گردشبان (gardeshban.ir) : سفر هوایی در دوران کرونا یکی از اقدامات پرخطر محسوب می شود. کارشناسان توصیه می کنند که صندلی خود را در هواپیما عاقلانه انتخاب کرده و از اقداماتی مانند استفاده از ماسک برای کاهش احتمال ابتلا به کرونا یا بیماری های مسری دیگر، غافل نشوید.
شلدون جاکوبسون (Sheldon Jacobson) استاد دانشکده مهندسی دانشگاه ایلینویز به همراه تیمی از پژوهشگران به بررسی موارد ایمنی مرتبط با همه گیری در طول پرواز با هواپیما پرداخته و در این رابطه می گوید: فاصله گذاری به خصوص زمانی که هواپیماها با ظرفیت کامل پر شوند، یک چالش آشکار در هواپیماها است. بنابراین یکی از اقداماتی که می توان برای کاهش خطر انجام داد، انتخاب هوشمندانه است.
جاکوبسون و تیم تحقیقاتی او از آخرین دادهها در مورد پخش ویروس ها برای مدل سازی امن ترین صندلی ها در هواپیماهای بوئینگ استفاده کردند. نتایج این تحقیقات نشان داد که بیشترین محافظت زمانی صورت می گیرد که صندلی های وسط را خالی گذاشته و هر چند ردیف در میان، یک ردیف بدون مسافر باشد.
محققان همچنین دریافتند که آخرین ردیف های هواپیما خطر انتقال کمتری دارند زیرا افراد کمتری در آن ردیف ها قرار می گیرند. در این راستا محققان اعلام کردند که این امر نشان می دهد که در یک پرواز با ظرفیت کامل، ردیف های عقب و همچنین صندلی های جادارتر در کلاس های بالاتر می توانند گزینه های خوبی باشند.
به گفته این تیم تحقیقاتی، راه دیگری که می تواند خطر انتقال را کاهش دهد، نشستن اعضای خانوادهها یا گروههای خانوادگی کنار هم است.
ایان لودن (Ian Ludden)، یکی دیگر از پژوهشگران این تحقیقات می گوید: گروه های مسافر اغلب از هم جدا می شوند، اما اگر خطوط هوایی بتوانند اعضا را در نزدیکی یکدیگر نگه دارند، خطرات وابسته با هم گروه بندی شده و خطر کلی انتقال ویروس در هواپیما کاهش می یابد.
به گزارش سیناپرس، طبق گفته محققان، در طول پرواز هرگز ماسک خود را فراموش نکنید. قوانین جدید شما را ملزم می کند که در هواپیما حتما از ماسک استفاده کنید و نتایج این مطالعات نشان می دهد که استفاده از ماسک به طور مداوم، صرف نظر از ترتیب صندلی ها، می تواند خطر انتقال کرونا را تا ۳۰ درصد کاهش دهد.
جاکوبسون در انتها افزود: باز کردن دریچه های هوا در بالای صندلی ها، محافظت بیشتری را فراهم می کند. در خاتمه باید در نظر داشت که با انجام این اقدامات کاهش ریسک امکان پذیر بوده اما نمی توان خطر را به طور کامل حذف کرد.
شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصیAir Transport Management منتشر شده است.