گردشبان (gardeshban.ir) : عمیقترین ایستگاه متروی جهان از روی رودخانه و بر روی یک پل عبور میکند. ایستگاه مترو آرسنالا از نظر فنی هنوز از رودخانه بالاتر است، اما نزدیک به ۳۵۰ فوت (۱۰۵.۵ متر) در زیر شهر قرار دارد و آن را به عمیقترین ایستگاه جهان تبدیل کرده است.
این امر را به جغرافیای کیو نسبت میدهند که در آن ساحل مرتفع رودخانه Dnieper بالاتر از بقیه شهر قرار دارد. همچنین طراحی ایستگاه مترو آرسنالا تا حدودی غیرمعمول است و از لحاظ طراحی داخلی تا حد زیادی به ایستگاههای مترو لندن شباهت دارد.
پله برقیهای طولانی برای رسیدن به مترو
مسافرین برای سوار شدن به قطار مترو در ایستگاه آرسنالا، مجبورند دو پله برقی به ظاهر پایان ناپذیر را طی کنند. عبور از این دو پله برقی برای رسیدن به قطار مترو چیزی حدود پنج دقیقه طول می کشد. همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم، عمق غیر معمول آرسنالا به جغرافیای کیو نسبت داده می شود. ایستگاه مجاور آرسنالا، دنیپرو، درست در بالای سطح زمین نزدیک به ساحل رودخانه، قبل از اینکه خط مترو در زیر کرانه های بلند دنیپر غوطه ور شود، واقع شده است. وقتی تکنولوژی حرف اول را میزند.
دکور و طراح داخلی بسیار زیبای عمیقترین متروی جهان
ایستگاههای مترو میتوانند یک شگفتی معماری واقعی باشند. این امر به ایستگاه مترو آرسلانا نیز اشاره دارد. اگر میخواهید زیبایی معماری ایستگاه مترو آرسنالا را ببینید، باید برای یک سواری طولانی آماده باشید، زیرا همانطور که تا این بخش از مقاله متوجه شدید، این مترو عمیقترین ایستگاه مترو در جهان است. اما وقتی آنجا هستید، از مجسمههای مرمر روی دیوارها و معماری باستانی از دوران اتحاد جماهیر شوروی لذت خواهید برد؛ و این درست در وسط یک کلانشهر مدرن است! شما از معماری ایستگاه مترو آرسنالا و همچنین احساس ۱۰۶ متری در زیر زمین بودن شگفت زده خواهید شد.
تاریخچه مترو آرسلانا، کیو
مترو اوکراین اولین مترویی بود که امپراتوری روسیه در دهه ۱۸۸۰، ساخت آن را در نظر گرفته بود، اما ساخت اولین ایستگاههای کیو تا ۱۹۶۰، ۳۵ سال پس از افتتاح مترو مسکو، به پایان نرسیدند. سیستمهای مترو مربوط به دوران اتحاد جماهیر شوروی، به زیبایی طراحی شده اند و متروی آرسلانا کیو نیز در دسته این مترها میگنجد؛ ۵۲ ایستگاه آن همه به روشی منحصر به فرد تزئین شده اند و بسیاری از آنها دارای نورهای روشن و سنگ مرمر فراوان هستند.
فلز، چوب، گرانیت، سنگ مرمر و سایر مواد از سرتاسر اتحاد جماهیر شوروی به کیو آورده شدند. برخی از ایستگاه ها نقاشی های دیواری دارند، مانند تصویر زیر که شبیه تئاتر است، در تئاترالنا، نزدیکترین ایستگاه به سالن اپرای کیو.
سایر متروهای اوکراینبسیاری از ایستگاهها پس از استقلال اوکراین در سال ۱۹۹۱ تغییر نام یافتند. به عنوان مثال، ایستگاه ارتش سرخ به کاخ اوکراین تغییر نام یافت و میدان انقلاب اکتبر به میدان استقلال تغییر نام یافت.
این مترو دارای موزاییکهای زیبا، شگفت انگیز و چشم گیری است. عشق کیو به سیستم مترو به حدی است که این شهر حتی دارای یک موزه برای مترو است. برخی از ایستگاههای این مترو تاریک و براق و دارای تجهیزات روشنایی مدرن هستند؛ در حالی که برخی از ایستگاههای آن هنوز هم بسیار روشن هستند و با سنگهای زیبا، طراحی شده اند.