gardeshban.ir

گزارش/

نقش توسعه زیرساخت‌ها در جذب گردشگری/ تهران چگونه تبدیل به قطب گردشگری شد؟

می‌توان پایتخت را به عنوان یکی از نمونه‌های موفق و اقدامات توسعه‌ای چند سال اخیر را به عنوان الگویی برای توسعه تاسیسات گردشگری در سراسر ایران قرارداد. استان تهران با تمرکز بر پروژه‌های متنوع، از هتل‌ها و اقامتگاه‌ها تا مراکز تفریحی، توانسته است به‌طور عملیاتی این سیاست‌ها را پیاده‌سازی کند و به یکی از مهم‌ترین مقصدهای گردشگری کشور تبدیل شود.
کد خبر: ۶۳۰۱۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۳-1403 June 25
گردشبان (gardeshban.ir) :

نقش توسعه زیرساخت‌ها در جذب گردشگری/ تهران چگونه تبدیل به قطب گردشگری شد؟

طی سال‌های اخیر، تمرکز ویژه‌ای بر توسعه زیرساخت‌های گردشگری در استان تهران صورت گرفته است. با حمایت‌های میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران و همکاری با نهادهای مرتبط، مانند شهرداری تهران، مسیرهای جدیدی برای جذب گردشگران داخلی و همچنین اجاد تجربه ای متفاوت برای گردشگران خارجی فراهم شده است. این اقدامات باعث شد تا تاسیسات اقامتی تهران که پیش‌تر در زمان تعطیلات و مناسبت‌هایی مانند نوروز کاملا در اختیار شهروندان تهرانی و خارج از گردشگران ورودی بود، نه تنها به یک مقصد گردشگری مهم تبدیل شود، بلکه با ایجاد بسترهای اقامتی و تفریحی متنوع، به یکی از قطب‌های اصلی گردشگری ایران بدل گردد.

یکی از مهمترین اقدامات در این راستا، افتتاح چندین تاسیسات اقامتی و تفریحی جدید در تهران بوده است. برای مثال، در هفته دولت دو هتل چهار ستاره از جمله هتل رویال در بلوار کشاورز، که با سرمایه‌گذاری ۶ هزار میلیارد ریالی احداث شده، به بهره‌برداری رسید. این پروژه‌ها با توجه به موقعیت استراتژیکشان نقش مهمی در پاسخگویی به نیازهای اقامتی گردشگران پایتخت ایفا کرده‌اند. علاوه بر هتل‌ها، مراکز تفریحی و اقامتی دیگر همچون دو اقامتگاه بوم‌گردی و چندین مجتمع گردشگری و پذیرایی در سطح استان راه‌اندازی شده‌اند.

از سوی دیگر، در سال‌های اخیر توسعه زیرساخت‌های تفریحی و گردشگری نیز به شدت مورد توجه قرار گرفته است. احداث مراکز تفریحی و سرگرمی در کنار توجه به تاسیسات بین‌راهی، نظیر سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه‌ها در شهرستان‌های حومه تهران و در مسیرهای ورودی پایتخت، نشان از برنامه‌ریزی جامع برای ارتقای تجربه گردشگری در تمام مناطق استان دارد.

در رویکرد جدید مدیریت میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در چند سال اخیر، حمایت‌های قانونی و تسهیل در صدور مجوز برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری نیز از دیگر عوامل موثر در تبدیل تهران به قطب گردشگری بوده‌اند. تسریع در روند اخذ مجوزها و جذب سرمایه‌گذاران باعث شده است تا پروژه‌های بزرگ و کوچکی در حوزه اقامتی، تفریحی و خدمات گردشگری در تهران به مرحله بهره‌برداری برسد.

از آنجا که در راهبردهای صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر توسعه زیرساخت‌های گردشگری و جذب سرمایه‌گذاران تاکید شده است، می‌توان پایتخت را به عنوان یکی از نمونه‌های موفق در اجرای این سیاست‌ها معرفی کرد و اقدامات توسعه‌ای چند سال اخیر را به عنوان الگویی برای توسعه تاسیسات گردشگری در سراسر ایران قرارداد. استان تهران با تمرکز بر پروژه‌های متنوع، از هتل‌ها و اقامتگاه‌ها تا مراکز تفریحی، توانسته است به‌طور عملیاتی این سیاست‌ها را پیاده‌سازی کند و به یکی از مهم‌ترین مقصدهای گردشگری کشور تبدیل شود.

الگوبرداری ‌از این رویکرد و اقدامات صورت گرفته در استان‌های با ظرفیت بالای جذب گردشگر اما مغفول مانده و کم‌تر مورد توجه قرار گرفته می‌تواند به توسعه همگون گردشگری و توزیع متناسب سفر در ایام پیک سفر منجر شود.

پنجره
ارسال نظر
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار