بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان کرمان، فریدون فعالی پنجشنبه ۸ مهرماه ۱۴۰۰ در نشست با فعالان صنعت گردشگری شهرستان رفسنجان با اشاره به اینکه کرمان، سرزمین شگفتیهای پنهان است اظهار کرد: «بنده به واسطه مسئولیت در سه استان کشور به این باور رسیدم که این استان دارای ظرفیتها و قابلیتهای متنوع تاریخی، فرهنگی و گردشگری بینظیری است که متاسفانه از آنها بهره کافی برده نمیشود.»
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی کرمان افزود: «امروز گردشگری به عنوان کالای لوکس در سبد خانوار به شمار نمیرود بلکه در اولویت برنامه خانوادهها قرار گرفته است.»
او بیان کرد: «توانمندسازی محیط از شاخصهای مهم گردشگری به شمار میرود که متاسفانه در صنعت گردشگری کرمان به خوبی دیده نمیشود.»
فعالی به پسته رفسنجان با عنوان طلای سبز اشاره کرد و گفت: «پسته یک برند و یک ظرفیت برای جذب گردشگران به سوی این شهرستان است که باید با استفاده از این ظرفیت، تورهای گردشگری متعدد و بستههای سفر متفاوتی را تهیه کرد.»
او با اشاره به اینکه در اسناد بالادستی کشور، گردشگری در اولویت قرار گرفته است افزود: «باید متناسب با این اولویت منابع مناسبی را نیز برای این صنعت در نظر گرفته شود.»
فعالی به دره راگه شهرستان رفسنجان اشاره کرد و گفت: «با ایجاد زیرساخت گردشگری در جوار این ظرفیت میتوان گردشگران زیادی را به سوی این شهرستان سوق داد.»
او خاطرنشان کرد: «خانه حاجآقاعلی رفسنجان نیز به زودی با همکاری یکی از معینهای اقتصادی استان کرمان به چرخه گردشگری وارد میشود.»
لزوم همکاری شرکتهای صنعتی و معدنی برای توسعه گردشگری استان کرمان
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان در ادامه این مراسم گفت: «شرکتهای صنعتی و معدنی از ظرفیتهای این استان به شمار میروند و باید در توسعه صنعت گردشگری این استان نقش مهمی را ایفا کنند.»
محمدرضا بهرامی با اشاره به اینکه کشور ایران از لحاظ داشتن جاذبههای گردشگری جزو ۱۰ کشور دنیا قرار دارد اظهار کرد: «متاسفانه این کشور از نظر جذب توریست در بین کشورهای دنیا از رتبه خوبی برخوردار نیست که دلیل آن عدم دیدگاه گردشگری در برخی از مدیران است.»
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان افزود: «متاسفانه در چند سال اخیر شاهد خشکسالیهای زیادی بودیم و بدون شک تا چند سال آینده منابع معدنی و نفتی نیز به اتمام خواهد رسید بنابراین باید دیدگاهها را نسبت به گردشگری تغییر و توسعه آن را در اولویت کار قرار دهیم.»
او ادامه داد: «با وجود کرونا در تعدادی از کشورهای خارجی همچنان گردشگران در حال رفت و آمد هستند و گردشگری از محورهای اصلی توسعه آنها به شمار میرود.»
بهرامی بیان کرد: «برای توسعه یک شهر باید مردم آن شهر گردشگری را باور کنند و برای ورود گردشگران آموزشهای لازم را فرا گیرند.»
او با اشاره به اینکه منابع دولتی برای توسعه زیرساختهای گردشگری و تبلیغات محدود است خاطرنشان کرد: «شرکتهای صنعتی و معدنی ظرفیتهای خوبی در این زمینه هستند که امیدواریم از این ظرفیت به نحو احسن استفاده شود.»