*در همان زمانها شائبههایی به وجود آمد که خط شش مترو در کاهش سطح آب منطقه «چشمهعلی» نقش داشته است، عدهای موافق این شائبهها بودند و عدهای هم نقش مترو را بیتاثیر میدانستند.
سیروسنیا معاون میراثفرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در گفتوگو با ایسنا، در این باره گفت: حدس زدیم شاید دستگاه حفار مترو باعث این اتفاقات باشد، اما با توجه به نقشهها و گزارشها، مشخص شد مشکل مترو نیست. با این وجود با توجه به صحبتها درباره مترو، از آنها خواستیم تا یکسری گزارش ارائه دهند که نتیجه آن گزارشها نیز نشان میدهد عملا از سال ۹۲ سیر نزولیِ آبِ چشمه، بیشتر شده است.
حسن خلیلآبادی- رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران، در مهر ۹۶، با بیان اینکه " در خصوص نقش مترو در خشک شدن «چشمه علی» بررسیهایی انجام شده اما این موضوع صحت ندارد و مترو نقشی در کاهش سطح آب منطقه تاریخی چشمه علی ندارد" گفت: که در تهران و کل کشور شاهد پدیده کاهش آبهای زیرزمینی هستیم، منطقه «چشمه علی» نیز از این قاعده مستثنی نیست و آبهای زیرزمینی این منطقه نیز کاهش یافته است.
علی اعطا- سخنگوی شورای شهر تهران نیز در نشستی خبری در آبان ۹۶، اعلام کرد: شایعههایی درباره تاثیر خط ۶ مترو بر خشک شدن آب چشمه علی مطرح شد که هنوز هیچ دلیل قانعکنندهای در این ارتباط کشف نشده است.
این در حالی بود که هدایتالله جمالیپور- فرماندار شهرستان ری با رد این خبر که «چشمه علی» خشک شده است، تاکید کرد که در وضعیت چشمهعلی به تازگی تغییری ایجاد نشده است.
*این خشک شدن «چشمه علی» دائمی نبود، یک روز آب در چشمهعلی جاری بود و دو روز خبری از آب نبود، انگار فلکهی آب چشمه علی را باز و بسته می کردند! اما بعد از گذشت مدتی با پایینتر آمدن دبی آب در این چشمه، نگرانیها بیشتر شدند و اینبار پنج روز آب چشمه قطع شد، مدت زمانی که تا کنون برای این چشمه تاریخی سابقه نداشته و این اتفاق باعث شد تا علیاصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراثفرهنگی و گردشگری نیز دلنگران چشمه علی شود و از مجید مهدوی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران بخواهد تا شخصا از محوطهی چشمه علی دیدن کند. او ۱۲ اسفند ماه ۹۶ در بازدید از این محوطهی تاریخی با خبرنگاران گفتوگو کند.
در این بازدید مهدوی با بیان اینکه همه ما میخواهیم از میراثمان نگهداری کنیم، چشمه علی شهرری نیز میراث ماست، ادامه داد: از همین میراث میتوانیم گردشگری را نیز رونق دهیم. اگر میراث نباشد قطعا گردشگری هم در کشور ما نخواهد بود. بنابراین دستورات لازم را برای انجام کارهای بعدی برای بررسی وضعیت چشمه علی شهرری به مدیر نمایندگی میراث فرهنگی شهرری دادهایم. تغییر خط مترو با پیگیریهای میراث فرهنگی اتفاق افتاد، وگرنه قرار بود خط مترو از بین چند بنای تاریخی مانند چشمه علی، برج طغرل، دژ رشکان و قبرستان ابنبابویه عبور کند، اما خوشبختانه موفق شدیم مسیر خط در این نقطه را کلا تغییر دهیم.
هدایتالله جمالیپور، فرماندار ویژه شهرستان ری نیز در این زمینه بیان کرد: از مدیر میراثفرهنگی شهرری خواستیم تا در این زمینه ورود پیدا کرده و حتی اگرلازم شد کار را متوقف کند و میراث فرهنگی باید نتیجه پیگیریها را به فرمانداری شهرری گزارش دهد. این سازمان مسئول صیانت از آثار تاریخی کشور است، هر جا که این آثار بخواهند آسیب ببینند، این سازمان موظف به ورود است و قطعا دادستانی و فرمانداری نیز به آنها کمک میکنند. باید نخست اقدامات کارشناسی را به طور کامل انجام داد، نمیتوان به راحتی این کار را متوقف کرد. بعد از انجام کارشناسی و بررسی نتایج آن، اگر واقعا آسیب از مترو بود و مترو طرحی را برای برطرف کردن این مساله ارائه داد، میتواند کار خود را ادامه دهد، در غیر اینصورت به جِّد آن را متوقف میکنیم.
فرماندار شهرری معتقد بود که اقدام به ساخت وساز مترو بدون هیچ نظارتی برای این بوده است که شهرداری مستق از ارگانهای دیگر کار خود را انجام میدهد و شهرداری تنها جائی است که در کشور همه چیز را برای خود مستقل کرده است.
جمالیپور با بیان اینکه فقط شهرداری تهران این مشکل را دارد، اظهار میکند: این مساله می تواند برخی مواقع مسائلی را ایجاد کند که بُعد نظارتی دستگاههای بالادست مانند استانداری و فرمانداری تهران را بر این موضوعات کم کند و حتی گوش به فرمانِ کمتری داشته باشد.
امیر مصیب رحیمزاده، مدیر نمایندگی میراث فرهنگی شهرری نیز در این زمینه گفت: با پیگیریهای انجام شده در طول ماههای گذشته مسیر این خط مترو تغییر کرد و قرار شد تا این خط مترو از پشت این محوطهی تاریخی عبور کند، اما همه این صحبتها تا امروز به صورت شفاهی بوده است و مسئولان متروی شهری باید آن را مکتوب کنند.
او ادامه داد: بر اساس اظهار نظرها، قطعیهای موضعی آب چشمه علی به دلیل عبور «TBM» از محوطه بوده است. در زمان ایجاد تونل مترو و به واسطه حرکت این دستگاه، آب از شیارها وارد تونل میشد که برای ادامه کار در تونل مترو، آب را به سمت سرخه حصار پمپ میکنند و در نتیجه سطح آب پایین میآید. که این باعث قطع شدن مقطعی آب چشمه علی میشود و هر زمان که پمپ کردن آب تمام شود، بار دیگر آب در چشمه علی جریان خواهد داشت.
رحیمزاده با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی امکان وارد شدن در بحثهای محیط زیست، منابع طبیعی، امور آب و سازمان زمینشناسی را ندارد، گفت: اگر آب چشمه علی قطع شود بخش زیادی از جاذبهی گردشگری این محوطهی تاریخی از بین میرود، اما متاسفانه تا کنون فقط میراث فرهنگی به این اتفاق ورود پیدا کرده است. مسئول خشک شدن آب چشمه علی فقط میراث فرهنگی نیست که اگر این اتفاق رخ دهد، دستگاههای متولی دیگر نیز باید در این زمینه جوابگو باشند، تا جائی که میراث فرهنگی امکان داشته تا کنون این اتفاق را بررسی کرده است.
سپس در ۲۶ اسفند ماه دستور توقف کار مترو در خط شش و محدوده چشمه علی در شهرری صادر شد.
دلاور بزرگنیا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان تهران به ایسنا اعلام کرد: عملیات عمرانی مترو تا بازگشت خروجی آب چشمه علی به شرایط اولیه و ارائه یک راهکار کارشناسی از طرف شرکت مترو باید متوقف شود.
بعد از دستور توقف کار مترو، در فروردین ۹۷ کارشناسان مترو در خط شش مترو طرحهای مطالعاتی را به میراثفرهنگی فرستادند که با تاییدیه هیات علمی دانشگاه اقدامات کنونی مترو باعث کم شدن دبی آب چشمه علی شهرری نشده است.
امیر مصیب رحیمزاده - مدیر نمایندگی میراث فرهنگی شهرری که این خبر را که به ایسنا داده بود، در این باره بیان کرد: در صورت تصویب طرح در کمیته فنی میراث فرهنگی استان تهران، خط شش مترو میتواند پروژه خود را ادامه دهد. در حال حاضر بخش شمالی چشمه، کم آب است، اما بخش جنوبی که در مقابل کتیبه قرار میگیرد هنوز آب جوشش دارد.
*اما انگار اوضاع «چشمه علی» وخیمتر از این حرفها بود، آنقدر وخیم که بالاخره کارگاه خط ۶ مترو دل از محدودهی «چشمه علی» شهرری کند و به کارش پایان داد تا شاید آب سفرههای زیرزمینی این محدوده بار دیگر به دل زمین برگردانده شود؛ اتفاقی که مدت زمان زیادی کارشناسان درگیر آن شدند تا علت خشکی آب آن را بررسی کنند.
مدیران مترو ۲۹ اردیبهشت ۹۷ اعلام کرده بودند که آب این چشمهیتاریخی – طبیعی تا یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۷ به چشمه برگردانده میشود و این در حالی بود که با گذشت پنج روز از این وعده «چشمه علی» همچنان خشک بود و با آرام شدن سر و صداها دیگر هیچ دستگاه یا متولیهای مربوط توجهی نسبت به وضعیت این محوطه طبیعی ثبت شده در فهرست آثار ملی نداشتند.
سید احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران که صبح جمعه چهارم خرداد از محوطه چشمه علی شهرری دیدن کرده بود به ایسنا گفت: تا امروز ندیده بودم چشمه علی شهرری به این مرحله از خشکی برسد. پیش از این و در زمانهایی که اعلام میشد چشمه علی شهرری خشک شده، حداقل یک حوضچهی آب کم در وسط دریاچه هنوز وجود داشت اما امروز به چشم خودم دیدم که یک قطره آب هم در این محوطهی تاریخی طبیعی دیگر وجود ندارد، چشمه درست در مقابل کتیبه "فتحعلی شاهی" خشکِ خشک است.
جولان موشها در «چشمه علی»
یک هفته بعد از وعده مدیران مترو و همچنان خشک ماندن «چشمه علی»، حسن خلیلآبادی- رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران، در جلسه شورای شهر تهران نسبت به این ماجرا تذکر داد.
خلیلآبادی با بیان اینکه متأسفانه باید بار دیگر در مورد چشمه علی شهر ری تذکر بدهم، گفت: در اسفند ماه از تریبون شورای شهر در مورد فاجعهای که مترو بر سر چشمه علی آورده صحبت کردهام و نسبت به خشک شدن چند روزهاش و اقدامات ضد محیط زیستی و ضد میراث فرهنگی اعتراض کرده و خواستار یافتن راهکاری از سوی شرکت مترو شدم اما متاسفانه هیچ اتفاقی نیفتاد و شرکت مترو تذکر من را بی پاسخ گذاشت. شکوه و جاذبه فاخرترین اثر تاریخی شهر ری امروزه دچار خدشه شده است و شب گذشته در مسیر خانه به چشمه علی رفتم و دیدم که این اثر چند هزار ساله اکنون آینه دق شده و به جای آنکه آب در آنجا باشد موشها در کف استخر چشمه علی جولان میدهند.
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه همگان به اهمیت مترو آگاه هستند اما نباید به آثار تاریخی خدشهای وارد شود، گفت: بار دیگر تذکر میدهم که خشک شدن چشمه علی به دلیل عبور تونل خط ۶ و خسارت به گذرگاه انتقال آب این چشمه پذیرفته نیست و از هیات رئیسه میخواهم که در راستای حمایت از حقوق مردم فکری به حال این مهم داشته باشند.
در ادامه احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران نیز در گفتوگو با ایسنا با اشاره به خشک شدن چشمه علی گفت: ۳۱ فروردین امسال در اولین برنامه تهرانگردی خود در سال ۱۳۹۷ ، از نقاط دیدنی مجموعه چشمه علی بازدید کردیم تا ببینیم وضعیت چشمه علی چگونه است. چشمه علی و تپه تاریخی کنار آن، مهد تمدن و زندگی شهر باستانی ری بوده است و از آن جهت که نخستین سکونتگاه انسانی در محدوده تهران امروز به حساب میآید اهمیت خاصی دارد. مسئولان مترو باید در صحن حاضر شوند و درباره موضوع توضیح دهند که چگونه مسیر دوم طراحی شده موجب خشکیدن آب این چشمه حیاتی و باستانی شده است؟ باید برنامهها و اقداماتی را که این در این زمینه انجام دادهاند، یا انجام خواهند داد را برای نمایندگان مردم در شورا توضیح دهند.
از شکایت میراثیها تا دلایل کارشناسان مترو برای تعویق وعدههایشان
اما داستان خشک شدن «چشمه علی» به همان سادگی که مدیران مترو میپنداشتند که با پایان دادن کار خود چشمه جوشان میشود، نبود. ۲۰روز از وعده آنها گذشت اما چشمه علی همچنان خشک و بیآب بود و این موضوع دوباره مسئولان را حساس کرد.
دلاور بزرگنیا، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران ۲۰خرداد در گفتوگویی با ایسنا، بیان کرد: بر اساس گفتههای شرکت مترو رگههای آبهای زیر زمینی که به دلیل حفر تونل مترو قطع شده بود بعد از گذشت مدت کوتاهی دوباره به یکدیگر در مسیر جدیدی وصل شده و آب در چشمه علی احیا میشد اما هیچ جریان آبی تا کنون مشاهده نشده است.
او تاکید کرد: اگر تا کنون با سعه صدر منتظر بازگشت آب به چشمهعلی بودهایم دلیلی جز اعتماد به مستندات دانشگاهی و علمی شرکت مترو نبوده است، اگر در جلسه مشترک با شرکت مترو که چهارشنبه ۲۳ خرداد برگزار میشود به دلیل قانع کنندهای نرسیم، از طریق حقوقی پیگیر مسائل خواهیم شد.
در ادامه علی امام- مدیرعامل شرکت مترو در یک نشست خبری در ۲۱ خرداد۹۷، درباره وضعیت چشمه علی با بیان اینکه من هیچ وقت نگفتم که قطع شدن آب چشمهعلی فقط به خاطر مترو نبوده است، گفت: مشاوران مترو و همچنین اساتید زمینشناسی بررسیهای زیادی انجام دادند اما باید اعلام کنم که جای دغدغه و نگرانی نیست که مترو به میراث فرهنگی ضربه بزند چرا که مترو با فاصله زیاد از این آثار عبور کرده است.
او با بیان اینکه در یک سال گذشته شاهد نواسانات آب در چشمه علی بودیم، توضیح داد: دستگاه TBM در مواقعی که دچار آسیب بشود نیازمند تعمیرات است و چون در داخل تونل قرار دارد مجبور هستیم آن را متوقف کرده و تعمیر کنیم و باید آب پمپاژ شود و این پمپاژ مقطعی آب، آب چشمهعلی را کم و حتی در مواقعی قطع میکند اما دقت داشته باشید که در نیمه تیرماه ما از منطقه چشمهعلی عبور میکنیم و مشکلی نیز پیش نخواهد آمد.
سپس دلاور بزرگنیا درباره جزییات جلسهای که ۲۳خرداد ۹۷ با حضور اداره کل میراث فرهنگی استان تهرران و کارشناسان مترو برگزار شد، توضیح داد: براساس نظر کارشناسان مترو آبشخوانهایی که در این مدت آسیب دیدهاند، به مرور مسیر خود را پیدا میکنند و قطعا تا ۱۵ تیر به چشمه برمیگردد.آنها علت تعلل بازگشت آب به «چشمه علی» را بروز مشکل فنی برای یکی از دستگاهها بیان کردند.
اما کارشناسان مترو نظرات دیگری هم درباره علل خشک شدن «چشمه علی» داشتند و به گفته بزرگنیا، براساس نظر زمینشناسان، عملیات ایجاد مترو تاثیری در رگههای آب زیرزمینی نمیگذارد و باید مراقب چاههای عمیقِ دیگری باشیم که در بالادست در حال حفر هستند. حفر چاه عمیق و برداشت بیرویه آب توسط کارخانه سیمان و کشاورزان در زمینهای کشاورزی بالادست، خود عاملی است که باعث پایین آمدن دبی آب چشمهعلی میشود.
بزرگنیا بار دیگر در نشستی خبری که با خبرنگاران میراث داشت، درباره وضعیت چشمه علی توضیحاتی داد و گفت که میراث فرهنگی درباره این چشمه کوتاهی نکرده چرا که میراث فرهنگی گلادیاتور نیست که همیشه در حال تخریب آثار تاریخی باشد.
در عین حال علی بیتاللهی- مدیر بخش خطر زلزله مرکز تحقیقات مسکن در نشستی خبری در ۳۰خرداد ۹۷، دلیل خشک شدن «چشمه علی» را، عبور خط مترو در این منطقه دانس و گفت: خط ریلی مترو در این منطقه شمالی_ جنوبی است و عبور آن از این منطقه منجر به قطع شدن رگههای آب شده است.
۱۵ تیر هم آمد اما «چشمه علی» هنوز خشک است
از اولین باری که مدیران مترو وعده دادند که آب به چشمهعلی بازمیگردد، ۴۷ روز میگذرد اما هنوز این چشمه خشک است. در دومین وعده این مدیران قرار بود ۱۵تیرماه آب به چشمه علی بازگردد اما اعتراض خلیلآبادی در ۱۷ام این ماه خلاف این موضوع را نشان داد.
خشک شدن «چشمه علی» فقط یک اتفاق سادهای که در گمان کارشناسان متروبود، نبوده و نیست. وقتی از خشک شدن این چشمه حرف به میان آمد، گویی از مرگ یک تاریخ ۶هزار ساله حرف زدیم، آنقدر جدی و حیاتی که همه را گوش به زنگ کرده بود.
۲۳تیرماه، بعد از هشت روز معطلی از آخرین وعده مسئولان مترو، دلاور بزرگنیا، مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در گفتوگو با ایسنا گفت: هنوز کارشناسان مترو ما را ناامید نکردهاند، اما متاسفانه حرفی که زدهاند،تا امروز عملی نشده است. میراث فرهنگی به مشاور علمی مترو و کارشناسان ان که از اساتید ممتاز و تراز اول هستند، اعتماد کرده است و توضیحات مطرح شده از نظر فنی کاملا قانع کننده به نظر میرسید، اما نمیدانم چرا هنوز آب به چشمه علی برنگشته است؟
او با اشاره به آخرین مهلت مشخص شده از سوی میراث فرهنگی برای مترو که ۱۵ تیر اعلام شده بود، تاکید کرد: برای خطای کارشناسی یا هر چیزی که در این میان رخ داده، دیگر نمیتوان واریانس جدیدی تعریف کرد. چون زمانی با این اتفاق مواجه شدیم که خط کشیده شده بود.
در این میان زهره عبادتی- رییس اداره محیط زیست شهرستان ری نیز به ایسنا اعلام کرد که پیگیر وضعیت چشمه علی ازطریق سازمان میراث فرهنگی هستند.
*سرانجام در ۲۶تیرماه ۹۷ مدیر عامل متروی تهران از بازگشت آب به چشمه علی در پی عبور دستگاه تی بی ام خبر داد.
علی امام با اعلام این خبر گفت: امیدواریم که با توجه به عبور دستگاه تی بی ام از محدوده چشمه علی در روزهای گذشته و تکمیل آببندیها، «دبی آب» در این چشمه افزایش یابد و به حد نرمال تابستانی آن برسد.هرچند که روز گذشته عکسی از منطقه چشمه علی منتشر شد که نشان می داد آب هرچند کم اما به چشمه علی بازگشته است و به نظر می رسد با عبور تی بی ام از این منطقه آب بیشتری به چشمه برگردد.
*اما آیا این خبر واقعیت داشت؟ و چشمه علی به خودی خود جوشان شد؟ یا در پس این ماجرا، واقعیت دیگری وجود داشت؟
یکی دو هفته بعد از اعلام موفقیتِ شهرداری و مترو مبنی بر بازگشت آب به چشمه علی شهرری، شایعاتی در مورد پر کردن چشمه با تانکر آب توسط شهرداری مطرح شدند که با پرسوجوهای خبرنگار ایسنا برخی از مردم محلی منطقه آن را تائید کردند. صحبتی که هیچ عکسالعمل، تائید یا تکذیبی از سوی مسئولان شهری نداشت. حتی تا روز سه شنبه ۲۳ مرداد نیز وضعیت بخش شمالی چشمه علی شهرری بدون آب و بخش جنوبی آن پر آب بود.
هر چند حالا مسئولان میراث فرهنگی یکی از گمانهزنیهایشان را پایین آمدن آب چشمه به دلیل خشکسالی هم میدانستند، اما به نظر میرسد برایشان این مساله لاینحل باقی مانده که فرصت چندانی برای دانستن واقعیت آن نداشتند.
ایسنا در پیگیری مجدد خود ۲۴ مرداد ۹۷ با محمدحسن طالبیان، معاون میراثفرهنگی سازمان میراث فرهنگی و دلاور بزرگنیا، مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران گفتوگو کرد.
طالبیان با بیان اینکه یک اشتباه در مورد چشمه علی شهرری رخ داده است، گفت: این دعوای حقوقی ماست و آن را ادامه میدهیم تا زمانی که آب به چشمه برگردد و از نظر فنی مشکل چشمه را پیدا کنند.
برزگنیا نیز گفت: باید این قضیه را بررسی کنیم، به راحتی نمیتوان در مورد آن اظهارنظر کرد.
*سپس بزرگنیا ۲۹ مرداد برای بررسی وضعیت «چشمه علی» همراه با معاون استاندار و مدیران مترو و چندکارشناس زمین شناس به آنجا رفت.
او در این باره، به ایسنا گفت: براساس توضیحاتِ مطرح شده دِبی آب اکنون نسبت به سطح دورههای قبل بدون مشکل است و تفاوتی ندارد. مسئولان شهری، وضعیت دبی آب چشمه علی را نسبت به دورههای گذشته، حداقل نسبت به دهه هشتاد با امروز برابر میدانند، همچنین آقایان ادعا داشتند که وضعیت امروز چشمه علی با آن دههها یکی است وفصل پر آبی آن هم از مهر و آبان به بعد آغاز میشود.
*اما اعتراضهای حسن خلیلآبادی از وضعیت خشکسالی «چشمه علی» در شهریور ۹۷ نشان میداد که هنوزحال «چشمه علی» خوب نشده و به روال عادی خود بازنگشته است.
در ادامه این روند، مجری خط ۶ مترو دوم مهر ۹۷ به شبهات خشک شدن آب چشمه علی در جمع خبرنگارن پاسخ داد.
صادق طریق ازلی علل خشکی چشمه علی را اینگونه توضیح داد: فعالیتهای عمرانی و معدنی در این محدوده و در محدوده کوه بی بی شهربانو است و علت دیگر تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی و علت دیگر چاههای مجاز و غیر مجازی هستند که در محدوده چشمه علی فعال هستند. همچنین فعالیت های عمرانی اثر موقت دارد و همزمان با تغییر اقلیم و فعالیت چاهها، این خشک شدن تشدید شد.
در همان روز امیر مصیب رحیم زاده- مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهر ری با حضور در جمع خبرنگاران که به بازدید از «چشمه علی» آمده بودند، از عدم بازگشت آب به «چشمه علی» این شهرستان ابراز نگرانی کرد.
همچنین نماینده فرمانداری ری از برگزاری جلسهای برای بررسی وضعیت آب چشمه علی در ماه آینده خبر داد.
*عبور خط ۶ مترو شهرری از محدوده چشمهعلی و خشک شدن تدریجی آبِ این چشمه تاریخی در طول دو سال، داستانهای متفاوتی برای این محوطه طبیعی رقم زد. هر چند در طول سالهای ۱۳۹۷ تا اواسط ۱۳۹۸ آب چشمه علی به صورت متناوب کم و زیاد میشد و دِبی آب آن بالا و پایین میرفت، اما از اواخر سال ۹۸ حرکت آب در این چشمه به وضعیتی نرمال رسید.
این قصه سر دراز دارد...
ورود فاضلاب به چشمهعلی
*بعد از پیگیریها و گزارشنویسهای متعدد از خشک شدن شدن چشمهعلی و اعتراضات برخی مسئولان، این ماجرا ختم به خیر شد و آب به چشمه علی بازگشت اما این پایان ماجرا نبود، بلکه شروع یک درد جدید برای چشمه علی بود.
بعد از گذشت شش ماه و سروسامان گرفتن «چشمه علی» این بار در اسفند ۹۷ خبر رسید که فاضلاب وارد این چشمه که روزی در آن فرشهای خود را میشستند و آبتنی میکردند، شده است. گویی قطار توسعه شهری در شهرری، اینبار آسیب جدیدتری به چشمه معروفِ آن وارد کرده است. حالا هر چند آب راه خود را پیدا کرده و به مرور در جریان است، اما سنگینی فاضلاب آن قدر زیاد است که لجنهای ته چشمه، روی آب آمده اند.
دلاور بزرگنیا در این باره به ایسنا گفت: هر چند اکنون زیاد دغدغه آب نداریم، اما اینکه روی آب خزه بسته شده و آلودگی دیگری به محیط اضافه شده یا فاضلاب به محوطه راه پیدا کرده باشد، نیاز است تا محیط زیست وارد شود.قرار است یک نشست بین محیط زیست، شهرداری و میراثفرهنگی برای بررسی وضعیت چشمه علی برگزار شود، هر چه هست احتمالا متعلق به مترو است اما باید بررسیهای دقیقتری در این زمینه انجام شود.
این در حالی بود که شرکت راه آهن شهری تهران و حومه در توضیحی درباره ورود فاضلاب شهری به چشمه علی، اعلام کرد که دستکم فعلا هیچگونه ارتباطی بین فعالیتهای مترو و ادعای ورود فاضلاب به چشمه علی قابل اثبات نیست.

*بعد از آن همچنان نگرانیهایی درباره ادامه حفر تونل مترو خط ۶ وجود داشت که مبادا دوباره موجب خشک شدن «چشمهعلی» شود.
اما فرهاد افشار- شهردار منطقه ۲۰ معتقد بود: بستر سنگی در بالادست چشمه علی مسیر آب را به دلیل حفاری مترو تغییر داده بود که بعد از ساخت تونل جریانهای آبی که در محل وجود داشت مسیر خود را پیدا کرده و اکنون وضعیت چشمه در بسیاری از این مسیرها به حالت طبیعی خود برگشته است. هرچند که شاید در بعضی نقاط نشتی وجود داشته باشد که با اتمام ساخت تونل مترو در خط ۶، چشمه علی به صورت کامل به حالت قبلی خود برخواهد گشت.
سرانجام حسین توکلی کجانی- فرماندار شهرستان ری از آغاز مطالعات دقیق کارشناسی درباره وارد شدن آسیب به دو اثر باستانی «چشمه علی» و «برج طغرل» درپی حفاری های متروی تهران در خط ۶ خبر داد و گفت: چند سالی موضوع تاثیر حفاری های مترو بر این اثر باستانی مطرح می شود و هر بار از سوی مترو تکذیب شده است. بر همین اساس بر روی این اثر نیز مطالعات کارشناسی آغاز شده و نتایج این بررسی نیز اعلام خواهد شد.
*بعد از این روزهای سختی که «چشمه علی» تحمل کرد، انتظار میرفت برای آسایشی که سالها از آن دور بود، اقداماتی جدی انجام شود و به وعدههایی که برای صیانت از آن داده شده بود، عمل کنند اما انگار خواب خوش به این چشمه چندهزار ساله نیامده است.
تعرضی دیگر در بهمن ۹۹ دامن «چشمه علی» گرفت، درست زمانی که قرار بود مرمت این محوطه باستانی تا پایان سال ۹۹ تمام شود.
این بار شهرداری به بهانه گل آرایی برای فصل جدید، بالای پلههای منتهی به «چشمه علی» را کند و زمینِ پایینِ پایِ چشمه را، با خطوط قرمز رنگ علامت زد. از سوی دیگر بالای پلههای چشمه هم دو تپهی خاک و سنگ آوار کرد.
همه این اقدامات نه تنها در کنار چشمه طبیعی و بیش از هفت هزار سالهی «چشمهعلی» انجام دادند، بلکه عرصهی سنگ نگاره فتحعلی شاهی قاجاری هم از این طرح و تعرض در امان نماندند.
در نهایت رسانهها به این اقدام واکنش نشان دادند و باعث شدند از ادامه این تعرضات جلوگیری شود.
در این گزارش سعی کردیم که مروری بر اتفاقات تلخی که در طول بیست سال گذشته برای «چشمهعلی» رقم زدند، داشته باشیم چراکه این محوطه تاریخی یکی از باارزش ترین موارث تاریخی ایران است که نیازمند توجه بیشتری است. همچنین انتظار میرود بعد از این هم سال که از ثبت ملی آن میگذرد، تعیین حریم و عرصه شود تا به حریم آن کمتر تعرض شود.