gardeshban.ir

جابه‌جایی مقبره مومیایی تازه‌کشف‌شده یک نجیب‌زاده مصری با مخالفت باستان‌شناسان و روزنامه‌هایی منتشر شده که ضمن ابراز مخالفت با این امر معتقدند یا باعث آسیب به مومیایی شده یا نفرین فراعنه را برای منتقل‌کننده در پی دارد.
کد خبر: ۱۶۰۳۶
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸-1398 May 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
وزارت آثار باستانی مصر تصمیم دارد این مقبره را که در یک مکان باستان شناسی در استان سوهاج پیدا شده است، به موزه پایتخت جدید اداری مصر انتقال دهد. مصطفی وزیری، دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر، گفت: در موزه پایتخت جدید اداری، همه شخصیت‌های مهم و گردشگران سراسر جهان از شانس بازدید از این مقبره برخوردار هستند. این مقبره متعلق به «توتو» یک نجیب زاده مصری و همسرش بود، فردی که گفته می‌شود برای «حاثور» الهه مصر باستان ساز می‌نواخت.

وزارت آثار باستانی مصر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد دیوارهای این مقبره به قطعاتی بریده شده است تا امکان انتقال آسان آن مهیا شود. این وزارتخانه دلیل انتقال این مقبره را محافظت از آن در برابر غارت و سرقت عنوان کرده، زیرا مکانی که مقبره در آن جا دارد، منطقه‌ای دورافتاده است. از دیگر سو، باستان شناسان هشدار داده اند ممکن است مقبره در زمان انتقال، آسیب ببیند و نشریات شایعه‌پراکن (تابلوید) نیز گمانه زنی کرده‌اند این جابجایی، نفرین فراعنه را به همراه دارد، نفرین گریبان گیر کسی می‌شود که آرامش مومیایی مقبره را برهم زند.

به طور معمول، مصر به بند هفت منشور ونیز در زمینه محافظت از بناهای یادبود و آثار باستانی و مرمت آن پایبند است. این بند تصریح می‌کند یک بنا یادبود از تاریخی که گواه آن است و از مکانی که در آن قرار داشته، جدایی ناپذیراست. جابجایی همه یا بخشی از یک بنای یادبود، مجاز نیست به جز در مواردی که محافظت از آن لازم الاجرا و یا اهمیت ملی یا بین‌المللی آن قابل توجیه باشد.

اما این بار، مساله این نیست. به گفته «مونیکا حنا» باستان شناس مصری، جابجایی این مقبره، نقض آشکار منشور ونیز در زمینه مرمت اماکن تاریخی است و آنچه وزارت آثار باستانی مصر انجام می‌دهد، تخریب این اثر باستانی به جا حفظ آن است.۹این مقبره حاوی دو اتاق کوچک با دو تابوت سنگی است همچنین حدود ۵۰ مومیایی حیوانات و یک مومیایی دیگر داخل آن نگهداری می‌شود.
 
اسکان نیوز





مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار