیشنهاد داده بود پل را به ۲ رنگ سیاه و سفید رنگ کنند تا برای کشتی ها قابل رویت باشد اما معماران و طراحان توانستند رنگ نارنجی بین المللی را انتخاب کنند که نه تنها برای کشتی ها قابل رویت باشد بلکه با پس زمینه و محیط اطراف پل هم در هماهنگی کامل است.
گلدن گیت ادعایی مبنی بر مالکیت رنگ نارنجی بین المللی نداشته و هر کسی می تواند با ترکیب میزان مشخصی از مواد از نارنجی بین المللی استفاده کند. برای این کار می توانید عنوان نارنجی بین المللی را در اینترنت جست و جو کنید.
پل به جز مواقع تعمیر و به دلایل آب و هوایی تعطیل نمی شود( و این تنها ۳ بار در طول تاریخ اتفاق افتاده!) ولی در طول تاریخ تنها ۲ نفر این قدرت را داشتند که گلدن گیت به خاطرشان تعطیل شود و آن دو نفر فرانکلین روزولت رئیس جمهور وقت آمریکا و شارل دوگل رئیس جمهور فرانسه بودند.
نهمین جاذبه پر بازدید اینستاگرام در ایالات متحده است.
گلدن گیت دارای زنگ هشداری بود که در مواقع مه گرفتگی برای راهنمایی کشتی ها به صدا در می آمد اما بعدها این زنگ از کار افتاد.
هر ۲ سال گروهی از مهندسان از گلدن گیت بازدید می کنند تا جاهای نیازمند تعمیر آن را شناسایی کنند و اگر در جاهایی رنگ پل از بین رفته بود آن را مجددا رنگ کنند.
در سال ۲۰۱۸ اطراف پل شبکه توری ایمنی ای برای جلوگیری از خودکشی ها ایجاد شد.
کل هزینه صرف شده برای ساخت پل ۳۵ میلیون دلار بوده است.
فیلم های ساخته شده در گلدن گیت
گلدن گیت برای فیلمبازان جزو باشکوه ترین سازه های دنیا است که حوادث فراوانی را از ماجراهای مرد مورچه ای تا مبارزات سوپرمن را به خود دیده است. گلدن گیت به عنوان سازه ای بزرگ در بسیاری از فیلم ها ایفای نقش کرده است. فیلم های ذیل در برخی از سکانس های خود گلدن گیت را به عنوان صحنه فیلم برداری انتخاب کرده اند:
مرد مورچه ای( ۲۰۱۵)- هیرو ۶( ۲۰۱۴)- سیاره میمون ها( ۲۰۱۱)- هیولاها علیه بیگانگان( ۲۰۰۹)- میلک( ۲۰۰۸)- مردان اکس: آخرین ایستادگی( ۲۰۰۶)- در جست و جوی خوشبختی( ۲۰۰۶)- هالک( ۲۰۰۳)- هسته( ۲۰۰۳)- صخره( ۱۹۹۶)- مصاحبه با خون آشام( ۱۹۹۴)- پیشتازان فضا۶: کشور کشف نشده( ۱۹۹۱)- ورطه(۱۹۸۹)- مشکل بزرگ در چین کوچک( ۱۹۸۶)- پیشتازان فضا۴: سفر به خانه( ۱۹۸۶)- منظره ای از یک قتل( ۱۹۸۵)- غریزه اصلی( ۱۹۸۲)- سوپرمن(۱۹۷۸)- هری کثیف( ۱۹۷۱)- پرندگان( ۱۹۶۳)- سرگیجه( ۱۹۵۸)- شاهین مالت(۱۹۴۱).
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از پل گلدن گیت چه قدر است؟
تمامی وسیله هایی که از پل گلدن گیت عبور می کنند باید هزینه در نظر گرفته شده مطابق با وسیله را پرداخت کنند. بد نیست بدانید که برای بازدید از پل و جاذبه های اطراف آن( کشتی سواری و غیره) تورهایی برگزار می شود که در صورت تمایل می توانید از آن ها استفاده کنید. پیاده روی در پل هزینه ای ندارد اما به دلایلی( خودکشی های فراوان روی پل) علاوه بر ایجاد ساعاتی مشخص برای پیاده روی، برخی از روزها بخش پیاده روی پل زودتر تعطیل می شود. پس هنگام بازدید از پل به ساعات بازدید توجه داشته باشید.
فصل مناسب برای بازدید از پل گلدن گیت چه زمانی است؟
یکی از چالش های این پل مه و آب و هوای اطراف آن بود که نه تنها کار ساخت و سازش را تحت تاثیر قرار داده بلکه در ساعات و ایام بازدید آن نیز تاثیر گذاشته است. بهترین فصل و ماه بازدید از گلدن گیت ماه های سپتامبر و اکتبر است.
در این ماه ها مه اطراف پل را نگرفته و هوا هم گرمای خوشایندی دارد. اما اگر بلیط هواپیما خود را در ایام تابستان تهیه کرده اید و می خواهید از این پل بازدید کنید، بهترین زمان برای شما بعد از ظهر تابستان است که هوا صاف و آسمان آبی چشم نوازی دارد. از بازدید پل در اوایل صبح بپرهیزید چون علاوه بر شلوغی و ازدحام پل، اطراف پل را مه می گیرد و نمی توانید منظره و جاذبه های پل را ببینید.
چگونه به پل گلدن گیت برویم؟
روش های زیادی برای رفتن به پل گلدن گیت وجود دارد که راحت ترینشان استفاده از خودروی شخصی است اما اگر می خواهید تجربه سواری از وسیله های حمل و نقل عمومی سانفرانسیسکو را داشته باشید، می توانید از خطوط اتوبوس مخصوصی که به سمت پل حرکت می کنند استفاده کنید.
این اتوبوس ها با عنوان گلدن گیت ترانزیت شناخته می شوند. البته اگر تمایل داشته باشید می توانید با استفاده از دوچرخه هم به این پل رفته و روی خود پل دوچرخه سواری را تجربه کنید.
در نزدیکی پل گلدن گیت از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟
پارک تاریخی نیروی دریایی سان فرانسیسکو: ۱۱.۱ کیلومتر
پارک گلدن گیت: ۱۱.۳ کیلومتر
باغ گیاه شناسی سان فرانسیسکو: ۱۲ کیلومتر
آکواریوم خلیج: ۱۲.۲ کیلومتر
باغ چای ژاپنی: ۱۲.۲ کیلومتر
موزه بستنی: ۱۳.۷ کیلومتر
چه هتل هایی در نزدیکی پل گلدن گیت برای اقامت وجود دارد؟
هتل آرگونات: ۱۱.۵ کیلومتر
هتل زوئی فیشرمنز وارف: ۱۱.۸ کیلومتر
هتل کورت یارد بای ماریوت سان فرانسیسکو داون تاون: ۱۲.۴ کیلومتر
هتل حیات ریجنسی سان فرانسیسکو: ۱۳.۹ کیلومتر
هتل ویا: ۱۵.۹ کیلومتر
هتل حیات پلاس سان فرانسیسکو/ داون تاون: ۱۶.۱ کیلومتر
چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به پل گلدن گیت هستند؟
رستوران اسپراوس: ۱۰.۲ کیلومتر
رستوران یونانی سوولا: ۱۱.۵ کیلومتر
رستوران دریایی هاربور فیش هاوس: ۱۲.۳ کیلومتر
رستوران کوئینس: ۱۳.۳ کیلومتر
رستوران میشل مینا سان فرانسیسکو: ۱۳.۵ کیلومتر
رستوران فرانسوی کافه زونی: ۱۳.۶ کیلومتر