گردشبان (gardeshban.ir) :
«پس از رسیدن قطار تهران کربلا به مقصد، کجا برویم؟»، «چرا سازمان حج کاروان عتبات با قطار نمیگذارد؟» اینها را متقاضیان سفرهای ریلی عتبات میگویند.
با وجود اینکه بیش از ۲ ماه از راهاندازی قطار تهران کربلا میگذرد، سفرهای کاروانی با قطار از سوی سازمان حج و زیارت اجرایی نشده است. رئیس سازمان حج و زیارت، سیدعباس حسینی میگوید که ما ناظر سفر عتبات هستیم و «دفاتر زیارتی به عنوان مجری اعزام در صورت تقاضا این سفرها را برنامهریزی میکنند.» این در حالی است که هماکنون برخی از دفاتر گردشگری سفر به کربلا با قطار را اجرایی کرده و ظرفیت آنها تا پایان بهمن تکمیل است.
قطار تهران کربلا روزهای شنبه حرکت میکند و هزینه بلیت یک طرفه آن از یک میلیون تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان متغیر است که البته در برخی روزها تخفیف ویژه هم اعمال میشود.
با این وجود، هزینه سفر کاروانی یک هفتهای به کربلا با قطار از حدود ۹ تا ۱۲ میلیون تومان از سوی برخی دفاتر گردشگری اجرا میشود. در حالی که متوسط هزینه سفر زمینی با اتوبوس از سوی سازمان حج با خدمات مشابه ۸ میلیون و سفر هوایی حدود ۱۵ میلیون تومان است. یعنی زائران با پرداخت حداقل ۳ میلیون تومان میتوانند به جای قطار، با هواپیما راهی عتبات شوند!
سفر با قطار برای رفتن به کربلا شاید برای برخی زائران به ویژه افراد مسن آسانتر و کمخطرتر از اتوبوس باشد، اما زائران باید حدود ۲۸ ساعت در مسیر باشند. علاوه بر این، قطار به طور مستقیم راهی کربلا نمیشود و زائران از مرز شلمچه با اتوبوس به بصره و از آنجا دوباره سوار قطار میشوند.
مدیر یک دفتر گردشگری، علی الماسی با اشاره به نبود اعزامهای رسمی به عتبات با قطار میگوید که «ما هزینهها را با دلار آزاد محاسبه میکنیم. برای همین با افزایش نرخ دلار، احتمال بالا رفتن قیمت اعزامها در اسفند وجود دارد.» اما مدیر یک دفتر زیارتی دیگر، محمدرضا صمدی میگوید که هزینه سفرهای زیر نظر سازمان حج وابسته به دلار آزاد نیست و «از طرفی چون هزینه سفر عتبات با قطار بهصرفه نیست، این نوع اعزامها اجرایی نشده است.»
برای جلوگیری از فعالیت کاروانهای غیرمجاز کارشناسان میگویند که «سازمان حج و زیارت باید کاروان عتبات با قطار هم راهاندازی کند.» همچنین مذاکره با راه آهن برای تخصیص بلیت با قیمت کمتر به منظور پایین آوردن هزینه و تشویق زائران به چنین سفرهایی با توجه به فصل سرما و احتمال بروز تصادف در سفرهای زمینی، میتواند این سفرها را توسعه دهد.