gardeshban.ir

میراث فرهنگی ونیز از ارزش بسیار بالایی برخوردار بوده و حفاظت و نگهداری از آن نیز مهم است، اما متاسفانه طی یک سال اخیر وقوع سیل‌های متوالی در این شهر به یک تهدید جدی برای میراث تبدیل شده که نمی‌توان به‌راحتی از کنار آن گذشت.
کد خبر: ۲۲۴۰۵
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 16
گردشبان (gardeshban.ir) :

در تاریخ دوازدهم نوامبر سال 2019 میلادی، ونیز بار دیگر با آب‌های پر سیل غرق شد، اتفاقی که در سال‌های اخیر شایع‌تر شده است. بین سال‌های 1872 و 1950 میلادی، این شهر تنها یک جزرومد استثنایی را ثبت کرد. با این حال، از سال 1950 میلادی تاکنون 21 رویداد در بخش سیل و آب گرفتگی در این شهر رخ داده است که 4 مورد از آن‌ها فقط در هفته یازدهم نوامبر سال 2019 میلادی بوده است و در واقع این اتفاق طی 50 سال گذشته بی‌نظیر بوده است.

لوئیجی براگنارو، شهردار ونیز با اعلام وضعیت اضطراری، به طور موقت مکان‌های فرهنگی همچون دوسالانه ونیز، ریحان سنت مارک، مجموعه پگی گوگنهایم و سایر اماکن فرهنگی این شهر را بست. دوسالانه ونیز به طرز مضمونی با هدف «ممکن است در زمان‌های جالب زندگی کنید» و در 24 نوامبر رسما بسته شد، در حالی که این شهر هنوز در تلاش است بتواند مدیریت آب‌های سیل را به درستی انجام دهد.

ونیز به کمک جهان برای حفظ میراث فرهنگی خود نیاز دارد

وضعیت میراث فرهنگی در ونیز به حالت اضطراری درآمده و مسئولان این شهر دائما به دنبال استراتژی و راهکارهای بهینه برای جلوگیری از خطرات ناشی از سیل در ونیز هستند. هنگامی‌که دفعات وقوع سیل در ونیز افزایش می‌یابد، آنگاه بناهای تاریخی دچار رطوبت سهمگینی می‌شوند که این حجم از رطوبت به مرور زمان سازه اصلی را دچار تزلزل می‌کند. از این‌رو جلوگیری از این اتفاق بسیار سخت و دشوار خواهد بود. اگر موزه‌ها، کلیساها و سایر اماکن فرهنگی ونیز با این خطر جدی از بین بروند، آنگاه این شهر دچار بحران جدی می‌شود که جبران آن سخت و غیرممکن خواهد بود.

از این‌رو مسئولان شهری ونیز سیستم‌های جدیدی را برای کنترل مسیر آب و کشیدن حجم رطوبت از سازه‌های بناهای تاریخی این شهر تعبیه کرده و مورد استفاده قرار می‌دهند. اما اکثر باستان‌شناسان و کارشناسان حوزه میراث فرهنگی معتقدند که این امر چندان تاثیرگذار نخواهد بود و همچنان وقوع سیل به‌عنوان یک خطر جدی، میراث شهر ونیز را تهدید می‌کند.

ونیز به کمک جهان برای حفظ میراث فرهنگی خود نیاز دارد

به همین دلیل دائما نشست‌های تخصصی در این زمنیه برگزار می‌شود تا بتوانند راهکارهای جدید و قابل اجرایی را ارائه دهند.

در واقع می‌توان گفت طی سال‌های اخیر شهر ونیز به دلیل بالا رفتن هزینه‌ها، بخش اعظمی از جمعیت محلی و تعداد توریست‌های خود را از دست داده که خسارت ناشی از وقوع سیل به اماکن فرهنگی این شهر می‌تواند ساختارهای توسعه شهری آن را به شدت تهدید کرده و ونیز را رو به نابودی ببرد. بنابراین می‌توان گفت همه جهان برای نجات ونیز باید تلاش کنند و اگر راهکار بهینه‌ای دارند، به سرعت برای اجرایی شدن، پیشنهاد دهند.    
 



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار