گردشبان (gardeshban.ir) :
حجت الاسلام حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین خبر داد که با تایید و هماهنگی مسئولان ایرانی و عراقی شعار اربعین ۱۴۴۶ قمری و ۱۴۰۳ شمسی «کربلا طریق الاقصی» انتخاب و نامگذاری شد.
در ابتدای جلسه کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین که صبح سهشنبه در سازمان حج و زیارت برگزار شد، اعلام شد که مجتبی کریمی سرکنسول سابق ایران در کربلا، به عنوان دبیر جدید ستاد مرکزی اربعین در سال ۱۴۰۳ انتخاب شده است.
در ادامه این جلسه، حجتالاسلام نواب - نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت - اظهار کرد: اربعین و حج پیشرو با هر سال متفاوت است و مقام معظم رهبری هم تاکید کردهاند که حج امشال، حج برائت است. در اربعین امسال هم همین موضوع برقرار است.
وی افزود: برای اربعین حتما باید برنامهریزی جدی داشته باشیم. همه الهیون در دنیا از حرکت رژیم کودککش ناراحت هستند اما آنکه مجدانه و فعالانه به جبهه عمل آمده است، اربعیون هستند؛ چه در ایران، چه در عراق، چه در لبنان و چه در یمن. این همان روح حرکت و قیام امام حسین (ع) و درس پاکباختگی است که ایشان به همه ما دادهاند.
در ادامه، مجتبی کریمی، دبیر جدید ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه «همگرایی و واگرایی» موضوع دقیقی برای اربعین امسال است، گفت: کربلا در ایام اربعین محل تجمع احرار است. اربعین باید مقدمهای برای همگرایی جهان اسلام و بلکه جهان انسانیت شود.
وی ادامه داد: ما با کمک صدا و سیما و رسانههای مختلف باید بتوانیم زائران را آموزش دهیم که همه حرکات و سکنات آنها میتواند ثبت و ضبط و باعث رونق این مراسم شود. اروپاییها که با ما ایشان صحبت میکردیم، میگفتند که همین رفتارهای ثبت و ضبط شده از برادران ایرانی و عراقی در کنار یکدیگر، آنها را شیفته کرده است.
کریمی با اشاره به آمار زائران اربعین سال گذشته نیز اظهار کرد: از ۲۶ میلیون زائر سال گذشته، عراقیها بیشترین سهم و ایرانیها در جایگاه دوم قرار دارند اما باید توجه داشت که زائران مجموعا از بیش از ۹۰ کشور در این مراسم عظیم شرکت کرده بودند. به همین دلیل هم در بخش فرهنگی و رسانهای از همین حالا باید کارها آغاز شود که تک تک زائران، سفیران خوبی برای امام حسین (ع) باشند.
«کربلا طریق الاقصی» فقط در شعارها نیاید؛ برنامه داشته باشیم
در ادامه، حجت الاسلام حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین با تاکید بر تداوم برنامههایی که برای جهانی شدن اربعین پیشبینی میشود، گفت: برای جهانی شدن اربعین، نیاز به کمک همه سازمانها و دستگاهها داریم. اربعین فقط دیگر مختص ما نیست؛ همانطور که گفته شد، هرسال میلیونها عاشق کربلا از کشورهای مختلف در این حرکت عظیم حاضر هستند. ما در انتخاب شعار امسال، توجه جدی به این موضوع داشتهایم.
احمدی سپس سه اصل اساسی تمام برنامههای ستاد مرکزی اربعین را یاداوری و خاطرنشان کرد: احترام به حاکمیت دولت عراق، توجه به رکن مرجعیت عالی عراق و احترام به میزبانی مردم عراق سه اصلی است که باید رعایت و توجه شود. ما مهمان مردم عراق هستیم و این باید تاکید شود.
او همچنین با اشاره به عبارت «کربلا طریق الاقصی» که به عنوان شعار اربعین ۱۴۰۳ انتخاب شده است، گفت: برای تحقق این شعار از طریق رسانهها، باید برنامههای حوزه فرهنگی به دقت برنامهریزی و اجرا شود؛ نه اینکه صرفا این عبارت در شعارها بیاید.
میراحمدی معاون بینالملل بعثه مقام معظم رهبری نیز در سخنانی، خواستار توجه به بحث برائت در فعالیتهای فرهنگی مرتبط با اربعین شد و بیان کرد: برائت یک پیام است که از حج صادر و به مراسمها و مناسبتهای دیگر میرسد. بحث برائت باید در فعالیتهای فرهنگی امسال تداوم داشته باشد.
مدیرکل تقریب حوزههای علمیه نیز که در این مراسم حاضر بود، از ساماندهی «طلاب زباندان» برای حضور در استانهای مختلف عراق خبر داد و گفت: سال گذشته ۲۱۰۰ طلبه زباندان در ۱۱ استان عراق و در مسیرهای منتهی به کربلا ساماندهی و مستقر شدند. امسال هم طرح کاملی برای اربعین داریم که در دو بخش مخاطب عام و مخاطب خاص و حتی برای مخاطبان نخبه و غیر ایرانی داریم.
وی تاکید کرد: ما امادگی خود را برای برگزاری نشستهای بینالمللی با حضور این طلاب و برای تحقق شعار اربعین ۱۴۰۳ اعلام میکنیم.
بایکوت اربعین در رسانههای بینالمللی شکسته میشود؟
ایمان شمسایی معاون مالی و اداری سازمان حج و زیارت که مسئولیت کمیته رسانهای ستاد اربعین را نیز برعهده دارد، ضمن استقبال از شعار انتخاب شده برای اربعین ۱۴۰۳ بیان کرد: در یکسال گذشته شاهد تحول در حوزه رسانه هستیم. وضعیت امروز جهان در اعلام انزجار از رژیم صهیونیستی، مرهون زحمات رسانه است که حدود ۱۴۰ شهید داشت. شرایط فعلی جهان، نویدبخش این است که بایکوت فضای اربعین در رسانههای بینالمللی شکسته خواهد شد.
وی همچنین با تاکید بر نقش فضای مجازی و انسان-رسانهها در پیشبرد اهداف فرهنگی شعار انتخاب شده، گفت: باید بتوانیم از ظرفیت انسان-رسانهها برای هشتگ کردن و ترند شدن شعار انتخاب شده در جهان کمک گرفت. برای این منظور هم باید حضور بچههای فعال فضای مجازی و انسان-رسانهها تسهیل شود.