gardeshban.ir

جرقه‌های اولیه ای که برای ایجاد ژئوپارک‌های لرستان، مازندران و خوزستان زده شده بود، درحال حاضر خاموش شده و مطالعات آن‌ها ادامه پیدا نکرده است.
کد خبر: ۲۰۴۸۱
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸-1398 September 23
گردشبان (gardeshban.ir) :
علیرضا امری‌کاظمی، عضو کمیته علوم زمین و ژئوپارک‌های کمیسیون ملی یونسکو گفت: در اطلس میراث زمین شناختی که سال ۹۱ چاپ شد، ۳۰ منطقه از کشور را به عنوان مناطقی که پتانسیل قطعی برای ژئوپارک جهانی دارند را مطالعه و در قالب کتابی با همکاری سازمان زمین شناسی معرفی کرده بودیم. این مناطق در استان‌های کشور می‌توانند به ژئوپارک تبدیل شوند ولی هنوز حرکت قطعی در این زمینه ندیده‌ایم.

وی بیان کرد: در استان مازندران جلساتی برگزار شده بود و تمایلاتی نشان دادند. در استان خوزستان نیز مطالعه شده بود ولی وارد فاز اجرایی نشدند. در استان لرستان نیز همینطور. در صورتی‌که  اگر تلاشی برای تهیه این پرونده‌ها شود، این مناطق می‌توانند کاندیدای بعدی ژئوپارک ایران باشند.

وی درباره کمیته ملی ژئوپارک‌ها گفت: آئین‌نامه اجرایی کمیته ملی ژئوپارک‌های ایران توسط سازمان زمین شناسی و چند سازمان دخیل دیگر مانند حفاظت محیط زیست و کمیسیون ملی یونسکو و ... تهیه شد. یک سال جلسات متعددی درباره تدوین آئین نامه اجرایی و تقسیم وظایف بین سازمانی داشتیم این آئین‌نامه به کمیسیون ملی زیربنایی صنعت و محیط زیست ریاست جمهوری برای تصویب رفت ولی به نتیجه نرسید. درحالی که اگر این اتفاق بیفتد، رسما به همه این کمیته استان‌ها معرفی می‌شد تا برای ساماندهی ژئوپارک‌های استان‌شان اقدام کنند. در قشم این اقدام به صورت غیردولتی انجام شد و شبکه ملی ژئوپارک‌های کشور را با مشارکت ژئو پارک قشم و ارس و طبس تشکیل دادیم.

وی افزود: ژئوپارک‌های جدید دیگر در کشور نیز هر زمان بخواهند تشکیل شوند باید عضو این شبکه شوند چون این شبکه ارتباط بین ژئوپارک‌های کشور و ارتقا سطح ژئوپارک‌ها را به عده دارد. ولی هنوز در کشور این موضوع جانیفتاده است.

ارزیاب بین‌المللی یونسکو در امور ژئوپارک‌ها گفت:  هر کشوری در هر سال می‌تواند دو پرونده ژئوپارک را به یونسکو ارسال کند منتها هر ژئوپارکی باید اول یک سال در سطح ملی کار و تمرین کند و مشکلاتش را برطرف کند و سپس اجازه خواهد داشت تا در سطح جهانی آن را معرفی کند.
 
مهر




پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار