gardeshban.ir

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: همه الواح هخامنشی باید برگردند.
کد خبر: ۱۷۸۴۷
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸-1398 July 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملى ایران در نشست خبرى بازگشت الواح باروى تخت جمشید از آمریکا گفت: گل نوشته‌ها منابع مهمى هستند. این الواح به خط میخى و زبان ایلامى  و متعلق به سال ۳۹۴ تا ۵۰۹ پیش از میلاد در زمان داریوش بزرگ است. این الواح اطلاعاتى در مورد مسائل اجتماعى، زنان، مسائل مذهبى و … به ما می‌دهند.

کریستوفر وودز رئیس موسسه شرق شناسى شیکاگو نیز در این نشست خبری گفت: بسیار خوشحالم که براى اولین بار در ایران هستم. ایران نقش مهمى در شکل‌دهى فرهنگ و تاریخ خاورمیانه داشته است و خوشحالم آثار این کشور را از نزدیک مى‌بینم.

وی افزود: مهم است که در ٢ سال مدیریتم این اقدام را انجام دادم و باعث افتخار است که نقشى در بازگشتالواح داشتم. روند قانونی بازگشت بقیه آثار را هم شروع خواهم کرد.

رئیس موسسه شرق شناسى شیکاگو با بیان اینکه این کشف در  سال ١٩٣٣ کشف ارزشمندى در تخت جمشید بود، تاکید کرد: این الواح نشان می‌دهند در اوج قدرت هخامنشى چه مى‌گذشته است.

رئیس موسسه شرق شناسی درباره بازگشت الواح به ایران گفت: ما همیشه مى‌خواستیم که آثار را برگردانیم و ۵ سال است که برنامه‌ریزى می‌کنیم اما نظر دادگاه طول کشید. حتی قبل از تصمیم دادگاه عالى، ما کار بسته‌بندی الواح هخامنشی را انجام داده بودیم به طوری که ٢۴ ساعت بعد از رأى دادگاه، مدیر موزه ملى ایران را با خبر کردیم. فرآیند قانونى خیلى طول کشید ولى اکنون روند را شناختیم، هدف اصلى ما همکارى است و امیدوارم که بتوانیم همکارى مطالعاتى داشته باشیم و فصل جدیدى از اعتماد و همکارى بین ایران و ما به وجود بیایدتا مطالعات دوره هخامنشى را ادامه بدهیم.

محمدرضا کارگر مدیر کل موزه‌هاى ایران نیز در این نشست خبری گفت: این اتفاق یک اتفاق معمولی بود و نیاز به این همه خبرسازى و تشریفات نبوده است. اشیاء دائما در حال جابجایى بین موزه‌ها و موسسات مطالعاتی است.

وی با بیان اینکه در زمینه الواح هخامنشی طرف ما هیچوقت دولت آمریکا نبود و دلیل این تاخیر نیز سیاسی نیست، افزود: ما در دهه ٨٠ از موسسه شرق شناسی خواستیم وضعیت این الواح را در اختیار ما قرار بدهد.  گفتند اگر شما آماده هستید، ما آماده‌ایم الواح رابرگردانیم. توافقی امضا کردیم بعد از خبرى شدن آن برخى که دنبال گرفتن غرامت بودند و این مسأله را وارد مسائل حقوقى دیگر کردند.

مدیرکل موزه‌های ایران با تاکید بر اینکه در طول این مدت اعتماد ما به هیچ موسسه علمى کم نشده است، گفت: ما و دانشگاه شیکاگو تلاش کردیم که دادگاه را متقاعد کنیم و ما انتظار داریم بر اساس برنامه زمان‌بندى این مشکل برای بازگشت بقیه الواح نیز حل شود.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگى کشور نیز در این نشست خبری تاکید کرد: از زمان موافقت دیوان عالى، مکاتبات انجام شد و تاکید ما بر برگشت همه الواح بود. دوباره هم تاکید می‌کنم که باید همه الواح هخامنشی برگردند.

چمدان








پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار