gardeshban.ir

آشنایی با روستای فریزی مشهد+ عکس

روستای فریزی مشهد ، با قدمتی چندین هزارساله چون نگینی درخشان خودنمایی می کند.
کد خبر: ۴۹۴۸۲
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ دی ۱۴۰۰-1400 October 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
در دامنه رشته کوه عظیم بینالود و در میان کوه های سربه فلک کشیده است.روستای فریزی مشهد ، با قدمتی چندین هزارساله چون نگینی درخشان خودنمایی می کند. این مکان در ۷۵ کیلومتری جنوب غربی مشهد در سرسبزترین دره های بینالود، واقع شده است. 

راه ارتباطی این منطقه تماما آسفالته بوده و به دلیل موقعیت کوهستانی منطقه دارای چشم اندازی بسیار زیبا می باشد. 

این راه در امتدادجاده آسیایی (سنتو) از داخل شهر گلبهار می گذرد. در مسیر از معادن سنگ آهک خیج ، روستای خیج و سپس در روستای ییلاقی و دیدنی آبقد امتداد می یابد.



شهر مشهد از جمله شهرهای ایران است که به دلیل جاذبه های فراوان همواره مورد توجه بسیاری از طبیعت دوستان قرار می گیرد.یکی از جاذبه‌های مشهد که بسیار مورد بازدید قرار می گیرد روستای فریزی است که در میان رشته کوه های بینالود و در ۷۵ کیلومتری جنوب غربی مشهد ( نرسیده به چناران ) و ۱۸ کیلومتری جنوب شهر گلبهار ، در دهستان طوس قرار دارد .بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۸۸ نفر بوده است .

ریشه نامگذاری

نام فریزی برگرفته از( فر ) ، به معنای بزرگی و شکوه و ( زی )به معنای زندگی می باشد.که البته بر اساس کتیبه حاشیه یکی از کتب ادعیه نام فریزی قبل از حمله وحشیانه مغول‌ها به نام ” ذی امان ” یا ” ذی امران ” بوده است. که به این موضوع در منتهی الامال جلد ۲ نیز اشاره شده است . این روستا دارای موقعیت کوهستانی بوده اما راه‌های ارتباطی آن تماما آسفالت و دارای مناظر بسیار زیبا و چشم نواز است . امتداد این جاده استوایی ( سنتو ) از داخل شهر گلبهار گذر می کند.که در مسیر آن معادن سنگ آهک خیج ، روستای خیج و روستای ییلاقی آبقد قرار دارد . انتهای مسیر روستای فریزی که به بهشت نهان مشهد مشهور است می رسیم .

1123 فریزی

1124 فریزی

1130 فریزی

1131 فریزی

1122 فریزی

1125 فریزی

1126 فریزی

1127 فریزی

1129 فریزی

1133 فریزی


پنجره
ارسال نظر
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار