gardeshban.ir

دهمین اجلاس بین‌المللی رشد و توسعه شهری با رویکرد حفاظت از بافت‌های تاریخی در حوزه اوراسیا با شرکت ۱۰ کشور امروز پنجشنبه به صورت رسمی در دانشگاه تبریز برگزار شد.
کد خبر: ۱۶۷۲۷
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 07
گردشبان (gardeshban.ir) :

دهمین اجلاس بین المللی رشد و توسعه شهری با رویکرد حفاظت از بافت های تاریخی مزبور با مشارکت شهرداری تبریز، دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و همکاری نهادهای بین‌المللی از ۲۸ مرداد با برگزاری ورکشاپ های تخصصی آغاز شده است.

عضویت تبریز در لیگ شهرهای تاریخی جهان و انتخاب تبریز به عنوان شهر مرکز مطالعات گردشگری جاده ابریشم توسط آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) از مهم‌ترین دلایل انتخاب این شهر تاریخی جهت برگزاری دهمین اجلاس بین المللی رشد و توسعه شهری با رویکرد حفاظت از بافت تاریخی در حوزه اوراسیا است.

این اجلاس که با حضور متخصصان حوزه مدیریت شهری از کشورهای حوزه جاده ابریشم برگزار می شود، بیشتر در قالب ورکشاپ های تخصصی و میدانی در محورهای بافت تاریخی اجرا شده و در آن بیش از ۷۰ نفر از محققان و پژوهشگران از کشورهای ژاپن، ایران، چین، فنلاند، گرجستان، فرانسه، ایتالیا، بلژیک و سایر کشورها در خصوص پروژه‌های تحقیقاتی و برنامه ریزی شده مطالعه می کنند.

از مهم ترین محورها و اهداف این اجلاس می توان به فهم و شناخت شهرهای تاریخی، حفاظت، مرمت و احیاء بافت های تاریخی، شناخت ابزارهای کنترل و حفاظت شهرهای تاریخی، حفاظت از طریق ابزارهای سیاسی و قانونی، حفاظت از طریق ابزارهای اجتماعی، توانمندسازی و ایمن سازی اجتماعی شهرهای، تجارب جهانی در باب توسعه و حفاظت در بافتهای تاریخی، توریسم و حفاظت، همجواری و اتحاد شهر جدید و قدیم، شهر پایدار امروزین در آشتی و همجواری شهر تاریخی اشاره کرد.
این اجلاس در ۱۰ محور از جمله کاهش ریسک پذیری بازار تبریز، احیای بخشی از جاده ابریشم حدفاصل میدان بهشتی تا میدان صاحب آباد، بازآفرینی میدان صاحب آباد، مدیریت انرژی در شهر، نوزایی شهری، نقش ابزارهای اجتماعی در احیا و تقویت مشارکت در راستای تاب آوری شهر و گردشگری و توسعه شهری از بعد گردشگری برگزار می شود.

 مطالعه گذشته زمینه ساز آینده بهتر

رییس دبیرخانه اجلاس اوراسیا در افتتاحیه رسمی این همایش حفظ اماکن تاریخی و به اشتراک گذاشتن تجارب کشورهای حوزه اوراسیا را از اهداف این اجلاس برشمرد و گفت: اجلاس اوراسیا در سال ۲۰۰۳ با همکاری کشورهای عضو در چین آغاز به کار کرد.

پروفسور ایجی میاکه با بیان اینکه تبادلات فرهنگی بین ایران و ژاپن دیرینه بوده و ادامه خواهد داشت، افزود: با فروپاشی شوروری هم افزایی بین کشورهای منطقه در زمینه بافت تاریخی و حفاظت و مرمت آنها به وجود آمد که برای اولین بار اجلاس در چین برگزار شد.

وی دغدغه همه افراد عضو این اجلاس را احیای بافت تاریخی و حفظ فرهنگ غنی گذشته عنوان کرد و گفت: با دست یافتن به ایده های مشترک، آینده ای ساخته می شود که در آن گذشته هم دیده شود.

میاکه با بیان اینکه می توان با مطالعه گذشته آینده ای بهتر ساخت، اظهار کرد: ما بسیار علاقمند به همکای بین کشورهای عضو و اشتراک علایق و فرهنگ های متفاوت و در عین حال زیبای یکدیگر هستیم که در این میان ارتباط چهره به چهره با مردمان و شنیدن سخنان آنها برای ما مغتنم است و در این راستا دیدار دانش آموزان کشورهای مختلف از بازار تاریخی و برخورد بسیار گرم مردم تبریز نمونه بسیار زیبای تبادل فرهنگی است.

شهرسازی مدرن با بافت تاریخی آشتی کند

رییس دانشکده طراحی صنعتی روسیه هم با بیان اینکه با وجود فاصله ۱۵۰۰ کیلومتری بین ما و شما، اشتراکات فراونی داریم، اظهار کرد: ما در شهر سامارای روسیه هم به دنبال احیای بافت فرسوده بودیم که در تضاد با مدرنیته بود.

سرگئی مالاکوف با تاکید بر حمایت از فرهنگ و تاریخ گذشته یک منطقه در کنار توسعه شهری، گفت: باید بدانیم چگونه از بافت تاریخی در عین ساختن اماکن مدرن مراقبت کنیم.

وی با زیبا توصیف کردن مسجد کبود تبریز،   معماری آن را در نوع خود شاهکار دانست و افزود: امیدوارم مسئولان شهری تبریز در ساخت و سازها در اطراف این بنای تاریخی به بافت و فرهنگ غنی گذشته توجه بیشتری کنند.

مالاکوف بناهای تاریخی را در جذب گردشگر بسیار مهم دانست و گفت: گردشگری که به شهر می آید فقط برای دیدن بناهای تاریخی نیست بلکه همزیستی تاریخ و مدرنیزاسیون در یک شهر نیز از نظر او جذاب است.

توسعه پایدار درگرو توجه به بافت کهن

دبیر علمی این اجلاس در مورد علت انتخاب تبریز برای برگزاری دهمین اجلاس اوراسیا اظهار کرد: تبریز از زمان های بسیار دور در مسیر جاده ابریشم واقع شده است و مهم ترین راه ارتباطی بین شرق و غرب آسیا محسوب می شود به همین خاطر تبریز انتخاب شده است.

کریم حسین زاده دلیر افزود: این اجلاس با مسئولیت پروفسور میاکه از ژاپن از حدود سه ماه قبل با تشکیل گروه ها و کمیته های علمی آغاز به کار کرده است.

وی هدف اجلاس را شناساندن دوباره تبریز ذکر کرد و گفت: در سال ۱۵۰۰ پنج شهر در دنیا مطرح هستند که یکی از آنها شهر تبریز است که نه شهر پنجم بلکه به عنوان شهر دوم و سوم مطرح است.

حسین زاده دلیر حراست از بافت های تاریخی را وظیفه تک تک شهروندان دانست و افزود: اگر می خواهیم به توسعه ماندگار برسیم باید بافت کهن با بافت مدرن آشتی کند.

وی با بیان اینکه بدون آگاهی از نیاکان و تاریخ گذشته زندگی جهنمی بیش نیست، خاطرنشان کرد: خود تبریزی ها باید این باور را داشته باشند و در حفظ تاریخ غنی خود بکوشند.

همچنین، دهمین اجلاس بین المللی رشد و توسعه شهری و حفاظت از بافت های تاریخی فردا جمعه با برگزاری آئین اختتامیه در آمفی تئاتر شهرداری تبریز پایان می یابد.

ایرنا



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار