gardeshban.ir

معاون میراث‌فرهنگی بوشهر از حفاظت و مرمت کشتی پرسپولیس، نخستین ناو جنگی مدرن نیروی دریایی ایران خبر داد.
کد خبر: ۲۶۰۵۵
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
نصرالله ابراهیمی، معاون میراث‌فرهنگی بوشهر با اشاره به مرمت نخستین ناو جنگی مدرن نیروی دریایی ایران، گفت: کشتی پرسپولیس که معماران بوشهری از آن به نام پاچم پولیس یاد می‌کنند، سال‌ها در ساحل عباسک به گل نشسته بود که در آبان ماه ۱۳۸۵ با همت غواصان نداجا و کارکنان منطقه دوم دریایی بقایای آن از زیر آب خارج و به محوطه موزه دریا و دریانوردی خلیج‌فارس منتقل شد.

او افزود: ساخت کشتی به سال ۱۲۶۲ هجری شمسی در بندر برمن هاون آلمان باز می‌گردد، این کشتی در آن زمان می‌توانست با سرعت ۱۰ گره دریایی، دریانوردی کند.

معاون میراث‌فرهنگی بوشهر تصریح کرد: قدمت این کشتی به دوران قاجار باز می‌گردد و بدنه‌ای با پوشش زره فولادی دارد و در زمان استفاده مجهز به چهار توپ کروپ هفتاد میلیمتری، دو توپ برنجی و چهار تفنگ مازر با دیگر مهمات بوده است.

او درباره ارزش این اثر تاریخی، گفت: بنا بر اهمیت موضوع پرونده مستندنگاری کشتی در حال جمع‌آوری است و تلاش می‌شود امسال به‌عنوان یک اثر تاریخی منقول در فهرست آثار ملی به ثبت برسد.

ابراهیمی افزود: با توجه به قرارگیری کشتی در محوطه موزه منطقه‌ای خلیج‌فارس، تلاش خواهیم کرد در سال جاری مرمت و ساماندهی برای حفاظت از کشتی انجام و از تخریب بیشتر این اثر ارزشمند تاریخی جلوگیری شود.
 

ایلنا



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار