gardeshban.ir

آبشار دودوزن فومن؛ کی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری گیلان+ عکس

آبشار دودوزن فومن یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگرانی است که به غرب گیلان سفر می‌کنند.
کد خبر: ۵۰۲۵۳
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۰-1400 November 05
گردشبان (gardeshban.ir) :
طبیعت فومن و شفت، سرشار از جاذبه‌های بکر طبیعی و تاریخی است که می‌توان چندین روز را برای گردش و بازدید از اماکن باستانی و طبیعی آن اختصاص داد. آبشار دودوزن فومن یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگرانی است که به غرب گیلان سفر می‌کنند.

این آبشار در ۲۴ کیلومتری شفت واقع شده است و از نظر زیبایی بصری با دیگر جاذبه‌های این شهرستان برابری می‌کند. آب و هوای معتدل و مرطوب، چشمه‌های پر آب و گوارا، رودخانه‌های خروشان، کوه‌های سرسبز و جنگل‌های انبوه در کنار آبشار دودوزن فومن، زیبایی این جاذبه طبیعی را چندین برابر کرده‌اند.

این آبشار در بخش سیاهمزگی واقع شده است. بخشی از شهرستان شفت که به داشتن پنیرهای محلی معروف است. بنابراین اگر گذارتان به این محله افتاد، از خرید پنیر محلی غافل نشوید.

آبشار دودوزن فومن؛ کی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری گیلان+ عکس

آبشار دودوزن فومن جز معروف‌ترین آبشارهای استان گیلان است که هرگاه گیلانی‌ها هم قصد داشته باشند به طبیعت برای گردش پناه ببرند، یکی از انتخاب‌هایشان دودوزن خواهد بود.

اگر دوست دارید بدانید این پدیده طبیعی از چه زمانی میهمان جنگل‌های گیلان شده است، باید بگوییم که زمین‌شناسان معتقدند بیش از ۱۵۰سال است که این آبشار به وجود آمده است.

ارتفاع آبشار دودوزن فومن بیش از ۵۰ متر است و از چشمه‌ دودوزن سرچشمه می‌گیرد. آبی که از آبشار سرریز می‌شود به زمین‌های اطراف می‌رود و مزارع و شالیزارها را سیراب می‌کند.

برای تماشای زیبایی این آبشار باید به عمق دره بروید تا عظمت چشمه‌ای که از دل کوه سرریز می‌شود را ببینید. به دره بروید، روی تخته سنگی بنشینید و به موسیقی آب و رقص امواج که از بین تخته سنگ‌ها راه خود را پیدا می‌کنند مشغول شوید.

دلایل منحصر به فرد بودن آبشار دودوزن فومن

• قرار گرفتن آبشار در دل پوشش جنگلی
• تماشای آبشاری با بیش از ۵۰ متر ارتفاع که از دل صخره می‌جوشد
• مسیر پلکانی زیبای رسیدن به دره‌ای که پای آبشار می‌رسد

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته آبشار دودوزن فومن

آیا تا به حال تجربه رفتن زیر جریان آبشار را داشته‌اید؟ یا تا کنون موفق شده‌اید خودتان را به صخره‌های کناری آبشار برسانید؟ در حوضچه آبشار شنا کنید و از دل آب به عظمت قطراتی که بر سرتان فرود می‌آیند، بنگرید؟؟؟

اگر پاسختان منفی است، پیشنهاد می‌کنیم همه این لذت‌ها را در بازدید از آبشار دودوزن فومن تجربه کنید.

اگر تجهیزات کافی به همراه دارید، حتما تنی به آب بزنید و در خنکای حوضچه دودوزن دلی تازه کنید. اگر قصد دارید پاهایتان را در آب بیندازید، مراقب سنگ‌های رودخانه‌ای این منطقه که بعضا به علت فشار آب شکسته و تیز هستند باشید.

مسیر رسیدن به دره‌ای که آبشار به آنجا فرو می‌ریزد، پلکانی و بسیار زیباست. بنابرابن اگر دوربین حرفه‌ای دارید، در مسیر هم به لوکیشن‌های جذابی برای عکاسی برخورد خواهید کرد.

یک پل چوبی هم در عرض رودخانه قراردارد که اگر احتیاط کنید می‌توانید از این سر به آن سر بروید، این پل هم ایده‌های زیبایی برای عکاسی در اختیارتان خواهد گذاشت.

آبشار دودوزن فومن؛ کی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری گیلان+ عکس

در کنار آبشار و در دل دره، فضای بسیار مناسبی فراهم است تا با خانواده یا همسفران به استراحت بپردازید، چای بنوشید و شیرینی محلی بخورید.

دستفروشان محلی در اطراف آبشار دودوزن فومن به فروش محصولات باغ خود نظیر انجیر، تمشک، ازگیل، خربزه و کدو مشغول هستند، برخی نان و شیرینی محلی مانند لاکو و کاکا عرضه می‌کنند و برخی دیگر لذت یک کاسه آش رشته یا چای ذغالی را به شما هدیه می‌دهند.

ضمنا امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی، مسجد، بوفه، فروشگاه و رستوران نیز در اطراف آبشار دودوزن فومن برای گردشگران مهیاست. همان طور که پیشتر نیز گفتیم این آبشار نزد مردم گیلان نیز بسیار محبوب و معروف است و بسیاری‌ها ترجیح می‌دهند آخر هفته خود را در کنار این طبیعت زیبا بگذرانند.

چگونه به آبشار دودوزن فومن برویم

فرقی نمی‌کند که در کدام قسمت از کشورمان سکونت دارید، همین الان می‌توانید اپلیکیشن سفر مارکت را روی گوشی‌های همراهتان باز کنید و با خرید بلیط هواپیما خودتان را به رشت برسانید.

حسن سفر هوایی این است که در وقت صرفه‌جویی می‌کند و انرژی مضاعفی برای گشت و گذار به شما می‌بخشد. بنابراین خرید بلیط هواپیما ارزان از سفر مارکت منطقی‌ترین گزینه‌ای است که پیش روی شما قرار می‌گیرد.

از رشت تا فومن حدود ۲۵ دقیقه فاصله است، سپس باید مسیر سیاهمزگی را پیش بگیرید. بنابراین باید وارد جاده نصیر محله به سیاهمزگی شوید. نرسیده به روستای توسه، تابلوی روستای خر‌م‌کش را خواهید دید. به راهتان ادامه دهید تا آسفالت تمام شود و به سنگ‌فرش برسید. از اینجا به بعد باید پیاده بروید تا به آبشار دودوزن فومن برسید.

اگر از تهران به سمت شمال حرکت کردید، می‌توانید از جاده سراوان به سمت فومن و سپس خرم‌کش عزیمت کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار دودوزن فومن

هیچ کس نیست که نداند شهرک تاریخی ماسوله و قلعه رودخان در شهرستان فومن واقع شده‌اند و اگر یکی دو روز فرصت دارید تا همه جاذبه‌های فومن و شفت را ببینید، حسابی به شما خوش خواهد گذاشت.

در شهرستان شفت می‌توانید به امامزاده ابراهیم و اسحاق هم سری بزنید. امامزادگانی که جاده‌هایی بسیار زیبا به مقصدشان می‌رسد و دارای بازار محلی پررونق و خانه‌های چوبی بسیار زیبایی هستند که امکان اقامت را برای مسافران فراهم می‌کنند.

روستای نصیر محله و سیاهمزگی نیز دارای طبیعت بسیار زیبایی هستند که در نزدیکی آبشار دودوزن فومن قرار دارند و تماشای آن‌ها خالی از لطف نیست، کما اینکه پاییز نصیر محله بسیار معروف است و به سان تابلوهای نقاشی با رنگ‌های گرم می‌ماند.

اگر سه شنبه در فومن باشید، لذت گشت و گذار در بازار هفتگی این شهرستان نیز نصیبتان خواهد شد و می‌توانید سوغاتی‌های محلی تهیه کنید.

راستی سر راهتان به پارک فومن هم در ورودی شهر سری بزنید و از مجسمه‌های زیبای این پارک دیدن کنید. لذت خوردن کلوچه فومن را هم از دست ندهید.

هتل ها و اقامتگاههای نزدیک به آبشار دودوزن فومن

امکان برپایی کمپ و چادر در اطراف آبشار دودوزن فومن برایتان مهیاست، هم‌چنین می‌توانید از روستایی‌ها اتاق اجاره کنید و روز بعد را به بازدید از دیگر جاهای دیدنی نزدیک به آبشار اختصاص دهید.

اما اگر به دنبال یک اقامتگاه بوم‌گردی هستید و هوس سکونت در خانه‌های روستایی کرده‌اید و یا دنبال هتل می‌گردید، می‌توانید شب را در یکی از مراکز زیر به صبح برسانید:

اقامتگاه بوم‌گردی باغ بهشت سیاهمزگی
اقامتگاه بوم‌گردی سوتکا فومن
هتل آپارتمان موسوی
هتل معین فومن
پنجره
ارسال نظر
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها