گردشبان (gardeshban.ir) : عموما تصادفات جادهای منجر به فوت در محورهای مواصلاتی حادثهخیز رخ میدهند، قطعا بخش اعظمی از این تصادفات نیز بهعلت بیاحتیاطی رانندگان رخ میدهد، اما نباید نقش جادههای ناایمن را در افزایش تلفات حوادث جادهای نادیده بگیریم.
برخی از محورهای مواصلاتی در چهارمحال و بختیاری بهعلت حجم بالای تصادفات و تلفات جانی و مالی ناشی از این حوادث، جاده مرگ نام گرفتهاند و روزانه اخبار متعددی از وقوع حوادث رانندگی در این محورها به گوش میرسد، بارها و بارها از سوی مسئولان وعده ایمنسازی و چهارخطه شدن این محورها داده شده است، اما در عمل شاهد تحقق این وعدهها بنا به دلایل گوناگون نبودیم.
محور شهرکرد- بروجن به لردگان، شهرکرد- شلمزار، کنارگذر شمالی شهرکرد، محور اردل- گورمیزه، تونل کرهبس و تونل زره از جمله مهمترین پروژههای راهسازی در چهارمحال و بختیاری است که در سفر مسئولان کشوری به استان بارها و بارها قول اتمام آنها در یک موعد کمتر از یکساله داده شده است، اما همچنان شاهد افتتاح و بهرهبرداری از این پروژهها نیستیم.
بهگفته مسئولان علت اصلی تصادفات رانندگی، بیتوجهی رانندگان به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است، اما باید به این نکته توجه کرد که اگر تصادف در محورهای مواصلاتی ایمن رخ دهد، قطعا تلفات جانی اینگونه حوادث نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
رانندگان برای تردد در محورهای مواصلاتی کوهستانی جوانب احتیاط را در نظر بگیرند
حامد ایرجپور معاون ادارهکل راهداری و حمل و نقل جادهای چهارمحال و بختیاری در خصوص وضعیت محورهای مواصلاتی استان در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: این استان جزو استانهای کوهستانی در کشور بهشمار میرود، توپوگرافی استان موجب شده که بخش زیادی از محورهای مواصلاتی در این استان دارای گردنههای صعبالعبور، شیبها و قوسهای تند باشند.
وی افزود: بهعلت کوهستانی بودن محورهای مواصلاتی در چهارمحال و بختیاری، رانندگان باید برای تردد در این محورها جوانب احتیاط را در نظر بگیرند، قطعا یکی از علل حادثهخیز بودن محورهای مواصلاتی استان قرار گرفتن این محورها در مناطق کوهستانی است.
ایرجپور با اشاره به اینکه تلاش شد باوجود کمبود منابع اعتباری محورهای مواصلاتی حادثهخیز در چهارمحال و بختیاری طبق ضوابط و قوانین راهسازی اصلاح شود، گفت: اما تا رسیدن به ایدهآل فاصله داریم، در حال حاضر آشکارسازی نقاط حادثهخیز در محورهای مواصلاتی بهوسیله چراغ چشمکزن، تابلو و علایم راهنمایی و رانندگی عمودی و افقی و ایجاد شیارهای لغزاننده آشکارسازی شده است.
معاون ادارهکل راهداری و حمل و نقل جادهای چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: رانندگان باید جهت تردد در محورهای مواصلاتی استان به تابلوهای اعلام سرعت مجاز و علائم هشداردهنده توجه کنند تا شاهد وقوع تصادفات رانندگی در این محورها نباشیم، بسیاری از تصادفات رانندگی بهعلت آشنا نبودن رانندگان به محورها، انحراف به چپ، سبقت غیرمجاز و تخطی از سرعت مطمئنه رخ میدهد.
وی با اشاره به اینکه سرقت تابلوهای راهنمایی و رانندگی در چهارمحال و بختیاری افزایش یافته و این موضوع بسیار آزاردهنده است، خاطرنشان کرد: جایگزین کردن این تابلوها بهعلت کمبود اعتبارات کار بسیار دشواری است.
ایرجپور در خصوص نصب گاردریل در محورهای مواصلاتی دارای پرتگاه، عنوان کرد: تا جایی که اعتبارات اجازه میداد در مناطق پرتگاهی گاردریل نصب شده است، اما بهعلت برفگیر بودن برخی از این محورها امکان نصب گاردریل وجود ندارد، زیرا در هنگام بارش برف باید دستگاههای برفروب برف را به سمت پرتگاه هدایت کنند، همچنین در برخی از مناطق پرتگاهی با ایجاد موانع خاکی از وقوع خطر تا حدودی جلوگیری میشود.
معاون ادارهکل راهداری و حمل و نقل جادهای چهارمحال و بختیاری در پایان تردد خودروهای شوتی در محورهای مواصلاتی استان بهویژه محور لردگان را یکی از عوامل وقوع تصادفات جادهای عنوان کرد و یادآور شد: رانندگان این خودروها مخاطرات زیادی را برای سایر رانندگان در محورهای استان ایجاد میکنند و باید تدبیری برای آنها اندیشیده شود.
عدم توجه به جلو و تخطی از سرعت مطمئنه اصلیترین عامل در تصادفات رانندگی در سهماهه اخیر
غلامعلی نوربخش رئیس پلیسراه چهارمحال و بختیاری در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه در سه ماهه گذشته بیشترین عامل تصادفات در محورهای مواصلاتی استان عدم توجه به جلو و تخطی از سرعت مطمئنه بوده است، اظهار کرد: عموما نقص ایمنی خودرو در تصادفات جادهای در استان نقش چندانی ندارد.
وی بیان کرد: عامل موثر بعدی در تصادفات جادهای چهارمحال و بختیاری ناایمن و حادثهخیز بودن برخی از محورهای مواصلاتی استان است.
۶۱ نقطه حادثهخیز در محورهای مواصلاتی چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است
حمید ربیعی معاون مهندسی و ساخت ادارهکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در خصوص نقش جادههای ناایمن در وقوع حوادث جادهای، اظهار کرد: عموما ناایمن بودن محورهای مواصلاتی نقش چندانی در این حوادث ندارد، برای مثال محور چهار بانده اصفهان به شهرکرد جزو ایمنترین محورهای مواصلاتی در استان بهشمار میرود، اما آمار واژگونی خودرو در این محور از سایر محورهای مواصلاتی بالاتر است.
وی افزود: طبق گزارشات اعلامی از سوی پلیسراه از عوامل دخیل در حوادث جادهای میتوان به انحراف به چپ، سبقت غیرمجاز، تخطی از سرعت مطمئنه و رعایت نکردن سرعت مجاز در محورها اشاره کرد، در برخی از محورهای کوهستانی چهارمحال و بختیاری رانندگان مجاز به تردد با سرعت بالا نیستند و گاهی حداکثر سرعت مجاز در این محورها ۷۰ کیلومتر بر ساعت اعلام میشود، اما برخی از رانندگان به این موضوع بیتوجه هستند.
ربیعی با اشاره به اینکه محور شهرکرد- بروجن به لردگان و محور شهرکرد به شلمزار جزو محورهای پُرترافیک در چهارمحال و بختیاری بهشمار میرود، عنوان کرد: این محورها نیازمند چهارخطه شدن هستند، عملیات اجرایی محور شهرکرد- بروجن به لردگان در آیندهای نزدیک به پایان میرسد.
معاون مهندسی و ساخت ادارهکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: حدود ۶۱ نقطه حادثهخیز در محورهای مواصلاتی چهارمحال و بختیاری شناسایی شده و برنامهریزی لازم برای اصلاح این نقاط در حال انجام است.
وی با بیان اینکه بهعلت کوهستانی بودن چهارمحال و بختیاری هزینههای راهسازی در این استان بالا است، خاطرنشان کرد: رانندگان باید شرایط رانندگی در محورهای مواصلاتی کوهستانی را رعایت کنند تا شاهد وقوع تصادفات رانندگی در این محورها نباشیم.
افزایش ۸۰ درصدی فوتیهای ناشی از حوادث رانندگی در چهارمحال و بختیاری طی ۲ ماه گذشته
همچنین پیش از این علی سامانپورمدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری در جمع خبرنگاران از افزایش ۸۰ درصدی فوتیهای ناشی از تصادفات رانندگی در استان خبر داده و گفته بود: طی دو ماه ابتدای سال معاینات ناشی از حوادث رانندگی ۱۲ درصد و فوتیهای ناشی از حوادث رانندگی افزایش ۸۰ درصدی داشته است.