gardeshban.ir

دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران، جاده ابریشم را جاده تبادل فکر، اندیشه و هنر توصیف کرد و گفت:‌ این جاده بدون حضور جمهوری اسلامی ایران معنا پیدا نمی کند.
کد خبر: ۱۶۹۰۰
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 12
گردشبان (gardeshban.ir) :

حجت الله ایوبی روز سه شنبه در آستانه ششمین کنفرانس ثبت‌های زنجیره ای در مسیر جاده ابریشم در نشست خبری این رویداد که در محل ساختمان ملی یونسکو برگزار شدبه جزئیات برگزاری این کنفرانس در هشتم مهرماه سال جاری اشاره کرد که به تعامل میان ادیان در این جاده می‌پردازد.

وی همچنین با بیان اینکه در کنار این رویداد قرار است نشست ثبت های جهانی و نمایشگاه صلح نوشته های جاده ابریشم نیز برگزار شود، یادآور شد: همچنین مقرر شده این نمایشگاه در آینده نیز در کشورهای منتخب برگزار شود.

ایوبی همچنین با اشاره به اینکه جاده ابریشم بدون ایران معنا نخواهد داشت، افزود: برگزاری این همایش در همدان پیامی دارد که می‌گوید جاده ابریشم تنها جاده تجارت نبوده، جاده تبادل فکر و اندیشه و هنر نیز هست.

به گفته وی شهر همدان از این نظر انتخاب شده که بخشی از تاریخ محسوب می شود که در این کنفرانس اتفاق می‌افتد.

ایوبی به ظرفیت‌های کمیسیون جهانی یونسکو اشاره کرد و گفت: بسیاری از کشورها در موضوع ثبت های جهانی بسیار فعال هستند و جا دارد ما هم فعالیت بیشتری داشته و از سویی نیز در کمیسیون ملی یونسکو خود را موظف می دانیم، از منافع ایران حفاظت کنیم.

یونسکو در سال ۱۹۴۵ با این اندیشه تأسیس شد که باید ریشه جنگ را بخشکانیم و از نوادر سازمان هایی است که پرچم ایران در آن بلند شده، چرا که کار این سازمان شنیدن صدای ملت‌هاست اینجا حق وتو وجود ندارد به همین دلیل برای آمریکا و اسرائیل جذابیتی نداشته و از آن خارج شدند.

دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران در عین حال تاکید کرد: به نوبه خود از همه ظرفیت‌های یونسکو برای ایران استفاده می کنیم چراکه یونسکو نهادی بین دولتهاست که حق ندارد حریم دولت‌ها را حفظ کند هرچند هرگز این کار را نمی‌کند.

به گفته ایوبی یونسکو با هر قاعده‌ای که حاکمیت کشورها را نقض کند مبارزه کرده و در واقع آن را نپذیرفته است.

وی با بین اینکه امروز یونسکو به دنبال آموزش اخلاق مداراست، گفت: نظام آموزشی ما نیز از آغاز اخلاق مدار بوده و  جهان به این حضور رجعت کرده است.

او ادامه داد: اینک که دنیا به سوی ما آمده نباید کنار بِکشیم، دانشگاه‌های جهان از نظر یونسکو دچار مشکل هستند و حرف امروز یونسکو حرفی است که ما در تمام سال‌ها زده‌ ایم، ما اصولی داریم که نقطه قوت ما محسوب می‌شود.

ایوبی به موضوع مهم محیط زیست اشاره کرد و گفت: چرا فکر می‌کنیم پرچم محیط زیست، پرچم ما نیست؟ کتاب شرح لمعه در مورد محیط زیست توضیح داده و درباره آلوده نکردن آب‌ها سفارش‌هایی دارد و حتی در مورد نگهداری از حیوانات هم نظراتی دارد. ما در برابر یونسکو با مجموعه‌ای روبه‌روییم که حرف ما در آن خریدار دارد.

دبیر کمیسیون ملی یونسکو، با بیان کارهای انجام شده دراین نهاد، ادامه داد: به تازگی چند باشگاه یونسکو را راه‌اندازیکرده‌ایم که باید از ظرفیت آن استفاده کنیم، ظرفیت دیگری که در یونسکو داریم همین نشست‌های جهانی است که امیدواریم به همه ما کمک کند و همدان نیز در این راستا به جایگاه خود برسد.

ایران یکی از فعال‌ترین اعضای یونسکو است

رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، ایران را یکی از فعال‌ترین اعضای یونسکو از زمان افتتاح آن یعنی سال ۱۹۴۵ دانست و گفت: در کنفرانس همدان، سه برنامه خواهیم داشت که محور آن جاده ابریشم است. برنامه اول هماهنگی برای ثبت‌های زنجیره‌ای در جاده ابریشم، دومین برنامه نشست تعاملات ادیان و معنویت با حضور نمایندگان و متخصصان هر کشور و برنامه سوم کنفرانس بین‌المللی بین ادیان جاده ابریشم، درباره تاثیر ادیان بر میراث فرهنگی است که حضور در آن برای عموم آزاد است.

«وتان فتوفسکی» افزود: ایران ۲۴ منطقه ثبت شده در یونسکو دارد و ۵۷ منطقه نیز در فهرست موقت گرفته که منتظر ثبت نهایی هستند. سری نشست‌های ثبت جهانی جاده ابریشم از سال ۲۰۰۶ آغاز شده که ششمین جلسه آن بیست و سوم سپتامبر در همدان برگزار خواهد شد و این نشست کمیته‌های هماهنگی بخش از آن کمیته‌ای است که برای ثبت‌های جهانی تصمیم می‌گیرند اعم از چین، هند، ترکیه، افغانستان، ازبکستان، نپال، بوتان، ایران، روسیه و غیره هستند که در این نشست درباره ثبت جهانی آثار تصمیم خواهند گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود هدف از برگزاری این نشست در ایران را این طور عنوان کرد که درصدد هستیم فعالیت فراوان ایران در زمینه ثبت میراث فرهنگی را به جهان معرفی کنیم.

رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، در ادامه به کنفرانس سال گذشته میراث جاده ابریشم در عشق آباد هم اشاره کرد و گفت: در این نشست تصمیم بر آن شد که حوزه فعالیت‌های کنفرانس جاده ابریشم گسترش پیدا کند و تمرکز فقط بر معرفی آثار و میراث فرهنگی نباشد، بلکه ترویج پیشرفت‌های فنی و علمی نیز باشد.

فتوفسکی با اشاره به اینکه در این نشست مقاماتی که دارای قدرت تصمیم‌گیری هستند شرکت می‌کنند، گفت: یکی از رویکردهای یونسکو، نزدیک کردن جوامع محلی به یکدیگر است در این راستا بود که ما به ایران پیشنهاد دادیم این نشست را در یکی از شهرستان‌ها برگزار کند و شهرداری همدان میزبانی آن را قبول کرد. این فرصتی برای شهرداری همدان است که میراث خود را از طریق این آشنایی معرفی کند.

وی با ارائه توضیحاتی درباره اطلس تعاملی جاده ابریشم نیز اشاره کرد و افزود: این اطلس برای ایجاد تعامل در میان کشورهای حوزه جاده ابریشم طراحی شده و در سال ۲۰۱۳ در دسترس عموم قرار گرفت شما برای تعاملات فرهنگی میان کشورهای جاده ابریشم می‌توانید با حضور در سایت میراث جهانی یونسکو از آن استفاده کنید. در یکی از نشست‌هایی که در همدان برگزار خواهد شد اضافه کردن تعامل دیگری در حوزه تعاملات بین ادیان در جاده ابریشم را در پیش خواهیم گرفت.

ویژگی‌ تاریخی همدان و میزبانی کنفرانس 
استاندار همدان، نیز با اشاره به این که جاده ابریشم یکی از گسترده‌ترین میراث تاریخی بشر است، گفت: این میراث تنها آثار تاریخی نیست و گویش‌ها و قومیت‌ها نیز در آن چارچوب جای می‌گیرند.

سیدسعید شاهرخی، افزود: ویژگی‌های تاریخی همدان باعث شده که به عنوان میزبان این کنفرانس انتخاب شود و تاریخ ۳۲۰۰ ساله  و زیستگاه‌های کهن آن، اتفاق مهمی در این جاده هستند. در استان همدان بیش از ۱۸۰۰ اثر تاریخی وجود دارد و این آثار به ادوار متفاوتی تعلق دارند، از کل این آثار ۱۱۰۰ اثر ثبت ملی شده‌اند.

به گفته وی همدان بیش از ۵۰۰ سال پایتخت امپراتوری تاریخی و بزرگ ایران بود و مجلس شورای اسلامی هم این شهر را به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن کشور به ثبت رساند. همچنین ما به عنوان پایتخت گردشگری آسیا کنفرانس آسیایی را برگزار کردیم و میزبان میهمانان بودیم و حالا هم خوشحالیم میزبان این کنفرانس بین‌المللی هستیم.

ششمین کنفرانس بین‌المللی ثبت‌های زنجیره‌ای در مسیر جاده ابریشم با رویکرد ویژه گردشگری، با تلاش کمیسیون ملی یونسکو ایران در همدان برگزار می‌شود که تحقق رؤیای ثبت جهانی هگمتانه، هدف اصلی میزبان این رویداد بین المللی است.

ایرنا



مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار