gardeshban.ir

کارکنان گنبد سلطانیه چهار ماه است حقوق نگرفته‌اند.
کد خبر: ۲۰۴۷۶
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸-1398 September 23
گردشبان (gardeshban.ir) :

این فقط بازار و یا رختشویخانه نیست که در زنجان دیدنی‌ است؛ در این استان بنا خارق‌العاده‌ای وجود دارد که کمتر مسافری‌ است که زنجان برود و از دیدنش صرف‌نظر کند؛ گنبد سلطانیه یکی از این بناهایی است که شکوه و عظمتش چشم هر گردشگری را خیره می‌کند.

در فاصله ۴۴ کیلومتری شهر زنجان، شهر زیبای سلطانیه قرار دارد. سلطانیه روزگاری پایتخت حکومت ایلخانان مغول بوده اما آنچه که سلطانیه را تبدیل به شهری با شهرت جهانی کرده، وجود یک گنبد زیبا است که از دوران ایلخانیان به یادگار مانده و با رنگ فیروزه‌ای خود از تمام نقاط شهر پیدا است.

گنبد سلطانیه به عنوان شاهکاری از معماری دوره اسلامی، به‌عنوان بلندترین گنبد آجری جهان در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده‌ است. این بنا آرامگاهی متعلق به الجایتو، حاکم مغول در قرن ششم هجری‌قمری است که آن را وسط دشتی زیبا،‌ شبیه دشت‌های مغولستان بنا کرده‌ است.

گنبد سلطانیه بین سال‌های ۷۰۲ یا ۷۰۳ تا ۷۱۲ هجری‌ قمری ساخته شده ‌است. این بنا به دستور الجایتو یا همان سلطان محمد خدابنده ساخته شد و خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی در ساخت آن نظارت داشت.

گنبد سلطانیه در حدود ۳۰۰ کیلومتری تهران و در شهر سلطانیه، در نزدیکی زنجان واقع شده و از دور در میان دشتی سرسبز چونان نگینی آبی می‌درخشد. بی‌شک برای حفظ و نگه‌داری این بنای عظیم زحمات زیادی در طی ادوار گذشته کشیده شده که در این میان نباید از کنار نام کارکنان زحمت‌کش این گنبد به سادگی گذشت؛ افرادی که به گفته یک منبع آگاه بیش از ۴ ماه است حقوق نگرفته‌اند و زندگی آن‌ها با مشکل مواجه شده است.

در حال حاضر این مجموعه ۵۸ کارمند دارد که اغلب آن‌ها عمر خود را در این بنا گذرانده‌اند و بیش از ۱۵ سال است که از گنبد سلطانیه نان بر سر سفره خانواده خود می‌برند.

علاوه بر حقوق، چهار ماه است که بیمه این کارکنان نیز واریز نشده و طی سالیان گذشته علی‌رغم سابقه‌های بالا، اقدامی در زمینه تبدیل وضعیت استخدامی آنان نیز صورت نگرفته است.
 
ایسنا




پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار