gardeshban.ir

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشگین‌شهر از شناسایی مناطق جدید از سنگ‌نگاره‌ها با بیش از ۱۰ هزار نقش سنگ‌نگاره در دشت‌های این شهرستان خبر داد و گفت: ۱۵ منطقه جدید از سنگ‌نگاره ها در این شهرستان شناسایی شده است.
کد خبر: ۲۶۱۰۰
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
ایمانعلی ایمانی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشگین‌شهر اظهار کرد: در دشت‌های مشگین‌شهر گنجینه‌ای از هنر هزاران ساله خوابیده و نمونه‌ای از کهن‌ترین زیستگاه‌های انسانی است که به ما کمک می‌کند تا نظاره‌گر سیر تغییر و تحول در زندگی انسان در هزاران سال قبل باشیم.

او از شناسایی مناطق جدید از سنگ‌نگاره‌ها با بیش از ۱۰ هزار نقش سنگ‌نگاره در دشت‌های مشگین‌شهر خبر داد و گفت: با تلاش‌ها و پیگیری‌های لازم ۱۵ منطقه جدید از سنگ‌نگاره‌ها شناسایی شد و پرونده آنها جهت ثبت در فهرست آثار ملی آماده می‌شود.

وی افزود: این حجم نقش و سنگ‌نگاره در شهرستان مشگین‌شهر در منطقه شمالغرب کشور بی‌نظیر و کم‌نظیر است و یک موزه بی بدیل با نگاره‌های کهن بی‌سقف را به ارمغان آورده که بهترین ابزار رمزگشایی ماقبل تاریخ هستند.

ایمانی گفت: سنگ‌نگاره‌ها از قدیمی‌ترین اسناد زندگی انسان‌های پیشین و جلوه‌گاهی از اجتماع، فرهنگ، هنر، دانش و زیست‌بوم آنها و نمایش محیطی، آداب و رسوم، باورها، عقاید، اسطوره‌ها، آرزوها، دعاها، صحنه‌های شکار و نبرد آدمیان است.

او اظهارداشت: نقش‌های روی سنگ‌ها گویای دورانی است که بشر به ابزار نخستین شکار و رام کردن حیوانات و پس از آن کشاورزی و کاشت گیاهان روی آورد.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشگین‌شهر با اشاره به اهمیت این سنگ‌نگاره‌ها در جلب و جذب گردشگر، افزود: این سنگ‌نگاره‌ها از آثار فرهنگی و انسان‌شناسی است و می‌تواند به تورهای زمین گردشگری و ژئوسایت‌ها جذابیتی دوچندان بدهد.

ایمانی این سنگ‌نگاره‌ها را مربوط به دوره مفرغ تا تاریخی دانست و بیان‌کرد: آداب و رسوم و عقاید مردمان این دوره‌ها و اهمیت برخی از حیوانات و جانوران در کشاورزی، جنگ و غیره در این سنگ‌نگاره‌ها آورده شده است.

شهرستان مشگین‌شهر با ۱۵۵ هزار نفر جمعیت در ۹۰ کیلومتری شمال غربی اردبیل دارای آثار تاریخی متعدد از جمله قلعه قهقهه، کاروانسرای قانلی بولاغ ، مقبره سیدسلیمان فخرآباد، کهنه قلعه، چند حمام قدیمی و آب های گرم معدنی شابیل و قینرجه است.

ده‌ها اثر باستانی و نیز سایت تاریخی شهر یئری با ده‌ها پیکره سنگی با حدود هشت هزار سال قدمت در این شهرستان واقع شده است.
 

ایرنا



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار