گردشبان (gardeshban.ir) : سهراب شرفی دوشنبه 14 تیر در جلسه کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته در اتاق بازرگانی فارس گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه ها رونق صنعت گردشگری استان در تمام بخش هاست و اکنون در حال تدوین نهایی تقویم برگزاری این نمایشگاه ها با همکاری دستگاه های مربوطه در استان هستیم.
وی با بیان اینکه با برگزاری این نمایشگاه ها در هر فصل، تلاش می کنیم فعالان بخش خصوصی و کسب و کارها این حوزه در استان تقویت شوند، افزود: در دو سال اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا، صنعت گردشگری با مشکلات عدیده روبرو شد و شرایط صنوفی نظیر اماکن اقامتی، پذیرایی، حمل و نقلی و فعالان صنایع دستی و .... بحرانی است.
بیانگیزگی و فرار سرمایه تهدیدات صنعت گردشگری
شرفی از بیانگیزه شدن فعالان صنعت گردشگری به عنوان یک تهدید یاد و اضافه کرد: شیوع بیماری کرونا، وقفهای طولانی در فعالیتهای صنوف مختلف مرتبط با حوزه گردشگری ایجاد کرده و موجب دپو و رکود سرمایه موجود در صنعت گردشگری شده است و این واقعیتها، به بی انگیزگی و فرار سرمایه از صنعت گردشگری دامن زده است.
وی با تاکید براینکه واکسیناسیون عمومی در ایجاد چشم انداز روشن برای صنعت گردشگری موثر است، ادامه داد: با توجه به اینکه صنعت گردشگری یکی از مزیت های اصلی توسعه اقتصادی استان فارس محسوب میشود که طی سالهای گذشته کمتر مورد توجه بوده است، امیدوار هستیم که در دولت جدید و دور جدید شوراهای شهر، شاهد سیاستگذاری های متفاوتی در این حوزه باشیم.
امید به بهبود شرایط در دوره دولت و شوراهای جدید
رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه حدود 60 درصد اشتغال در بخش خدمات است، گفت: فارس داشته های ارزشمند فراوانی دارد و هر یک از ابعاد صنعت گردشگری این استان می تواند ثروت آفرین باشد و دولت و شورای شهر جدید باید برای این مهم برنامه داشته باشند.
او با بیان اینکه فارس یک ایران کوچک است، گفت: از ظرفیت های استان در صنعت گردشگری می توان به پتانسیل و داشتههای طبیعی، مذهبی، باستانی و حوزه سلامت و صنایع دستی اشاره کرد، اما متاسفانه مسئولان تمرکز خود را بر صنعتی شدن و راه اندازی صنعت خودرو سازی گذاشته اند درحالی که فارس در حوزه های صنعتی استان برخورداری نیست.
شرفی افزود: نگاه حاکم بر شوراهای شهر باید ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و نشاط در جامعه و نه تنها کسب درآمد برای شهرداری ها باشد و این درحالی است که در رویکرد جدید، شهرداری ها باید ایجاد کننده سازه ها و در گام دوم درآمدزایی باشد.
وی با بیان اینکه به طور مثال در 15 سال اخیر در شمال غرب شیراز هیچ اتفاق جدیدی در حوزه گردشگری ایجاد نشده است، بیان کرد: شهرداری ها راه های مختلفی برای کسب درآمد دارند اما در شرایط فعلی رویکرد در خصوص صنعت گردشگری به دلیل حساسیت برای ایجاد اشتغال زایی و ممانعت از فرار سرمایه، باید حمایتی باشد.
شرفی گفت: بعد از فراگیری بیماری کرونا در دنیا، رویکردها در بخش های مختلف تغییر کرد و صنعت گردشگری یکی از بخش های نیازمند تحول است؛ به ویژه این تغییر می تواند در به کارگیری یا لغو قوانین و مقررات این حوزه باشد.
وی همچنین با اشاره به درخواست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص ارائه پیشنهادات برای نشان ملی گردشگری کشور، اضافه کرد: هر استان ظرفیت و پتانسیل منحصر به فردی برای معرفی و برندسازی گردشگری دارد که هر کدام از جذابیت خاصی برای گردشگران داخلی و خارجی برخوردار است.
شرفی ادامه داد: معتقدیم نشان ملی کشور باید بدون تعصب و نگاه های سلیقه ای انتخاب و مشخص شود که به دنبال این برند سازی می تواند در حوزه اقتصاد گردشگری نیز اقدامات گسترده ای برای تجاری سازی آن انجام شود.