گردشبان (gardeshban.ir) : ولی تیموری با بیان این خبر گفت: شیوه نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت مراکز اطلاعات گردشگران در داخل کشور با استناد به ماده ۳ آئیننامه اجرایی قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب سال ۷۳ و اصلاحات بعدی دستورالعمل نظارت بر تاسیس و فعالیت مراکز اطلاعات گردشگران در دفتر توسعه گردشگری داخلی تدوین و به ادارات کل استانی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی کشور ابلاغ شد.
وی افزود: مراکز اطلاعات گردشگران یکی از اجزا و مولفههای موثر در تامین اطلاعات مورد نیاز گردشگران است. مطالعه مراکز اطلاعات گردشگران در مقاصد گردشگری نشانگر آن است که هر مقصد با توجه به گستردگی جاذبهها، خدمات و حجم مراجعه مخاطبان معمولا تعداد مشخصی از این قبیل مراکز را در خود جای داده است. اندازه این مراکز بسته به نوع و حجم فعالیتهایشان از یک باجه کوچک و ساده تا ساختمانهای چند طبقه، متغیر است. در کنار اطلاعرسانی، خدمات و فعالیتهای دیگری نیز در راستای پاسخگویی به نیازهای گردشگران در زمینه انتخاب محل اقامت، تهیه بلیط، ویزا، تبدیل ارز خارجی و... در این مراکز صورت میپذیرد.
تیموری خاطرنشان کرد: نمونههایی از این مراکز نیز در خارج از مقصد و در بازارهای هدف گردشگری ایجاد میشوند تا ضمن اطلاعرسانی و تسهیل سفر گروههای گردشگران به سوی مقصد تابعه خود، فعالیتهای تبلیغاتی و بازاریابی بخشهای دولتی و خصوصی مقصد در آن بازار را ساماندهی نمایند. با توجه به نقش و اهمیت این مراکز، صنعت گردشگری ایران نیز برای پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی گردشگران علاقمند و نیز معرفی جاذبهها و امکانات گردشگری کشور در سطوح داخلی و بینالمللی به استقرار تعداد معینی از این مراکز نیاز دارد.
به گفته تیموری مراکز اطلاعات گردشگران نقش مهمی در تامین نیازها و آگاهیبخشی به گردشگران، معرفی جاذبهها و امکانات مقصد گردشگری داشته و هر مقصد گردشگری متناسب با گستردگی جاذبهها، خدمات و حجم مراجعه مخاطبان، نیازمند اینگونه مراکز هستند و همچنین اطلاعات مخاطبشناسی بسیار مفیدی را درباره گردشگران در اختیار برنامهریزان و سیاستگذاران گردشگری مقاصد قرار میدهد.
معاون گردشگری خاطرنشان کرد: مرکز اطلاعات گردشگران به ترتیب اولویت و اهمیت در مبادی ورودی بینالمللی کشور، مراکز استانها، شهرها، در محلهای پر رفت و آمد گردشگران، در محل سایتها و جاذبههای مهم گردشگری کشور تاسیس شده فعالیت میکنند.
در طول فرآیند تدوین این دستورالعمل تلاش شده تا از نتایج مطالعات تطبیقی و میدانی صورت گرفته پیرامون مراکز اطلاعات گردشگران کشورهای فرانسه، انگلستان، ژاپن، مالزی و کرهجنوبی به نحو شایسته و بومیسازی شده استفاده شود.
دستورالعمل مذکور مشتمل بر (۱۶) ماده و (۱۳) تبصره از تاریخ ابلاغ توسط مقام عالی وزارت برای تمام ذینفعان لازم الاجراء خواهد بود.