گردشبان (gardeshban.ir) : نشست هماندیشی تعدادی از هنرمندان شاخص تئاتر مازندران با موضوع برگزاری رویداد فرهنگی ساری۲۰۲۲ و سهم هنرمندان تئاتر در این بهتر برگزار شدن این رویداد به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد.
این نشست به بهانه برگزار شدن سیوسومین جشنواره تئاتر استان در روزهای اخیر و استقبال چشمگیر مردم از نمایشها در ساری برپا شد و در آن تعدادی از کارگردانهای تئاتر استان همراه با معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و دبیر رویداد ساری۲۰۲۲ درباره چگونگی سهیم شدن هنرمندان تئاتر در شهرستانهای مختلف مازندران برای برپایی رویداد ساری۲۰۲۲ بحث و تبادل نظر کردند.
دبیر و طراح رویداد بینالمللی ساری۲۰۲۲ در حاشیه این نشست به خبرنگار ایرنا گفت: هدف از برگزاری این نشست به بهانه برپا شدن سیوسومین جشنواره تئاتر مازندران و استقبال مخاطبان از این رویداد، رسیدن به فهم مشترک از گردشگری فرهنگی و هنری برای اضافه کردن جاذبه از ظرفیتهای فرهنگی استان به گردشگری مازندران بود که خوشبختانه نکات قابل توجهی نیز در نشست مطرح شد.
دکتر علی ماهفروزی اظهار کرد: قرار است این نشستها با هنرمندان بخشهای مختلف را به صورت ماهانه برگزار کنیم تا هنرمندان به ما بگویند چگونه میشود مازندران را در عرصه هنر معرفی کرد و برای این معرفی نیز برنامه بیرون و ساختار درست کنیم.
وی افزود: استفاده از ظرفیتهای هنری و ایدهها و تولیدات هنرمندان بویژه در شاخههای نمایشی یکی از موضوعات اصلی رویدادهای مرتبط با فرهنگ و گردشگری در هر جامعه است و مازندران نیز با توجه به فرهنگی غنی بومی میتواند به کمک هنرمندان بخشهای مختلف از جمله موسیقی، نمایش و تجسمی از این ظرفیت فرهنگی بهره مناسبی بگیرد. کاری که در بسیاری از استانها مانند استانهای جنوبی یا حتی استان همسایه ما گیلان انجام شده و مازندران از آن هنوز بهره چندانی نگرفته است.
دبیر رویداد بینالمللی ساری۲۰۲۲ خاطرنشان کرد: باید در طول سال میزبانی از این رویداد با برنامههای متعدد شبهای فرهنگی و به ویژه در ۱۰ روز اصلی رویداد که مهر ۱۴۰۱ برگزار میشود به استانداردی در فعالیتهای گردشگری برسیم که هم ظرفیتهای فرهنگی در آن باشد و هم جذابیتهای بصری برای گردشگران ایجاد کند.
ماهفروزی تصریح کرد: بدون تعارف باید بگوییم که در حال حاضر اگر دریا و جنگل را از مازندران حذف کنیم تقریبا هیچ چیزی برای نمایش در عرصه گردشگری نداریم. در حالی که ظرفیتهای فرهنگی ما بیشمار است. به همین دلیل استان باید درگیر فعالیتهای هنری شود. بخشهای مختلف هنری اعم از ظرفیتهای تئاتری، موسیقایی، سینمایی و گالریهای ما باید درگیر این رویداد شوند و ایدهپردازی کنند. این بخش مهم از گردشگری در مازندران کاملا مغفول مانده است.
وی با تأکید بر این که رویداد بینالمللی ساری۲۰۲۲ بهانهای برای برجسته کردن همین ظرفیتها محسوب میشود، گفت: هدف همین است که ظرفیتهای جذاب و مهم فراموش شده را به بهانه این رویداد پررنگ کنیم تا مازندران در زمانهای پیک سفر و بویژه در نیمه دوم سال که بهترین زمان برای عرضه جذابیتهای فرهنگی این استان است از این موقعیتهای فرهنگی که عمدتا ریشه در باورها و اسطورهها دارند بهره بگیرد.
ماهفروزی افزود: موسیقی جنوب ایران به عنوان یکی از ظرفیتهای فرهنگی و جاذبه برای گردشگران جا افتاده است و بخشی از فرهنگ صیادی مردم این منطقه به واسطه تلفیق هنر نمایش و موسیقی توسط هنرمندان به مردم معرفی شده و اکنون نیز به تنهایی یک جاذبه گردشگری است. اما فرهنگ جذاب و غنی مازندران زیر پوشش دریا و جنگل پنهان ماند. در حالی که فرهنگ باید در گردشگری نسل سوم یکی از موضوعات محوری باشد که در این رویداد به آن میپردازیم. نشست با هنرمندان نیز برای همین منظور بود که ببینیم کمبودها و ظرفیتها و راهکارهای ما چیست.
در این نشست معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران نیز محور فعالیتهای هنری رویداد فرهنگی ساری۲۰۲۲ به ویژه هنرهای نمایشی را برای مشارکت و حضور فعال و تاثیرگذار در این رویداد بزرگ تبیین کرد.
هر یک از هنرمندان حاضر در جلسه نیز انتظارات و دیدگاههای خود را برای همکاری و مشارکت در برگزاری این برنامه فرهنگی شرح دادند و با استقبال از این طرح، آمادگی خود را برای مشارکت دراین رویداد مهم بینالمللی اعلام کردند.
پیشنهاد میزبانی مرکز مازندران به عنوان پایتخت گردشگری اکو با عنوان رویداد ساری۲۰۲۲ اوایل سال ۱۳۹۸ از سوی میراث فرهنگی و استانداری مازندران به میراث فرهنگی کشور داده شد و روز ۱۲ مهر ماه سال ۱۳۹۸ هم به تصویب هیئت وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در تاجیکستان رسید.
فعالیت اجرایی این رویداد از آذر ماه ۱۳۹۸ با استقرار دبیرخانه در محل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی و سپس اقدامات تبلیغاتی همچون رونمایی از لوگو آغاز شد.
اهداف اصلی طرح پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو تشویق کشورهای عضو برای تهیه برنامههای ملی به منظور توسعه شهرهای گردشگری با هدف فقرزدایی و توسعه پایدار اقتصادی، افزایش توجه به طبیعتگردی، گردشگری مذهبی، سلامت و فرهنگی در میان کشورهای عضو، بالا بردن استانداردهای زندگی شهری، افزایش آگاهی عمومی مردم کشورهای عضو اکو از جاذبههای توریستی، منابع و امکانات موجود در این کشورها به منظور تشویق گردشگری ورودی و ایجاد رقابت مثبت بین کشورهای عضو به منظور رشد گردشگری است.