gardeshban.ir

نقش برجسته ثلاث باباجانی که ۴ هزار سال پیش مرز سیاسی ایران و بین النهرین را مشخص کرده توسط پژوهشگران پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مرمت شد.
کد خبر: ۲۶۳۴۵
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 23
گردشبان (gardeshban.ir) :

فتح الله نیازی مسئول بخش تزئینات معماری پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی _ تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: نقش برجسته تاریخی ثلاث باباجانی در دامنه کوه بمو و در کنار رودخانه هواسان این شهرستان قرار گرفته است.

وی گفت: علاوه بر آسیب‌های ناشی از زلزله سال ۱۳۹۶ منطقه ازگله سرپل ذهاب، نزولات جوی و همچنین قرارگیری اثر در بستر، بخش‌هایی از بالا و پایین نقش برجسته نیز مورد حملات وندالیسمی و تخریب‌های عمدی قرار گرفته بود.

نیازی با اشاره به این آسیب‌ها، عملیات اجرایی انجام گرفته برای مرمت قسمت‌های آسیب دیده اثر را چنین تشریح کرد: پروژه مرمت نقش برجسته ثلاث باباجانی در ابتدا با انجام عملیات نجات بخشی اضطراری آغاز شد و سپس وصالی و پرکردن بخش‌های تخریب شده با استفاده از ترکیب رزین‌های اپوکسی و مواد معدنی انجام گرفت.

وی با بیان اینکه برای مقاوم سازی شکستگی‌های عمیق اثر از مفتول‌های استیلی استفاده و سپس این مناطق با ترکیب رزین اپوکسی و مواد معدنی پُر و سطح مقطع اثر پوشانده شدند، گفت: در ادامه بخش‌های از بین رفته و فرم کلی اثر خواناسازی و پرداخت شد تا به فرم و رنگ اصلی نزدیک شود.

مسئول بخش تزئینات معماری پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی - تاریخی بیان کرد: برای احترام به فرم کوهستان و ساختار طبیعی بستر صخره‌ای اثر از تعبیه کردن حفاظی برای نقش برجسته ثلاث باباجانی صرف نظر کردیم.

این پژوهشگر افزود: با مشاوره پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی- تاریخی در سال جاری توسط پیمانکار منتخب میراث فرهنگی استان کرمانشاه، سطح اثر پاکسازی و یک آبچکان برای منحرف کردن مسیر آب روی نقش برجسته ساخته شد تا آب باران کمتر به اثر آسیب رساند که در این پروژه شادی مرادی به عنوان پیمانکار برای پاکسازی سطح اثر و اجرای آبچکان اقدامات لازم را انجام داده است.

نیازی گفت: مطالعات باستان شناسی و مستندنگاری این اثر در سال گذشته انجام و هم اکنون این اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی در ادامه بابیان اینکه این نقش برجسته شامل دو بخش است گفت: این نقش برجسته صحنه پیروزی یک شاه بر دشمنانش را نشان می‌دهد که در آن پیکر شاه بزرگ‌تر از سایر پیکرها نقش شده که یکی از پاهایش را روی شکم اسیری قرار داده است.

مسئول بخش تزئینات معماری پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی _ تاریخی در ادامه افزود: با توجه به مطالعات صورت گرفته، این نقش برجسته مربوط به "ایدین سین" شاه سلسله سیموروم است که در منطقه دیاله عراق امروزی حکومت و برای کسب منابع و تسلط بر راه‌هایی تجاری به منطقه زاگرس حمله می‌کرده و در این نقش برجسته، صحنه یکی از پیروزی‌های خود را نشان داده است.

نیازی خواستار حفاظت میراث فرهنگی از سوی مردم و دوستداران میراث ماندگار شد و تاکید کرد: این میراث گرانبها که از نیاکانمان به ما رسیده اصالت و هویت هر ایرانی است که باید تلاش کنیم این امانت گذشتگان را به درستی به آیندگان تحویل دهیم.


مهر




پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار