gardeshban.ir

«نقش اشعار جعفرقلی زنگلی در فرهنگ عامه کرمانج‌های خراسان رضوی» در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید.
کد خبر: ۱۵۷۰۱
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸-1398 May 12
گردشبان (gardeshban.ir) :

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: جعفرقلی زنگلی، پُرآوازه ‏ترین شاعر کرد کرمانج شمال خراسان رضوی است که با گذشت نزدیک به صد سال از مرگ وی اشعارش همچنان زینت ‏بخش مجالس شادی و محافل عرفانی بوده و بخش با ارزشی از گنجینه شفاهی هنرمندان کرمانج و مردمان این خطه است.

ابوالفضل مکرمی فر افزود: اشعار این شاعر نه تنها منبع الهام شاعران بوده بلکه تاثیر فراوان نیز بر هنر موسیقی و ترانه کردی این خطه گذاشته است.

وی اظهار کرد: جعفرقلی زنگلی متولد روستای گوگان قوچان و از طایفه زنگلان می‌باشد که براساس آن‌چه در اشعارش اشاره نموده، در سال‌های ۱۲۶۶ تا ۱۳۰۴ هجری قمری شعر می ‌سروده است.

وی گفت: جعفرقلی در اوایل جوانی عاشق دختری به نام «مِلواری» شده که نام او را در بسیاری از اشعارش آورده است و همین عشق مسیر زندگی او را عوض کرده و این دگرگونی‏ روحی و به دنبال آن آوارگی‏‌ها و سفرهای فراوان و تحصیل علوم دینی و آشنایی با قرآن و متون ادب فارسی سبب شده به انسانی عارف و صاحب کمال و شاعری صاحب سبک تبدیل شود.

مکرمی‌فر افزود: موضوع اشعار جعفرقلی زنگلی اغلب عاشقانه و عارفانه است و در اشعار وی مدح ائمه معصومین(ع) نیز موج می ‏زند بطوریکه به حضرت عباس (ع) ارادت خاصی داشته است.     

وی اظهار کرد: این شاعر کرمانچ زبان های ترکی و فارسی را به خوبی می‌‏دانسته و زبان عربی را هم در حوزه علمیه فرا گرفته بوده و به این سه زبان نیز شعر سروده است که در نوع خود کم ‏نظیر است.

وی گفت: او همچنین نوازنده چیره‏ دست دوتار بود و اشعار خویش را با نوای دوتار اجرا می ‏کرد و دارای مقام بخشی بوده و گروهی از سرشناس ‏ترین بخشی ‏های کرد خراسان رضوی در محضر وی کسب هنر و دانش کرده‌اند.

مکرمی‌فر افزود: جعفرقلی تخلص‏‌های گوناگون مانند جعفرقلی، جعفرقلی بیچاره، جعفرقلی عندلیب، جعفرقلی مختار، جعفرقلی زنگلی و کرد برای خود اختیار کرده بود.

نقش اشعار جعفرقلی زنگلی در فرهنگ عامه کرمانج‌های خراسان رضوی به شماره 1532 در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.
 
ایرنا



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار