gardeshban.ir

گزارش/

«نه» سعودی‌ها به گرانی حج؛ ظرفیت امسال هم تکمیل نشد!

در حالی که عربستان قرار بود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار زائر را در حج امسال بپذیرد، در کنار حضور سعودی‌ها با ۳۰ درصد سهمیه، تعداد نهایی حجاج امسال کمتر از ۲ میلیون نفر است!
کد خبر: ۶۲۷۶۶
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳-1403 March 27
گردشبان (gardeshban.ir) :

«نه» سعودی‌ها به گرانی حج؛ ظرفیت امسال هم تکمیل نشد!

«یک میلیون و ۸۳۳ هزار و ۱۶۴ زائر امسال حاجی می‌شوند.» این را اداره کل آمار حج عربستان اعلام کرد.امسال تعداد زائران حج تمتع با وجود اینکه عربستان از پذیرش ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار زائر خبر داده بود، به ۲ میلیون نفر هم نرسیده است. معاون حج عربستان محمد بیجاوی می‌گوید که «امسال تعداد زائران داخلی ۲۲۱ هزار و ۸۵۴ نفر است.» در حالی که سهمیه عربستان در حج امسال ۷۰۰ هزار نفر بود. یعنی کمتر از ۳۰ درصد راهی حج شدند.

سال گذشته با وجود برداشتن محدودیت‌های کرونایی و آمادگی سعودی‌ها برای حضور ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار زائر، یک میلیون و ۸۴۵ هزار نفر حاجی شدند. یعنی ۷۰۰ هزار نفر (۲۵ درصد) به حج نیامدند.

بر اساس اعلام سعودی‌ها، در حج امسال ۹۵۸ هزار و ۱۳۷ زائر از آقایان (۵۲ درصد) و ۸۷۵ هزار و ۲۷ زائر از بانوان (۴۸ درصد) هستند. وزیر حج عربستان توفیق الربیعه می‌گوید که «۷۳.۳ درصد زائران از کشورهای آسیایی و آفریقایی هستند.» این در حالی است که قرار بود حدود ۸۵ درصد زائران از این کشورها باشند.

امسال با وجود اینکه عربستان محدودیتی برای پذیرش زائران نگذاشت، برخی از کشورها با همه سهمیه به حج نرفتند. رئیس انجمن آژانس‌های حج بنگلادش شهادت حسین با اشاره به گرانی اسکان در مکه می‌گوید که «۳۰ درصد سهمیه حج بنگلادش به دلیل گرانی این سفر معنوی، خالی ماند.» این در حالی است که سال‌های گذشته این کشور از عربستان سهمیه اضافه می‌خواست.

معاون وزیر حج عربستان عبدالفتاح بن سلیمان مشاط می‌گوید که «ما فقط هزینه‌های ایام تشریق را با توجه به افزایش امکانات بیشتر کرده‌ایم» و هنوز قیمت هتل‌ها بالا نرفته است. در مقابل وزیر امور دینی مالزی نعیم بن مختار می‌گوید که «امکانات در تشریق امسال چندان تفاوتی با قبل از کرونا ندارد» و مردم دیگر توان افزایش ۳۰۰ درصدی هزینه‌ها را که پس از کرونا اعمال شد، ندارند.

کارشناسان زیارتی معتقدند که «عربستان نباید برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی به منظور رونق گردشگری، هزینه‌های حج را افزایش دهد.» از طرفی هم ایجاد بسته‌های متنوع زیارتی و ارائه راهکارهایی برای کاهش هزینه‌ها همچون «تخفیف برای کشورهایی با بیشترین سهمیه» می‌تواند در افزایش تعداد زائران مؤثر باشد. عربستان در سند ۲۰۳۰ حضور حدود ۱۵ میلیون زائر حج را پیش‌بینی کرده است که وزیر امور مذهبی پاکستان ذوالفقار حیدر می‌گوید که «سعودی‌ها دست از این بلندپروازی بردارند.»

برچسب ها:
پنجره
ارسال نظر
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار