gardeshban.ir

نمایشگاه هفدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران در موزه ملی با حضور مسئولان و اصحاب رسانه برگزار شد.
کد خبر: ۲۲۹۱۹
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 29
گردشبان (gardeshban.ir) :

جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران در هفدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران گفت: در کنار برگزاری هفدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران یک نمایشگاه برگزار می‌شود. این نمایشگاه ۱۲۳شیء را به نمایش می‌گذارد و مهم‌ترین اثری که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده، دندان انسان با قدمت بیش از۴۰هزار سال است. این دندان متعلق به انسان نئاندرتال بوده است. برخی از آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه هفدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران قرار است برای همیشه در موزه ملی بمانند.

۲۳۰مجوز فعالیت های میدانی،کاوش و مستندنگاری در سال۱۳۹۷صادر شد
شیرازی رئیس پژوهشکده باستان شناسی گفت: هفدهمین گردهمایی باستان شناسی ایران ۶نشست تخصصی را دربرمی گیرد. در سال نود و هفت،۲۳۰مجوز فعالیت میدانی، کاوش و مستندنگاری صادر و ۴۹مورد کاوش باستان شناسی در سال۹۷انجام شده است.

او افزود: در سال۱۳۹۷، سی و هشت مورد بررسی‌های باستان شناسی انجام شده و این گامی برای تدوین اطلس باستان شناسی ایران بوده است.

تدوین نقشه باستان شناسی، مهم ترین کار پژوهشکده باستان شناسی است
بهروز عمرانی  رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز گفت: تدوین نقشه باستان شناسی، مهم ترین کار پژوهشکده باستان شناسی در سال پیش رو است‌.یکی از چالش های مدیران میراث فرهنگی ایران و جهان چگونگی انتقال اهمیت نجات بخشی آثار تاریخی به جامعه است.در همین جهت اقشار مختلف جامعه باید از نتایج کاوش های باستان شناسی آگاه شوند و متوجه میزان اهمیت حفاظت از این دست یافته های تاریخی باشند.

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گفت: در همه جای دنیا سرمایه گذاران زیادی در پژوهش های چند رشته ای به خصوص پژوهش های میراث فرهنگی و باستان شناسی سرمایه گذاری می کنند.بسیاری از اماکن کاوش های باستان شناسی به مقصد گردشگری تبدیل می شوند و زنده بودن هر سایت تاریخی به تداوم کاوش ها بستگی دارد.

او افزود: ما به همان اندازه که به پژوهش و کاوش اهمیت می دهیم باید به حفاظت و مرمت و معرفی نیز اهمیت بدهیم.نتایج کاوش ها باید به چند زبان ترجمه شده و به جهانیان ارائه شوند.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: نمایشگاه هفدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران می تواند به معرفی فرهنگ و تمدن ایران تبدیل شود.من از وزیر اجازه گرفتم که امسال روی سایت موزه ها تمرکز کنیم و برخی از محوطه های باستان شناسی را به سایت موزه تبدیل کنیم تا با این کار سایت موزه ها توانمند شوند.

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گفت: صحبت کردن راجع به موضوع فرهنگ کار دشواری است چون این موضوع بسیار فاخر است.صحبت از میراث فرهنگی دشوارتر از صحبت درباره فرهنگ است.میراث فرهنگی و آثار تاریخی سندی از هویت یک ملت،تاریخ نیاکان و تاریخ کشور و مردم است.جمع میراث فرهنگی نشان دهنده تجربیات بشر و راوی خاطرات ارزشمند بشر است.

او افزود: میراث فرهنگی شاید به لحاظ جغرافیایی و مرزبندی ها با نام آن کشورها ثبت شود اما تمدن بشری را شکل داده اند و متعلق به جهانیان هستند.

وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی بیان کرد:امروز جنگ میان کشورها بر سر اثبات هویت کشورها است و اگرچه این کار مذموم است اما نشان دهنده اهمیت میراث فرهنگی است.ملت بزرگ ما با تاریخ و پیشینه تاریخی پر اهمیت خودش، فرازها و فرودها را دیده و خاطرات تلخ و شیرینی را پشت سر گذاشته اما همیشه سهم مهمی از ایجاد تمدن بشری ،اخلاق و فرهنگ در سطح جهان داشته است.

مونسان به نقش باستان شناسان در تفسیر و معرفی آثار تاریخی و میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: باستان شناس ها با همه کمبودها اتفاقات خوبی را رقم می زنند.من خواهش می کنم پژوهشگاه میراث فرهنگی به رغم وجود محدودیت ها حجم بالایی از کاوش های باستان شناسی را انجام بدهد.به نظر می رسد جیرفت می تواند از سایت هایی باشد که باید توجه بیشتری به آن بشود.

او بر اهمیت همکاری های بین المللی تاکید کرد و گفت: به نظر می آید بهتر است همکاری بیشتر در عرصه منطقه ای در دستور کار ما در سال پیش رو قرار بگیرد.کشورهای عضو اکو بخش مهمی از فرهنگ منطقه ای و بالاتر از آن بخشی از تمدن و فرهنگ جهان را شکل می دهند.

باشگاه خبرنگاران



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار