gardeshban.ir

بهترین زمان اندازه‌گیری فشار خون

در حقیقت بیماری فشارخون بالا نوعی بیماریست که افراد بدون هیچ گونه علامتی به آن مبتلا شده و در صورت عدم آگاهی از ابتلا و کنترل آن این احتمال وجود دارد به سکته مغزی و قلبی دچار شوند.
کد خبر: ۶۲۷۱۶
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳-1403 March 23
گردشبان (gardeshban.ir) :

امروزه حدود ۱.۲۸ میلیارد فرد بزرگسال بین ۳۰ الی ۷۹ ساله در جهان مبتلا به فشارخون بالا می باشند که از این تعداد ۴۶ درصد از بیماری خود اطلاعی نداشته و تنها از هر ۵ فرد مطلع از بیماری خود ۱ نفر فشارخون بالایشان کنترل شده است.در حقیقت بیماری فشارخون بالا نوعی بیماریست که افراد بدون هیچ گونه علامتی به آن مبتلا شده و در صورت عدم آگاهی از ابتلا و کنترل آن این احتمال وجود دارد به سکته مغزی و قلبی دچار شوند. به همین دلیل به بیماری فشارخون بالا قاتل خاموش نیز می گویند.

نحوه اندازه گیری فشارخون در منزل و یا در محل کار را در این مطلب بخوانید.

از آنجا که فشارخون بالا معمولاً علائم خاصی ندارد لذا اندازه گیری فشارخون در منزل با پیروی از پروتکل ۷۲۲ کمک شایانی به آگاهی از بیماری می کند.

وضعیت مناسب در اندازه گیری فشار خون :

از یک دستگاه معتبر فشارسنج الکترونیکی با بازوبند فشارخون استفاده کنید.


در یک اتاق آرام با دمای متعادل بنشینید. از کشیدن سیگار، مصرف کافئین و انجام هر گونه ورزش در حدود ۳۰ دقیقه قبل از اندازه گیری فشارخون اجتناب کنید.
قبل از اندازه گیری فشارخون، مثانه خود را تخلیه کرده و برای ۳ الی ۵ دقیقه ریلکس کنید.

 

از هرگونه صحبت کردن بین اندازه گیری ها و در زمان اندازه گیری پرهیز کنید.


حالت مناسب بدن در اندازه گیری فشار خون :


بنشینید و از پشت به صندلی تکیه دهید.
پاهایتان را بر روی زمین بدون انداختن روی هم بگذارید.
بازوی برهنه خود را در راستای قلب بر روی میز قرار دهید.
وسط بازو باید هم سطح قلب باشد.


اندازه گیری عدد فشار خون در منزل و محل کار:


اگر در محل کار فشارخون خود را اندازه می گیرید، در فواصل یک دقیقه ای سه بار فشارخون را اندازه گیری کرده و میانگین دو عدد آخر را در نظر بگیرید.
اگر در منزل فشار خون خود را اندازه می گیرید، در فواصل یک دقیقه ای دو بار فشارخون را اندازه گیری کرده و میانگین آن را در نظر بگیرید.


از آنجا که فشارخون بالا معمولاً علائم خاصی ندارد لذا اندازه گیری فشارخون در منزل با پیروی از پروتکل ۷۲۲ کمک شایانی به آگاهی از بیماری می کند. پروتکل ۷۲۲ به این معناست که فشار خون را در منزل برای ۷ روز متوالی، دوبار صبح ها (در همان یک ساعت اولیه از خواب پاشدن و قبل از مصرف هرگونه دارو و غذا) و دوبار شب ها (۱ ساعت قبل از خوابیدن) اندازه گیری کرده و در صورتیکه میانگین فشارخون بالای شما بزرگتر یا مساوی ۱۳۵ و میانگین فشارخون پایین شما بزرگتر و مساوی ۸۵ باشد، نشانه ابتلا به فشارخون بالاست. در این صورت لطفاً حتماً جهت اطمینان از ابتلا به فشارخون بالا به پزشک معالج مراجعه کنید.

برچسب ها:
پنجره
ارسال نظر
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار