gardeshban.ir

مدیر پایگاه شهر باستانی جرجان با اشاره به این‌که این پایگاه و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان با عبور لوله گاز از محدوده این شهر تاریخی مخالف است، تاکید کرد: هیچ اداره و نهادی اجازه اجرا طرح‌های عمرانی یا خدماتی که طی آن به میراث تاریخی آسیب وارد شود را ندارند.
کد خبر: ۲۹۴۰۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۹-1399 May 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
عبدالمجید نورتقانی، مدیر پایگاه شهر باستانی جرجان گفت: باوجود درخواست‌ مکرر شرکت گاز گلستان برای انجام عملیات خط لوله فشار قوی گاز به طول حدود ۳۰۰ متر برای تقویب شبکه و حل مشکل افت فشار گاز اهالی ساکن غرب شهر گنبدکاووس که از محدوده شهر تاریخی جرجان می گذرد، میراث فرهنگی با این درخواست مخالف است.

وی افزود: خیابان ۳۰ متری مقداد حدفاصل شهر تاریخی جرجان و بافت مسکونی گنبدکاووس واقع شده که قسمت جنوبی آن مربوط به محوطه تاریخی شهر جرجان و قسمت شمالی آن که آسفالت شده مربوط به حوزه داخل شهر گنبد است.

نورتقانی ادامه داد: شرکت گاز درخواست کرده باتوجه به اینکه مدت کوتاهی (کمتر از چهار سال) از عمر آسفالت قسمت شمالی خیابان می‌گذرد و تخریب آن برای لوله گذاری علاوه بر تبعات اجتماعی، هزینه زیادی به این شرکت ‌تحمیل می‌کند، لوله‌گذاری را در قسمت جنوبی خیابان و در محدوده شهر جرجان انجام دهد.

وی با یادآوری بازدید چند روز پیش مدیرکل میراث فرهنگی گلستان از محل اجرای پروژه و مخالفت برای لوله گذاری در محدوده شهر تاریخی جرجان، خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی نمی‌تواند به خاطر تحمیل شدن هزینه اضافی به شرکت گاز، اجازه تخریب آثار تاریخی را صادر کند.

همچنین مسئولان اداره گاز گنبدکاووس به سبب آن‌چه که آن‌را منع مصاحبه دانستند از ارائه اطلاعات پروژه در دست اقدام خود خودداری کردند.

 شهر باستانی جرجان که بر اساس کشفیات باستان‌شناسی، سفالگری با مردم آن عجین بوده، در سه کیلومتری غرب شهر گنبدکاووس و در جوار مرقد مطهر یحیی بن زید(ع) .اقع شده و یکی از شهرهای مهم قرون اولیه اسلامی به حساب می‌آید که بر اساس نوشته جغرافی‌نویسان چون «اصطخری» و «ابن حوقل» با شهرهای معروفی مانند ری و نیشابور قابل مقایسه بود.

به گفته کارشناسان، بیش از صدها محوطه و تپه باستانی در این شهر وجود دارد که تنها بخش اندکی از آن‌ها شناسایی شده و داده‌ها و یافته‌های باستان‌شناسی نشانگر آن است که این منطقه تمامی شرایط لازم برای تداوم فرهنگی را تا دوران اسلامی داشته و کشف سفالینه‌های مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد و عصر آهن در محلی به نام «حبی بلی » در محدوده شهر جرجان و در حاشیه رودخانه گرگان رود، شاهدی بر این مدعاست.

ایرنا نوشت، این شهر تاریخی که در زمان آبادانی یک هزار و ۲۰۰ هکتار مساحت داشت، به دلایل مختلف نظیر توسعه بخش کشاورزی، ساخت خانه‌های مسکونی و کاوش‌های غیر مجاز از بین رفته و به حدود ۲۵۰ هکتار کاهش یافته است.
 


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار