gardeshban.ir

بعلبِک که یک میراث مربوط به قرون وسطایی در لبنان است و در میراث فرهنگی یونسکو نیز ثبت شده، برای نخستین بار نیازمند یک مشارکت جمعی در سطح بین‌الملل است.
کد خبر: ۲۷۶۳۳
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 24
گردشبان (gardeshban.ir) :
این میراث قرون وسطایی به دلیل معابد رومی که دارد، بسیار مشهور شده و توانسته به یکی از مهمترین میراث یونسکو تبدیل شود.

در واقع می‌توان گفت در قرون وسطی، بعلبِک نقش مهمی را در درگیری‌های ارضی میان صلیبیون و حاکمان عرب ایفا کرد و در نزدیکی یک قلعه به یک شهرک ثروتمند تبدیل شد. بخش‌های ارزشمند این سایت مهم طی دو سال اخیر در خطر افتاده و بازدید برای عموم نیز با مشکلاتی مواجه شده است.

بعلبِک در لبنان محل برخی از چشمگیرترین ویرانه‌های باستانی جهان است. علاوه بر معابد معروف رومی، آثار باستانی از هزاره هشتم قبل از میلاد نیز در آن حفظ شده است. بنابراین تاریخ Baalbek، هنوز هم برای بازدیدکنندگان ملموس است، چراکه تقریبا 10 هزار سال قدمت دارد.

زمانی این میراث قدیمی و فرهنگی لبنان می‌تواند به یک سایت جذاب برای توریست‌ها و گردشگران تبدیل شود که مسائل مربوط به نگهداری و محافظت از آن به‌درستی انجام شود. اما مدتی‌ست که این حفاظت در شرایط ایده‌الی انجام نمی‌شود و کارشناسان فراخوانی مبنی بر مشارکت همگانی و جذب همکاری‌های بین‌الللی را منتشر کرده‌اند.

بسیاری از کارشناسان حوزه میراث فرهنگی بر این باورند که اگر نگهداری و حفاظت از این میراث قرون وسطی به درستی انجام نشود، خساراتی به دنبال دارد که برای جبران آن‌ها دیر می‌شود و به زودی شاهد ویرانی این میراث ارزشمند و قدیمی خواهیم بود.

مشارکت بین‌المللی برای حفاظت از یک میراث قرون وسطایی

همچنین یونسکو نیز از این فراخوان حمایت کرده و از سایر فعالان این حوزه درخواست مشارکت و همکاری کرده است. زیرا مشارکت متخصصان از سایر کشورهای جهان می‌تواند برنامه‌های مدونی برای حفاظت و نگهداری از این سایت ارزشمند ایجاد کند که بسیار کاربردی و قابل اجرا خواهند بود.

خانه‌های سنتی، حمام‌های قدیمی و سایر اتاقک‌های تاریخی این شهر قدیمی همگی نیازمند ترمیم و نگهداری ویژه هستند و برای این کار هم، مشارکت بین‌المللی است که می‌تواند راهگشا باشد.

این در حالی است که اماکن فرهنگی، باستانی و تاریخی لبنان همگی گنجینه‌های ارزشمندی هستند که نباید به راحتی از کنار آن‌ها گذشت و برای حفاظت از آن‌ها حتما همکاری و دخالت سایر فعالان و متخصصان کشورهای دنیا نیازمند خواهد بود.
این امر می‌تواند نقطه عطف هویت جمعی و توسعه منابع اقتصادی لبنان باشد و به همین دلیل مردم و مسئولان لبنان هم نباید نسبت به آن بی‌تفاوت باشند.
 



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار