gardeshban.ir

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین در خصوص خبر سرقت کتیبه‌های تاریخی در آب انبار مسجد مولاوردیخان توضیحاتی را ارایه کرد.
کد خبر: ۱۶۸۲۰
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 10
گردشبان (gardeshban.ir) :

علیرضا خزائلی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین در خصوص خبر منتشر شده در فضا مجازی مبنی بر «سرقت کتیبه‌های تاریخی آب انبار مولاوردیخان» گفت: بیشتر سردرب مجموعه‌ها و منازل قدیمی دارای کتیبه هستند و در برخی اوقات این کتیبه‌ها جهت انجام طرح‌های پژوهشی و دانشگاهی و یا ثبت و تهیه مستندات، جمع‌آوری می‌شوند.

وی اظهار کرد: آب انبار مسجد مولاوردیخان قزوین جزو آثار ثبت شده در فهرست ملی است اما مجموعه در اختیار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیست.

این مسئول ادامه داد: بخش هایی از کتیبه موجود در این بنا در سال‌های قبل به سرقت رفته بود و بخش باقی مانده جمع‌آوری شده که در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا موضوع سرقت مطرح است یا خیر.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین در پایان گفت: امکان دارد متولیان مجموعه خود اقدام به جابه‌جایی کتبیه کرده باشند و یا درصدد نگهداری آن در یک فضا خاص هستند بنابراین این موضوع توسط میراث فرهنگی در حال بررسی و پیگیری است.

در فضا مجازی خبری با مضمون «سرقت کتیبه‌های خطی آب انبار مولاوردیخان»  اثر ملک محمد قزوینی از خوشنویسان برجسته ایران منتشر شده است.

در این خبر به نقل از یکی از اساتید خوشنویسی قزوین ارزش مادی کتیبه های آب انبار مسجد مولاوردیخان بیش از ۱۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است.

آب انبار مسجد مدرسه مولاوردیخان قزوین از بناهای متعلق به دوره زندیه و قاجاریه است.
 
ایرنا




پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار