گردشبان (gardeshban.ir) : علیاصغر شالبافیان به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران با حضور در پانزدهمین نشست هماندیشی سیاستها و استراتژیهای بلندمدت گردشگری داخلی سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) که از تاریخ ۱۳ تا ۱۶ مهرماه برابر با ۵ تا ۸ اکتبر در کشور مالدیو در حال برگزاری است، سیاستها و استراتژیهای ایران را به ویژه در دوران کرونا و پساکرونا تشریح کرد.
در این نشست که با حضور نمایندگانی از ۲۴ کشور از جمله ژاپن، چین، هنگکنگ، پاکستان، اندونزی، هند و ایران و همچنین دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی، مدیر منطقهای آسیا و اقیانوسیه و تعدادی از مدیران ارشد سازمان جهانی جهانگردی در حال برگزاری است، معاون گردشگری با شرح ظرفیتها و توانمندیهای گردشگری ایران، به محدودیتهای ایجادشده به واسطه پاندمی کرونا در حوزه گردشگری داخلی اشاره کرد.
او با اشاره به چالشهای پیش روی توسعه گردشگری ایران درباره اقداماتی که در زمان پاندمی کرونا برای کاهش اثرات منفی آن بر گردشگری داخلی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران انجام شده است، گفت: با توجه به اینکه شرایط پاندمی کرونا به گونهای بود که مرزهای ورودی کشور بسته شد و سفرهای داخلی نیز طبق دستورالعملهای بهداشتی با محدودیتهای فراوانی مواجه شد، فعالان گردشگری ایران آسیب زیادی دیدند که اقداماتی برای حمایت از آنها و جلوگیری از تعطیلی این مراکز در نظر گرفته شد و این حمایتها تا زمان از بین رفتن بیماری ادامه خواهد داشت.
شالبافیان افزود: با توجه به اینکه در این شرایط، امکان صدور مجوز سفرِ گسترده به مقاصد گردشگری را نداریم، در این چند سال رویکرد توسعه و متنوعسازی محصولات گردشگری را اتخاذ کردیم که حاصل آن را میتوان صدور مجوز گردشگری کشاورزی دانست و سایر محصولات گردشگری نیز مطابق با ظرفیتهای گردشگری کشور در حال شناسایی و برنامهریزی هستند تا به سمت توسعه گردشگری تخصصی و خانوادهمحور پیش برویم.
او به افزایش سرعت واکسیناسیون عموم مردم ایران، از جمله فعالان شاغل در حوزه گردشگری اشاره کرد و از چشمانداز رو به رشد گردشگری داخلی در چند ماه آینده و رونق دوباره آن خبر داد و گفت: در حال آمادهسازی زیرساختها و روساختهای لازم برای شروع دوباره رونق گردشگری داخلی از جمله برای رویدادهای ملی و بینالمللی شامل عید نوروز و سایر جشنوارههای موضوعی هستیم.
وی ادامه داد: در این چند سال از ظرفیت نیروهای متخصص و علمی برای تهیه اسناد فرادست و مطالعاتی استفاده کردیم و سند راهبردی توسعه گردشگری، استراتژی ملی صادرات گردشگری و برند ملی گردشگری ایران را تهیه کردهایم. بسیاری از دورههای آموزشی و توانمندسازی حوزه گردشگری را نیز در بستر فضای مجازی توسعه داده و برای علاقهمندان اجرا کردیم.
معاون گردشگری با اشاره به تهیه دستورالعمل سفر هوشمند و ایمن، از تهیه طرحهای تبلیغاتی از جمله ویدیوکلیپ و مونشنگرافیک برای معرفی جاذبههای گردشگری ایران و تمرکز بر تورهای سازماندهیشده به جای سفرهای انفرادی و طولانیمدت، و تمرکز بر تفریحات در مناطق باز از قبیل مزارع گردشگری و طبیعتگردی خبر داد.
شالبافیان همچنین نسبت به اشتراکگذاری تجربیات و اقدامات سایر کشورها در مواجهه با کرونا و رونق دوباره گردشگری داخلی ابراز تمایل کرد.